En sån där dag!

I går var en sån där dag där jag ställde mig frågan ”ska det alltid vara så här?”

Få in träning i planeringen, se till att träna, och om det inte finns tid till träning efter jobb ja då får man masa sig upp i ottan. Vad ska vi äta idag? Planera, handla, laga mat gör man ju ändå med till skillnad mot förr så ska jag alltid se till att det finns färska grönsaker, frukt och tillräckligt mycket proteinprodukter hemma. Det kräver sin planering. Och som alla vet så är just planering något som tar tid och tid har jag rätt ont av. I går bokades 3 av 7 dagar upp nästa vecka.

I går kändes det lite som ett ekorrhjul som har fastnat i speed mode.

Vet ni vad jag gör när jag känner mig tveksam till min ”nya” livsstil eller om jag känner mig omotiverad? Jo, jag ställer mig själv frågan:
Vad vill du göra istället? Sitta och dega i soffan? Glo på TV? Slösurfa på datorn? Kräva att ungarna håller sig hemma och umgås? Jag kan ju i och för sig ta och planera, laga mat och umgås men då ska man ha något att planera, mat att laga och någon som har tid just där och då att umgås. 

Jag kommer på rätt så snart att just -Dega-Glo-Slö-krav- det var 104 kg Lotta som gjorde det. Det var den Lotta som inte orkade annat och det är den Lotta jag valt att göra slut med!

Visst fasiken bär det emot ibland att åka till gymmet i ottan eller trängas med Sirpa-Liisa i bassängen 06:30 men vad är alternativet? Jag kan självfallet dra ner på tempot, man behöver absolut inte träna så mycket som jag gör men jag tänker som så här att om jag nu ska lära mig att leva aktivt så varför inte gå all in. Det kostar inget, det skadar ingen och jag mår så fantastiskt bra! Om jag verkligen inte vill och orkar en dag har jag lärt mig att jag inte behöver gå och träna den dagen och jag har lärt mig att jag behöver inte redovisa varför för någon eller ha skuldkänslor.

Just skulden och skammen är det som förstör så mycket! Man skäms för att man är överviktig, man känner skuld för att man inte orkar, man skäms för alla bortförklaringar och man känner en skuld om man berättat för alla att nu jäklar ska man ta tag i sin vikt och så klarar man det inte.

Vi måste verkligen sluta skämmas och känna skuld! Skammen över kroppen gör att många inte vågar gå till gymmet eller simhallen, skulden man känner inför familj och vänner när man bryter ”ett löfte” måste sluta här och nu!

Vi har inga som helst skyldigheter inför andra än oss själva! Vi ska inte behöva hitta på usla bortförklaringar, den energin man lägger ner på bortförklaringar bör man istället använda till att fundera på varför man vill bortförklara. Varför man inte vill just där och då.

I går var en sådan dag. Jag skulle gått och dansat. Det blev inte så.

Jag valde att göra en ”ren” planering för denna veckan.
Dagarna är uppbokade men känns som att det finns luft i alla fall. 😉

vecka4

 

4 thoughts on “En sån där dag!

  1. Så himla klokt! Som vanligt! Kill thta beast – skan, skuld. dåligt samvete etc.
    Självklart ligger redan mitt inlägg och väntar på att publiceras – med samma funderingar. Great Minds link alike – again:) 🙂

  2. Kanske det finns en liten lucka för dig att hälsa på mig, sitter här och väntar på ev operation idag, annars imorgon 😉 Kommer nog att bli rätt trist det här.,.jag som precis satt igång att träna…puss

Kommentera

