Fett och flottigt!

Det pågår en efterfest i huvudet och det spelar ingen roll hur mycket jag än ber dom sänka volym så gör dom det ändå inte. Fräcka hjärnceller! Tycker man ska visa hänsyn. Det är ju trots allt en ny årsdag.

I går firade vi nyår hos vänner. Vilken fest det blev! Vi hade bestämt att jag och min man skulle stå för förrätten, värdparet för huvudrätten och det andra paret för desserten. Vi bjöd på laxtårta och  Prosciuttoinbakad mozarella.

Ingredienser
Mozarella
Prosciutto
Tomat
Pesto
Olivolja
Vitlöksrostade Pinjenötter
Ta en stor bit mozarella alternativt en liten rund mozarellaost och linda in den i 3-4 skivor prosciutto. Osten ska bli helt täckt. Tryck till så att skinkan hålls samman med osten. Skiva tomat i rejäla skivor. Salta och stek lite lätt.Blanda pesto och olivolja så att den blir till en lös pestodressing. Stek prosciutto-mozarellan på medelvärme och se till att prosciutton blir ordentligt stekt. Lägg den på tomatskivan och ringla pestodressing och lägg pinjenötter över. Servera direkt.
2012-12-31 19.17.28
Laxpaj
150 g kavring
50 g smör
200 g lax, rökt
½ st rödlök
1,25 dl vispgrädde
250 g kesella
1 dl lätt creme fraiche
2 ½ st gelatinblad
1 msk citron, pressad
salt och peppar

Finhacka kavringen och mixa i matberedare tillsammans med det smälta smöret. Tryck ut i form med löstagbar botten. Låt stå kallt en stund.
Fyllning: Blötlägg gelatinbladen. Skär laxen i små bitar. Vispa grädden.Tillsätt kesella och créme fraiche. Rör i lax och lök. Smaka av med citronsaft, salt och peppar. Smält gelatin, rör ner i smeten. Häll fyllningen i formen, ställ i kyl 3-4 timmar.

Nyttigt? Absolut inte men man kan äta med måtta! Hur som så var det FETT gott. 😉
Folk oroar sig så över vad de äter mellan jul och nyår, men de borde verkligen oroa sig för vad de äter mellan nyår och jul.

Som sagt, kväll var 5 stjärnig och vi fick nya vänner! Heidi, en fantastisk kvinna helt i mitt tycke och smak. 😉 (Du läser väl det här Heidi :lol:) Vi har samma musiksmak, humor och faktiskt historia. Heidi har efter en gastric bypass operation lyckats gå ner hela 51 kg på 14.5 månader! Hon är en grym tjej som bloggar om sitt gb-operation och sitt liv efter. Hennes man hade exakt samma tycke och smak i det mesta som är viktigt i livet (whiskey, cigarrer, AIK och musik) som min man.

Idag är man kanske inte lika kaxig dårå så på menyn står det ostbågar, godis och pizza tillsammans med den evigt felväljande Ivanhoe. (KANSKE han väljer rätt brud i år!)

Ostbågar
Tycker det är alldeles utsökt att det finns 35 grams påsar. 175 kcal onyttigheter tillsammans med endast 10 godisbitar noga utvalda. Pizzan ska enligt dagens Aftonbladet innehålla 189 kcal per 100 gram. En normalstor pizza brukar väga ca 400-450 gram. Jag väljer alltid barnpizza och väldigt LITE ost! Barnpizza är dock lite lurigt för det är ändå samma mängd deg men men, idag kräver kroppen sitt fett!

I morgon påbörjar jag en 72 timmars reningskur av kroppen.
OBS! Jag gör det INTE för att gå ner i vikt utan  för att rensa systemet. Jag kommer till och med avstå mitt älskade kaffe. Allt för att magen ska få vila ett par timmar. Även kroppen kommer få vila från fysisk ansträngning dom här timmarna men en lättare promenad blir det.

Nä nu ringde jag störningsjouren! Efterfesten har slutat men nu verkar det vara någon som sätter upp tavlor i huvudet. Betongväggar!

7 thoughts on “Fett och flottigt!

  1. Vilka pangbrudar – och man!! ( min man i smoking fastnade nog inte på bild – undrar vad folk pysslade med igår kväll egenlitgen -. inga foton?!?!) Här blev det hemlagad pizza – precis rätt efter gårdagens bubbelintag (och då var jag nog bland de fräschaste i sällskapet idag förutom under bara Ann-Sofie som skjutsade hem oss före sin egen familj). i morgon ett träningspass och så en runda med en nyfunnen springkompis som vill klara 2 mil 2014 :9 Kram

    1. lärde mig i går att man ska INTE dricka bubbel ur flaska 😉 Idag är huvudet trångt!

      Ja i morgon blir det rensning och promenad och så tänkte jag försöka planera min träning inför tjejmilen 2013 som jag har anmält mig till!!!

  2. Hej jag hitta nyss hit via Jenny här ovan.
    Vad inspirerad jag blir att följa med här, klicka in av nyfikenhet och har läst en bra stund nu 🙂
    Önskar dig en bra dag och en god fortsättning på detta år

    Maria

    1. Hej Maria! Varmt välkommen! Jag känner mig tacksam över att du vill läsa om lilla…ja faktiskt LILLA mig 😉 Förr hade jag skämtat till det och kallat mig själv stor och fet men nu kan jag ju säga lilla!

      Ha en toppendag! /Lotta

  3. Tagit mig hit via Jennys blogg, kul att läsa om dig. får inspiration och har gjort en mind map på mina egna mål för 2013 redan. Tänkte inte att man faktiskt kan pränta ner målen behöver jag ju inte bära dem i huvudet. Funderar också lite över din reningskur….har du nåt spec program du följer eller? Kan du tipsa om nåt?
    Eva.

    1. Hej Eva och välkommen! Kul att du vill hänga här :-D. Ja mindmap är mitt favoritredskap numera. Det är som med tankar som vandrar ;-). På lördag kommer jag skriva om min detox. Vill testa själv först. 🙂

Kommentera

