Betyder det att man ska ta paus nu?

Jul, den tid på året alla ser fram emot lite julefrid men först ska ska vi stressa över mat, pengar, julklappar, städning och familjesammankomsterna.

Då kan jag berätta att ordet Julefrid beskrivs i den medeltida östgötalagens kristendomsbalk, som en förhöjning av bötesbeloppet för dråp eller mord under en period av tjugo dagar med start från julaftons kväll. Så mycket för julefrid!

Jag har alltid varit ute i sista minuten, är en sådan person av naturen och har väl inte sett det som stress utan mer ”det är så jag är”. Det har resulterat i att jag dagen före julafton stått i köket från 08:00 och kokat revben, provsmakat, gjort skinka, provsmakat, brynt brunkål, provsmakat, stuvat grönkål, provsmakat och så vidare fram till 23:00. Där emellan har jag sprungit runt i lägenheten för att fixa det sista och slagit in julklappar. På kvällen har man jäst i soffan och undrat när fan det är julefrid.

För på julafton är det upp, öppna lite klappar, fixa sig, åka till svärmor, äta äta äta, rusa hem till 15:00 för då är det fira jul med familjen och min systers familj, mat mat mat, paket, mera mat, gärna 15 chokladpraliner och ris a la malta till kaffet. 21:00 kommer vännerna.

Juldagen har varit tabu och helig. Då har vi ätit rester och degat för att på annandagen åka till syster på kalkonmiddag. Känns som att jag skiter i förhöjt bötesbelopp! Ge hit boten!

Nä, så farligt är det verkligen inte men julefrid om man ser om i var enda tidning illustreras av fantastiska bilder med leende familjer vid julgranen känns inte igen. Förrän nu!

I år är allt redan fixt och klart och det är bara den 22/12! En av anledningarna är mindre mat, julklappsköp planerade och inköpta sedan länge tillbaka och planering. Planeringen är fortfarande A och O och jag kör stenhårt med kalender i pappersform, på dator och i mobilen. Vill inte missa något och måste planera dagarna så att jag inte behöver göra avkall på träning bland annat.
Tack vare planering har jag har till och med hunnit med ett grymt träningspass på gymmet idag och i morgon ska jag till simhallen.

Efter i morgon kommer inte kunna träna på ett par dagar för i morgon får jag min julklapp. Mer om detta i morgon.😉

godjul

Kommentera

