Jag blir så glad!

”Fler får motion som läkarrecept” berättade TV4 nyheterna nyss!

Det var på tiden!
Peppar peppar…sen jag började ta hand om mig för ett år sedan har jag varit frisk. Jag har känt snuvan ligga och smålura runt hörnet i bland men jag har inte bjudit in den så den har hållit sig borta.

Förr var jag ofta sjuk. Om det är relaterat till min lungsjukdom eller om det var för att jag bara satt inne eller om det var för att jag rökte vet jag inte men jag har nog haft alla snuvor som finns.

Tänk om jag ändå lyssnat på min läkare när han sa… nä visst ja, jag har ingen egen läkare och läkaren på vårdcentralen man sprang till akut för att få penicillin sa inte halv 7. Jag har gått på årlig kontroll för mina lungor och när jag rökte så var det ena läkaren sa ”du måste sluta”. Jo serru att… Tänk om jag fått motion på recept istället!

motion på recept

Motion, friskvård och hälsa borde vara gratis!
Vi har förmånen att få ett generöst friskvårdsbidrag från jobbet som gör att min sim och gymträning endast kostar 99 kr i månaden. Jag är lyckligt lottad som kan träna så mycket för så billig peng men tyvärr har inte alla den förmånen.

Har du koll på om ditt företag har något friskvårdsbidrag? Fri friskvårdstimma i veckan? Avtal med något gym som gör att det kostar hälften eller någon annan friskvårdsförmån? Om inte så tipsa chefen om att det är bevisat att friskvård till personalen ökar produktiviteten, minskar sjukfrånvaron, lägre personalomsättning och sänkta kostnader för sjukfrånvaro och rehab.

Om man inte kan, får eller vad det än beror på så har jag lärt mig ett begrepp som kallas RYSSGYM!
Det är egentligen inget gym utan mer ett begrepp. Man tar ut träningen i naturen och där använder man sig av lekpark, byggställning, betongsuggor, parkbänk, grenar där man lyfter bildäcket, gör chins i grenar och dips på parkbänken bland annat. En fördel mot gym är att du får frisk luft under hela passet! Sen är det 10 gånger roligare att ta en powerwalk utomhus än på ett löpband.

Nu till något helt annat!Jag har uppdaterat mina sidor här på bloggen! Historian har fått uppdaterat innehåll, Metoden berättar om vad jag har gjort, och Maten kommer jag fylla på med recept! Alla recept jag skriver här på bloggen kommer samlas på Maten-sidan för att lättare kunna hittas.

Dags att packa väskan för att dra till gymmet. Undrar om det är många nyårslöftare där? :mrgreen: Ha en underbar söndag!

vecka 2

15 thoughts on “Jag blir så glad!

  1. Jag borde oxå göra en veckoplanering för nästa vecka. Var hittar du den fina bilden som du kan skriva in text i?
    Tänker ofta på alla som äter SSRI preparat – dom borde verkligen få motion på recept om inte annat som komplement. Att motionera gör underverk för den psykiska hälsan.

    1. Tack! Vad glad jag blir!
      Jag använder paint shop pro! Här finns tips till flera olika gratisprogram som jag kan rekommendera.

    1. Det var verkligen tråkigt att höra! Försök argumentera med ledning om fördelarna med friskvårdsbidrag eller timma!

  2. Piggelin planering 🙂 Själv får jag hålla mej till påpper & penna – men det funkar ju det oxå.
    I vårat företag har vi 1800 kr i motionsbidrag + ett poängsystem vi fyller i & får då ett pressentkort tvågånger om året à 600 kr. Så vi har det ganska så bra på den biten 🙂

  3. Vi får 1800 kr från företaget per år. Jag tränar på ett gym där jag begränsar mig till att träna 2 gg/vecka, och det kostar bara 159 kr/mån. Svinbilligt. Jag är personalansvarig och planerar på försök att införa två motionshalvtimmar per vecka. Om du får 1,5 tim lunch två gånger per vecka så hinner du träna på lunchen. Ska se om jag får chefen med mig på det tåget bara, plus att vi ingår i en koncern och alla förmåner måste vara likadana. Men jag vill införa det ett halvår och följa upp sjukstatistiken, jag tror att det blir stor skillnad!

    kram, pernilla be

    1. Övertygad att du kommer att lyckas! Jag tror företagare mer och mer inser hur kostnadseffektivt det är! Du måste berätta hur det går!

  4. Vi har 1000 kr i friskvård på min arbetsplats varje år. Det är rätt förmånligt. Jag skulle dock önska det dubbla, för, för mig som tränar på gym/bad som kostar 339 kr/mån och friskis (gympa) som kostar 1300 kr/år, så räcker inte de där friskvårdspengarna alltför långt. Men det är i alla fall något!

    En annan sak jag tycker min arbetsplats borde införa är 1-2 friskvårdstimmar per vecka. Alltså där man får gå tidigare från jobb för att träna. Nu har jag förvisso flextid och gör på det här sättet ändå (ibland), men att företaget sätter den förmånen för att uppmana till träning vore fantastiskt. Jag skulle då utnyttja det!

    Överlag håller jag med! Mer motion på recept – både om det är psykiska och fysiska besvär man uppsöker läkare för. Motion gör mycket. Jag var också sjuk jämt och ständigt förr, men nu kan jag i stort sett alltid träna bort mina baciller. Fördelaktigt! 🙂

Kommentera

