Usch, jag behöver gå ner 3-4 kg!

Har ni också stött på dom dära??? Dom är smala små räkorna som klagar över nått kilo hit eller dit, dom där som nyper sig lite lätt i magen, stönar, himlar med ögonen och säger ”ÅÅÅ så tjock jag är! Jag behöver verkligen gå ner 3-4 kg! ”

När jag vägde som mest log man lite när man hörde den där kommentaren samtidigt som man bet i hop och försökte framkalla alla Voodoobesvärjelserna man lärt sig från filmer.

Hur kan dom vara så fräcka och stå och beklaga sig över ett par kilo???

Om ni nu ska göra en voodoodocka av mig så skulle jag uppskatta om ni kan göra håret i vitt garn och inte knallgult.

Jag börjar närma mig mitt mål. Jag har satt upp ett som inte är allt för långt borta. Det handlar om 3-5 kilo i nuläget men det är inget som är hugget i sten och det får ta den tid det tar. Jag har ingen slutdatum. Men jag lovar och svär jag kommer INTE stå och nypa mig i magen!

När man har +20 kilos övervikt så känns det så kan det kännas hopplöst, oövervinnerligt och fruktansvärt orättvist och jag har då alltid varit avundsjuk på alla andra som ”bara” har 3-4 kg. Riktigt avundsjuk. Stackars stackars mig har det verkligen varit.  Fast…nu är det ju ändå så att jag tyvärr tillät mig själv att nå dit. Jag kunde tagit tag i det tidigare. Om jag bara förstått. Men men, då är då och nu är nu och min övervikt har inte hindrat mig från att leva livet och ha roligt. Nu gör jag det bara dubbelt så ofta och dubbelt så fort. 😉 Lever livet alltså!

Frågan är…kommer jag känna mig som en av ”dom dära” ?

11 thoughts on “Usch, jag behöver gå ner 3-4 kg!

  1. Jag har varit så rädd för att uppfattas som en sån i min blogg – bara 5,5 kg kvar till målet är nått och jag ”klagar”. Jag vill verkligen inte vara en ”sån” som får andra att må dåligt. Samtidigt är det svårt att inte säga/skriva sina tankar när man har en blogg…

    Däremot är jag väldigt tyst om min vikt utanför bloggen. Eller, jag har blivit mer öppen rent generellt sätt, men inför de som är överviktiga nämner jag aldrig att ”jag måste gå ner si och så mycket till” eller ”åh, jag är tjock”: Det är elakt! Jag mådde själv väldigt dåligt av sådana kommentarer när jag var överviktig och vill därför inte sprida den sortens energi runt mig. Jag svarar om någon frågar, men annars tar jag aldrig upp något som har med min vikt att göra då jag är i närheten av folk som kan ta illa vid sig. De kanske inte alls bryr sig, men det är av ren respekt. Been there, done that liksom 🙂

    Men från mig till dig, härligt att vara så när målet nu! Heja oss! 🙂

    1. Men vi är inte såna och vi sviker ingen för att vi går ner i vikt. Men rädslan gör att vi har svårt för målgången tror jag.

  2. Jag har förvandlats till en av dem. Kände precis som du gjorde men nu är jag här och ett par kg upp känns fruktansvärt. Lika hemskt som 15 kg upp förut. För mig grundar det sig i en rädsla att all nedgång bara var tillfällig, en illusion och att resterande 50 kilo snart kommer kasta sig över mig. Å just nu känner jag rädslan, för byxorna stramar i midjan… men jag hoppas att jag kan hålla tyst inför andra som har det värre… jag hoppas… 🙂

    1. Visst känns det lite som att man tror att folk tror att man ”sviker” dom överviktiga. Kan denna rädsla göra att vi har svårt att själva accepterar oss som normalviktiga? Vi sviker inte och det vet vi men rädslan kanske håller oss fångna!

    2. Förstår dig precis Heidi! Just rädslan för att allt inte var på riktigt utan att alla kilon plötsligt ska attackera igen. Det känns så viktigt att kunna hålla sig inom rätt område när det så ofta burit iväg med full fart så fort det smugit in lite….

  3. Hihi jag förstår vad du menar. Mina kilon kan kännas totalt övermäktiga och jag tror faktiskt att jag har opererat in ett filter som inte hör sådana där ord för då skulle jag nog kollapsa av vrede 😉

  4. Det är världens balansgång på träningen också, att ha blivit en så´n där som man undrar ”vad gör HON här”om, så som jag tänkte om andra för många kilo sedan… Att inte bli flåshurtig heller 😉

    1. Ja det är verkligen inte lätt. Känner sig ibland som en svikare fast det är ju ingen som tycker så. Va knäppt det kan bli! 😛

Kommentera

