Jag tränar inte för att bli yngre utan för att bli äldre!

I går blev jag ännu ett år äldre och det känns toppen! Jag har ingen som helst åldersnoja eller ångest över att bli äldre. Känner mig till och yngre idag än för ett år sedan och det är underbart när man får höra ”Det kunde jag ALDRIG tro” när man berättar att man är 46 år! 🙂

Men jag undrar verkligen om det är så att man inte kan träna allt när man blir äldre. Under årens gång har jag sett olika artiklar tidningar och på nätet om just ”Rätt träning för din ålder”.

Nu har jag inte lusläst dom för i ärlighetens namn var jag 1. inte intresserad av träning och 2. åldersanpassad träning? Låter lite konstigt i mina öron.

Det betyder att om du är 50 år och då OAVSETT hur du är 50 år inte kan träna samma som en 30 åring? Det betyder att om du är 50 år, normalviktig, rör på dig regelbundet och är frisk inte ska träna på samma sätt som en som är 30 år, överviktig, astma och soffliggare? Generalisering har jag för mig är ett ord som passar bra.

Personligen tro jag att det handlar om vad man själv vill, kan, tror på och gillar.

Jag skulle inte träna låt säga balans  för att någon ”expert” i en kvällstidning tycker att vi runt 50-strecket ska träna det när jag hellre står och köttar på ett gym. Jag är till och med så ”barnslig” så när någon säger att jag inte ska, bör eller får så måste jag ju göra tvärt om. 😉 Det är lite som det jag bloggade om tidigare, vi svenskar är åldersfixerade. För ett år sedan hade jag knä som en trädockas, fotleder som värkte värre än en hangover och jag missbrukade bricanyl värre än en pundare. Idag är allt det där ett minne blott och ändå är jag ju äldre.  Man kanske kan träna sig yngre. 😉

Jag hoppas att det är fullt i både simhallen och gymmet i morgon av både gamla och unga som har bestämt sig för att genomgå en livsstilsförändring!

Det finns till och med forskning som säger att vi kan träna och minska risken för demens!

Denna vecka blir en intensiv vecka med mycket träning. Jag fick så fina presenter av mina vänner och familjen som jag måste prova. Jag fick en YogaDVD, Rockring, bälte med vattenflaska för mina powerwalks och ankelvikter så denna veckan får soffan klara sig utan mig. 😉

Veckoplanen är klar så nu kör vi!

vecka3

11 thoughts on “Jag tränar inte för att bli yngre utan för att bli äldre!

  1. Kanonbra skrivet! Tänk att morgondagens inlägg ligger och vöntar med i princip samma tema :). Det är allt lite tankeöverföring här, eller så har vi upptäckt precis samma saker:)
    2011 hade mina höfter o knän garvat ihjäl sig om jag sagt SPRING och Briccanylen hade svimmat om jag ens tänkt TRÄNA . Tack för all inspiration att göra MER 🙂

      1. Det blir i morgon istället . med länk till dig:) Måste lägga upp ett ”garvar ihjäl-mig”-inlägg först efter dagens övningar 😉

  2. Du har så rätt! Varför oroa sej om något man absolut inte kan göra nått åt- sin ålder. Det är så sant som talesättet ”man är inte äldre än vad man gör sej”
    Klart man kan träna sej yngre! Jag har hört att 46 är det nya 30 🙂
    Också om du skulle få en släng av demens har du ju den snygga veckoplaneringen som fusklapp! 🙂

  3. Du är så himla inspirerande Lotta! Har börjat komma in i samma tankebanor som när jag slutade röka. Vilket betyder att jag är seriös och menar allvar nu. Jag VILL börja träna. Jag vill att min kropp håller i massor av år till. Men hur fan gör man?

    1. vad VILL du träna för något? Börja göra något du verkligen gillar, efter ett tag när man är bekväm är det lättare att byta inriktning och upptäcka nya träningsformer.

  4. Hahahaha, jag blir oxå anti när folk säger (eller sa när jag drog igång förra året) att jag borde tänka på att jag var 46, att jag hade fött fyra barn och bla bla bla…
    Jag VET att jag inte kommer att se ut som en 16 årig oskuld men det var heller inte målet däremot kände jag det inte som om jag behövde träna som om jag hade rehab på långvården riktigt ännu.

    1. precis!!! Men dom som säger så är tyvärr avundsjuka och det är lättare att gå ner i vikt än att bota avundsjukan tyvärr!

Kommentera

