Att äta eller att ätas, det är frågan!

När man ställs inför ett fullt dukat bord är det svårt att tacka nej till alla godsaker. Eller när man lagar en middag till vardags så lagar man så klart sånt man gillar. Korkat vore annars! Men frågan är om man måste laga så mycket och så många alternativ?

Efter julafton kände jag direkt att det räcker med julmat en dag så till middag i går hade vi ugnspotatis, grillat och sallad och idag lagade jag en kasslergryta. Grytan påminner väldigt mycket om korv stroganoff i smak men jag brukar laga den med extra grönsaker så som squash och bönor i olika färg och form. I dag valde vi att inte servera med ris utan det räckte med grytan och en stor sallad.

Är det kanske så att en del av vår övervikt kommer av att vi helt enkelt är för duktiga på att laga mat och att vi lagar för mycket och med för mycket tillbehör?

http://www.gscs.org/cowan_ms/teach/compapps/jakehornsby/AB11684V~Chefs-With-Wine-I-Posters.jpg

Svenskar är grymma kockar och jag är övertygad om att vi alla har en liten stjärnkock i oss.
Hemma är det jag som lagar mat 9 gånger av 10. Jag är uppvuxen på husmanskost så det har blivit en del isterband, kålpudding och kalops i mina dagar. Numera lagar jag mycket ”enklare” mat, så som kassler med en bulgursallad, grillad kyckling med ratatouille eller en köttfärsgryta. Jag väljer ”rena” produkter och så lite halvfabrikat som är möjligt. Ibland har vi potatis/ris eller pasta till och ibland inte.

Om munnen får bestämma vad det blir för mat så skulle det bara bli en massa pizza, stuvade makaroner eller pommes med aioli. Ögat skulle rösta för plankstek och friterat med goa såser men numera lyssnar jag inte på Mun och Öga längre! Nu har Kropp och Knopp fått ta över besluten om maten här hemma. Nu gillar ju även Knopp och Kropp god mat så min enklare mat lagas med samma kärlek men kryddas med mycket mindre kalorier.

Har du fortfarande rester kvar från julbordet? Varför inte göra en kålsoppa av kålen som blev kvar. Själv brukar jag göra en paj på skinkan och laxpudding av laxen.

Kålsoppa: lägg i ett par morötter, slå på vatten och en buljongtärning (om du inte har skinkspad kvar).
Skinkpaj: Olika nyttiga ingredienser till pajdeg kan vara potatis, mandelmjöl, dinkelmjöl, ägg, kvarg eller ost. Våga prova!
Fyll pajen med skinka purjolök och blomkål.
Laxpudding: Samma sak där egentligen, våga prova med att varva potatis, kvarg, lax, lök och ägg. Det är bara fantasien som sätter gränser men julmaten blir inte tråkig och Knopp och Kropp kommer jubla över bra och fantastiskt god mat och plånboken kommer oxå bli glad.

Av flera orsaker har det inte blivit någon träning på tre dagar men i morgon är det dags igen! Jäklar vilken abstinens jag har och har haft. Så till den milda grad så att i går åkte vi till min systers landsställe i Norrtälje och skottade fram deras stuga. Helst skulle jag vilja hänga ett par timmar på gymmet men det får tyvärr vänta ett par dagar till så jag får väl gå runt bland grannarna och se om det är någon annan som behöver skottas fram.😀

Hoppas ni ha haft en fantastisk jul och att ni inte släppt in Ångest. Man kan inte ångra något man gjort för man har ju ändå valt att göra det och även om det inte var det bästa valet så är det självvalt så om Ångest råkat våldgästa dig är min rekommendation att du ber honom fara åt fanders!

3 thoughts on “Att äta eller att ätas, det är frågan!

  1. Känner igen det😉 Även hos mig var det ”förr i världen” frågan om att allt skulle vara så speciellt och fantastiskt med 3-rätters på helgerna och GOD MAT som var synoymt med olika varianter på kött, bea och pommes.

    1. man undrar verkligen hur man tänkte. Tänk all fantastiskt god nyttig mat man missat i alla år! Jag älskar en kryddig ratatouille med en köttbit och en vitlökssås tex.

Kommentera

