Vem är experten här egentligen?

Ja gäller det mig, min kropp och min knopp då är det absolut jag och ingen annan!

Jag vet vad, när, hur och var jag kan äta, träna, sova och skita. Jag vet vilken tid i månaden jag ska ställa mig på vågen för att få en egokick då den visar som minst och jag vet vilken tid i månaden jag INTE tar på mig mina superslimtajt jeans size 29 tum. Jag har sökt, forskat och letat efter frågor och svar och jag har väl gjort det så mycket att Google snart döper en server efter mig. 😉

Men jag är inte klar! I går på ett möte kändes det som att ryggdunken jag fick var ”grattis, 30 kg, du har varit duktig och nu är du väl klar?” dunkar.

Klar kommer jag aldrig bli. Stanna i vikt kommer jag så klart göra men resten av resan kommer jag åka hela vägen i mål.

I år är det första julen på resan. Jag har redan ätit ett julbord men hur blir det hemma?
Jag har tex. potatismos, saltkött och ketchup på mitt julbord! (och denna kombination beror inget annat än på att jag inte åt sill när jag var liten och då fick jag potatismos och saltkött av min goa mamma!) Gräddstuvad grönkål och dopp hör oxå till.

Förr kickade jag igång rejält och det killade dödsskönt i kistan bara jag tänkte på mitt julbord men för fösta gången någonsin så känner jag inget behov, eller någon önskan att ha potatismos eller saltkött och ketchup. Inte heller prinskorv, köttbullar eller Janssons lockar.

Känns som att jag går lite mer mot rena produkter som skinka, lax och revben än sill, köttbullar och korv. Detta är inget jag gått och tänkt på eller planerat utan det känns bara rätt att göra det valet. För ett år sen hade jag lagt mig på golvet och gapat som en unge om någon rört min mos och saltkött. 😀

”Men det är väl så klart att du ska äta korv, en måste du ta” Den känner du igen va? det stavas Jante. Stå på dig! Du gör ditt val och ingen annan ska lägga sig i det! Och du som kanske känner att du har sagt den meningen, försök låt bli i år. Ingen av er blir glad av det i alla fall och Jante är såååå 1990-talet och det är dags att en gång för alla deleta Jante.

Jag hittade en helt underbar sida där man får plocka ihop sin jultallrik och när man gjort det får man veta hur många kalorier den innehåller. Det är Tappa.se som står bakom denna roliga sida som man kan roa sig med.

Gör en egen jultallrik! Lycka till! 😉

7 thoughts on “Vem är experten här egentligen?

  1. Jag ska erkänna att jag är sugen på julbord, även i år. Å jag har bestämt mig för att det är okej att äta av det men bara på julafton. Sen återgår jag till mitt nya, och för mig normala, ätande. 🙂
    God jul!

      1. Jag har absolut bestämt mig. Jag har även bestämt mig för hur träning och rörelse ska se ut. Så jag är inte orolig.
        God jul! 🙂

  2. Men naaaw, vad gulilgt med saltkött och ketchup 😉 Min som kommer att ha ett julbord med vörtbröd, köttbullar och saltgurka nrä han får egen familj för det var det enda han åt som liten 😉 Kul app! Vi ska ta kål på Jante 2013!! 🙂 Tänker Pippi istället – jag ngår i skolan för att lära mig pluttifikation, för det kan jag inte , resten struntar jag i 😉

Kommentera

