Stopp i avloppet?

Under jul och nyår slank det väl ner en och annan pralin,lite vin och i ärlighetens namn blev det väl en del onyttig mat med även om jag var sparsam och höll koll.

Resultatet av detta var att vågen visade 74.7 kg den 2/1. +1 kg.
Det kändes som om att det var stopp i avloppet så det var tur var hade jag bestämt mig för en 72 timmars detox.
(OBS! Detox är en rening av gifter från kroppen.  Inte en bantningsmetod eller fasta där man bara dricker).

Många har frågat hur jag har gjort och först tänkte jag hålla den för mig själv. Jag tror alla måste prova sig fram men då jag har mått så bra så känner jag att jag kan dela med mig av min detox. OBS! Den är komponerad utifrån mig och mina förutsättningar så om ni ska göra en 72 timmars tänk efter vad som passar er, googla och sök fakta och framför allt, välj produkter som du gillar och där du inte behöver hålla för näsan.

Så här gjorde jag.
Onsdag:
Vikt 74.7 kg
Frukost: Whey class + proteinpulver 140 kcal/27 g protein
Mellanmål: Banan
Mellanmål: Morot
Lunch: Allévo High Protein Tropic Smoothie 200 kcal/14 g protein
Mellanmål: Apelsin
Mellanmål: Morot
Middag: Tomatsoppa 400 g 65 kcal/1,2 g protein

Torsdag:
Frukost: Whey class + proteinpulver 140 kcal/27 g protein
Mellanmål: Banan
Mellanmål: Morot
Lunch: Whey class + proteinpulver 140 kcal/27 g protein
Mellanmål: Apelsin
Mellanmål: Whey class + proteinpulver 140 kcal/27 g protein
Middag: Kålsoppa. Kål efter önskemål. Bryn i lite smör. Krydda med soja och honung. Häll på vatten. Lägg i morötter, potatis och en köttbuljongtärning. Kan hända att du behöver lite salt men försök undvika. Det är trots allt detox.

Fredag:
Frukost: Whey class + proteinpulver 140 kcal/27 g protein
Mellanmål: Banan
Mellanmål: Morot
Lunch: Whey class + proteinpulver 140 kcal/27 g protein
Mellanmål: Apelsin
Mellanmål: Morot
Middag: Ugnsgrillad kyckling med vitlökskryddad ratatouille.

Lördag:
Vikt 73.3 kg.

Under dessa 72 timmar  har jag inte druckit kaffe,utan bara grönt och rött te som är bra att dricka då det innehåller mycket antioxidanter. Jag har även druckit mycket vatten, både naturellt och smaksatt med citron.
Jag har känt mig pigg men i torsdags började jag frysa och i går kväll (fredag) kände jag mig okoncentrerad.
Jag valde även att inte träna under denna period då kroppen behöver extra mycket protein.

Varför 72 timmar?
För mig är det viktigt att jag tycker det är kul, att jag mår bra och att det inte påverkar mig negativt. Rent vetenskapligt hinner man med att rensa systemet ordentligt på 72 timmar.

Varför har jag då skrivit upp proteinmängden?
Protein är kroppens byggstenar och det är en av våra viktigaste näringsämnen.

Hur vet man hur mycket protein man ska äta?
Det finns formler för hur mycket protein man bör äta beroende på hur aktiv man är, vikt, ålder och längd. Den bästa sidan att få hjälp med både basalomsättning och hur mycket protein man bör äta är Matkalkyl

Jag ska äta ca 114 g protein per dag. Ett kycklingbröst på 200 g innehåller 45 g protein så ni förstår hur mycket man måste äta får att få i sig rätt mängd.
För mig är det svårt att få i mig rätt mängd protein varje dag därför har jag numera proteinpulver hemma. Extra viktigt om man tränar mycket!
Det finns en uppsjö olika proteinpulver ute på marknaden och det är svårt att veta om man ska ta en för vila, muskelbyggning, 100, 80, Whey eller vad. Jag gick in på hälsokosten, rådfrågade personalen och berättadeom mitt behov men oxå mitt krav. Det ska vara drickbart med vatten! Många pulver måste man blanda med mjölk för att man ska stå ut och det är inte ett alternativ.

