Vem ska jag tro på, tro på, tro på när…?

Vem ska jag tro på när det finns så många ”experter”?

Jag har på 358 dagar gått ner 31 kg. Jag har gjort det med hjälp av mitt egna förnuft, min egna plan och mitt egna jävlar anamma.
Gör detta mig till en expert? Ger det mig rätten att ge dig råd hur du ska göra för att gå ner i vikt? Är det rätt eller fel råd för dig?

I och med min egna viktnedgång, nyfunna intresse för träning och så surfar jag runt en hel del bland olika bloggar om just hälsa, träning, viktminskning med mera. Många har nått otroliga resultat och gått från en fet till fit. Men för många räcker det inte att stanna vid fit utan man blir superfit. Man börjar köpa märkesprodukter, man får bloggsponsorer, man tar en utbildning, man blir PT, man blir kostrådgivare och man kallar sig själv fitnessguru.

Sen berättar man i sin blogg hur man gör för att gå ner i vikt. Precis som jag gör. Idag vimlar internet av ”experter” i ämnet viktminskning, träning och hälsa och min fråga är vem ska man tro på? Vem har rätt och vem har rätt att kalla sig expert?
En som gått ner från 104 till 73? Eller en som gått ner 20 kg men blivit superduperfit? Eller den som har fått sponsorer som vill att du bloggar om kosttillskott och protein? Måste man vara utbildad för att kunna råda om viktminskning?

image

En person i min umgängeskrets kom fram till mig och sa ”jag är så impad!” till mig i dag och i förklaringen till så nämndes ordet inspiration!

Det gjorde mig otroligt glad och stolt att denna person uppfattar mig som inspirerande och att den personen fått motivation med hjälp av mig att ta tag i sitt egna viktproblem. Men samtidigt blev jag lite rädd för det är oxå ett otroligt stort ansvar! Jag är ingen expert på mer än mig själv men om jag kan förmedla inspiration, motivation och ett par sparkar i baken så gör jag det mer än gärna!

Jag vill tacka er alla som inspirerar MIG att fortsätta blogga. Det är ju tack vare er jag får motivation att fortsätta och då är det fantastiskt att få ge motivation tillbaka. 😀

6 thoughts on “Vem ska jag tro på, tro på, tro på när…?

  1. Bra skrivet för man är ju bara expert på sig själv och det tycker jag att alla ska bli.
    Det finns inget sätt som är det enda rätta för alla.
    Däremot tror jag att det finns ett tänk som funkar ”ha en plan och följ den”

    Själv tycker jag att det är roligt om jag kan inspirera kvinnor i min ålder att jobba med sig själva för nu börjar ju den bästa delen av livet 😉

    1. precis så känner jag. Därför är mitt mål att INTE utbilda mig till kostrådgivare utan till Hälsoinspiratör 😀 Gillar det ordet 😉

  2. Kanonbra inlägg, du har ett sunt synsätt på inte bara träning utan även dina tankar och värderingar du är en väldigt bra förebild just därför!

  3. Du får vänja dej vid tanken Lotta – för du inspirerar verkligen!:) Att vara expert på inspiration är nått man inte kan läsa sej till, det är något man bara har – som du.

    Keep up and Rock on 🙂

Kommentera

