Mycket ska man höra… PILUTTA DIG??? ALLVAR???!!

”Ända fram till slutet av 1960-talet ­ansåg läkare att bästa sättet att banta folk var att låta dem äta mindre och helst ligga till sängs. Att rekommendera motion betraktades som oerhört naivt eftersom det var allmänt känt att kroppsliga ansträng­ningar ökade aptiten och därför skulle förstås bantarna börja äta ännu mer.”

Och sen står det i samma artikel:

Träning är en usel metod för att gå ner i vikt. Och det är inte ens särskilt nyttigt. Pilutta dig, som plågat omgivningen med skryt om dina långa löprundor.

PILUTTA DIG??? Allvarligt Aftonbladet! Ordet ”pilutta” eller ”pilutta dig” använder man om man vill visa sig överlägsen och göra någon avundsjuk. Ett ord Astrid Lindgren hittade på! Vill ni visa er överlägsna??

Ta då inte och skriv sån här kvalificerad skit!

Ursäkta min svenska men jag blir förbannad! Artikeln bygger på ett hopplock! Det är uppgifter om Träningsforskaren Steve Blair som intervjuar en vetenskapsjournalist som var kort, tjock och skallig när han började springa vid 30 års ålder. 38 år senare var han kortare, tjockare och skalligare sen fyller journalisten på med liten egna ord så som ’’Arbeta upp aptiten’’, hette det fort­farande när jag var liten.”, uppgifter från 1960-talet, en studie från 1942 och avslutar med en studie som Idrottsmedicinaren Jostein Grimsmo har gjort.

”Sanningen är att det krävs näst intill omänskligt lidande för att träna bort en övervikt.”

Kära journalist, jag personligen känner inte någon som enbart tränat bort sin övervikt. Det brukar gå hand i hand med att man lägger om kost, ser över sin livssituation, helt enkelt reviderar sitt liv!

Det är också så (och nu talar jag helt utifrån egen erfarenhet!) att man som överviktig är känslig för information, tar in allt man läser och hör om bantning, kosthållning, diet, träningen och kanske inte fullt ut har den kunskap om sig själv, sin kropp, kost och träning som faktiskt krävs.

Så en dag som denna står det med stora bokstäver på Aftonbladet:
”PILUTTA DIG!” Du kan lika väl sluta träna för du kommer i alla fall inte bli smal!

Jag blir så jävla förbannad! Hur fan tänker man som journalist när man skriver en så här usel artikel som dessutom ligger på PLUS-sidan (vilket är tur för då kanske många slipper läsa skiten (sorry för alla svordomar och fula ord men jag är arg!))

arg
Även om det nu är så att man inte kan träna bort övervikt eller som journalisten (nä det var nog sista gången jag kallar henne journalist!) skriver ”Sanningen är att det krävs näst intill omänskligt lidande för att träna bort en övervikt.” Så hjälper denna artikel inte till ett dugg för att främja hälsa och välbefinnande! Snarare tvärt om!

”Loosers! GE UPP! Det hjälper inte!” Skriker hela rubriken och artikeln.

Är du överviktig och funderar på att börja träna men tänker om för att du läst en matskribents usla artikel?? Tänk om igen!!!

Träning är underbart! Du inte bara förbränner kalorier som främjar viktminskning utan du startar en hel kemisk reaktion i kroppen och det är en fantastisk  känsla!

11 thoughts on “Mycket ska man höra… PILUTTA DIG??? ALLVAR???!!

  1. Fast jag blir inte arg för det är faktiskt rätt så sant även om sanningen har modifikationer. Som du skriver krävs det att man ser över en massa faktorer.

    Det krävs otroligt mycket för att enbart träna bort övervikt eftersom träning inte ger så stor kalorireduktion och för att – precis som det står där – träning ökar aptiten. Och kroppens termostat kommer att ställa in sig på ett högre kaloriantal.

    Däremot missar han väldigt mycket ut flera aspekter: Träning ger bättre hälsa. Träning kanske ger ett större intresse för intag av mat. Träning håller vikten. Träning ger ett bättre psyke.
    …men att som en vanlig motionär, enbart träna sig smal, det är nästan omöjligt.

    1. Visst är det så men just ord som Pilutta dig, eller ett hopplock av olika studier, intervjuer för att i slutändan skita ur sig en artikel som inte fyller något syfte känns i mina ögon fel!
      Allt för många läser bara rubriken och får en felaktig uppfattning. Den ligger som sagt som plus-artikel så man får läsa ”Därför blir du inte smal av att träna” och inget mer om man inte har plus.
      Och som du skriver alla positiva aspekter som missats. Varför inte avsluta med dom, skriva en rubrik som avslutar med ett kittlande ”men….” istället

      1. Jag hade rutvila igår. Idag blir det två cirklar + en joggingtur efter jobbet🙂
        5 kilometers promenaden fixade jag under ”lunchen”

  2. Helt sanslöst! Totalt oansvarigt dessutom, men är vi förvånade?
    Jag är mer förvånad när det skrivs balanserade och vettiga reportage på området. Det hör definitivt till undantagen – men jag gissar att det säljer för dåligt.
    Det förhoppningsvis ingen totaldip för Expressens föräljningssiffror i samband med reportaget om tre olika sätt att förändra sin livsstil (30/12). Det var Elin Gunnarsson, frilansare som hade ansvar för det och hon verkar ha skrivit en hel del klokt och vettigt.

  3. Det är klart att viktminskning är en härlig bieffekt av träning – men precis som du säger handlar det om att lägga om sin livsstil. Det cirkulerar flera motivationsbilder på nätet som alla säger samma sak ”abs are built in the kitchen”, och så är det ju.

    Jag brukade undvika att träna förr när jag bantade, eftersom det var jobbigt och man såg ju så lite resultat. Nu, ett halvår efter att jag köpt träningskort som jag faktiskt använder, förstår jag vad det handlar om. H Ä L S A. Jag har inte ont i ryggen längre, jag orkar springa uppför trappor, jag orkar bära tunga matkassar, men bäst av allt: jag sover bra! Skit samma om det inte blir någon mer viktminskning, för alla andra vinster är värda hur mycket som helst!

Kommentera