Han rekommenderade mig Dalblads Nutrition. Det är ett prisvärt pulver där du inte behöver ruinera dig. En påse 400 g kostar ca 149 kr och den räcker till 12 portioner  (en port. = 1 dl/ 35 g pulver).
Dom har även proteinbars och jag kan säga att deras pepparkaksbar räddade min jul! Tänk er en bar som smakar som pepparkaksdeg. Man får akta så man inte blir beroende men för mig har det blivit lite av en räddning. Istället för smågodis skär jag upp en bar i bitar och snaskar på den. Det finns alla möjliga smaker men just pepparkaka, lakrits och Fugde Chrisp är mina favoriter.

dalblads nutrition

Kommer jag att göra det igen?
Ja! Absolut!

Vissa kör en detox i månaden (24 timmar med varmt citronvatten :/). Vissa tycker att man ska detoxa sitt liv och rensa ut allt skräp. I dom bästa av världar så skulle det vara så men jag är inte mer än människa så jag väljer därför att köra den här metoden 3-4 gånger per år istället.

Det viktigaste är att man mår bra!

19 thoughts on “Stopp i avloppet?

  1. Jag är väldigt nyfiken på hur kroppen förväntas rensa bort gifter genom att äta på ett visst sätt. Att man kan köra en boost för sin egen känslas skull efter en svullarjul kan jag absolut förstå, men jag tror inte att man kan hitta så många vetenskapliga studier som stödjer just ”giftutdrivningen”. Och vad är det för gifter som ska tas bort, förresten?

    1. gifter är fel term av mig att använda. Det är lite som jag skriver i rubriken ”stopp i avloppet”. Jag äter och dricker sällan halvfabrikat numera utan försöker hålla mig till rena produkter och råvaror. Om man då äter och dricker produkter som innehåller transfetter, alkohol, hög sockerhaltig mat, halvfabrikat med högre halter av konserveringsmedel, e-ämne och andra glutamat så tror jag att jag mår bättre av att ”rena tarmsystemet”. Lite som -skit ut det gamla och in med det nya-😉

  2. Jag kör ett race efter begravningen orkar inte så mycket innan. Sen kör jag ❤ och det skall bli så intressant.
    Skall göra en beställning hos gymgrossisten och knäskyddet sen är jag redo😄

  3. Skönt att du mår bra ! Varför berättade du inte för mig om pepparkaksdegsbaren FÖRE jul😦 Snyft… Eller förresten – tack för att du inte gjorde det🙂 Kram

  4. Spännande läsning! Jag har femdagarsfastat några gånger och det gick förvånansvärt bra. Men det måste vara begränsad tid. Jag tror på att chocka kroppen ibland🙂

    kram, pernilla be

    1. Det viktigaste är att man mår bra!😀 Och nu tror jag i alla fall att jag blivit så klok så jag fattat det denna gången. Har tokfastat förr för att gå ner fort och drabbats av alla möjliga sjukdomar till följd av det!

  5. Låter som du har haft riktig koll på läget nu när du har gjort en fasteperiod. Jag har aldrig vågat mig på det. Men är imponerad över alla som klarar det.

    1. Jag har googlat och googla och lärt mig vad min kropp behöver. Jag tror det är viktigt oavsett om man köper ett färdigt detox paket eller om man komponerar ett själv. Tex. varför valde jag tomatsoppa?😀 Tomat är king med grymt mycket antioxidanter efter upphettning. (lätt omformulerat)

  6. Jag har aldrig detoxat och kommer säkert inte att göra det någon gång heller. I stället äter jag bra året runt, tränar och ser till att ha balans.
    Dessutom skulle jag gå av om jag inte fick äta mina fem mål om dagen…🙂

    1. Så länge man mår bra så ska man göra det man mår bäst av!😉 jag äter bra året runt men efter lite vin, choklad och pizza behöver min mage en välförtjänt paus.😉

      1. Nej konstigt nog inte men så har jag en vattenflaska som jag dricker ur hela tiden. ca 3 liter vatten

      2. ooo Mie inte säga så! TRO på dig själv!!! UTMANA dig själv! Om inte DU tror du fixar det hur ska andra kunna tro på dig?

      3. Du har så rätt… Men när det gäller kost, träning och liv kan jag ALLT. Men detta behöver jag inte…🙂

Kommentera

