Har jag blivit jobbig???

Har jag blivit en sån där hälsohetsare som jag förr tittade snett på??? Är jag sån där som ska pådyvla alla mitt hälsotänk, mina idéer och hur bra det är att träna?

Va bra! Det tänker jag inte be om ursäkt för!😆

Tänk om någon hade tagit tag i mig och sagt till på skarpen! ”Lotta, nu får det vara nog!” mycket tidigare!

Jag tänker inte ångra att jag inte tog hand om min hälsa tidigare men jag hade uppskattat om någon ruskat om mig och sagt ”se på mig, jag kunde, du kan!”

Kalaspinglan skrev till mig så här angående gårdagens inlägg: Det är klart att viktminskning är en härlig bieffekt av träning – men precis som du säger handlar det om att lägga om sin livsstil. Det cirkulerar flera motivationsbilder på nätet som alla säger samma sak ”abs are built in the kitchen”, och så är det ju. Jag brukade undvika att träna förr när jag bantade, eftersom det var jobbigt och man såg ju så lite resultat. Nu, ett halvår efter att jag köpt träningskort som jag faktiskt använder, förstår jag vad det handlar om. H Ä L S A. Jag har inte ont i ryggen längre, jag orkar springa uppför trappor, jag orkar bära tunga matkassar, men bäst av allt: jag sover bra! Skit samma om det inte blir någon mer viktminskning, för alla andra vinster är värda hur mycket som helst!

Det är precis så jag känner. För mig började det med att jag skulle banta men snart handlade det om en livsstilsförändring de lux och den står jag fast vid. Viktminskningen ser jag som ett bonus!

Jag kommer fortsätta vara jobbig, jag kommer fortsätta berätta om fördelar med att ta ansvar över sitt liv och sin kropp. En dag kanske du tackar mig!😉

Anledningen till dagens inlägg hittade jag åter igen i min icke-favorittidning Aftonbladet men likt väl läser jag den. Denna gång är det en skribent som skrivit ett debattinlägg där hon drar oss alla som idag ser fördelar med ett hälsosamt liv över en kam. Tex.  Alla dessa personer som i dyra pulsklockor tränar inför klassikern eller Stockholm Marathon. Regn, snöstorm eller blankis, det spelar ingen roll. De flåsar förbi dig på trottoaren när du försöker balansera tunga påsar från Ica på barnvagnen. Du är svettig efter att först ha skyndat från jobbet och sedan krånglat på barnen overaller. Du krockar nästan med dem. De som uppdaterar Facebook nästan varje dag med ”har sprungit 8 km”. Aldrig något annat.

Okej, nu är jag lite lugnare idag men jag handlar oxå i affären och balanserar kassar men på min cykel, har inga små barn som jag ska kränga på overall men jag har ett heltidsjobb men vad har det med saken att göra?

Nåväl ni får läsa själva. Det är synd att samma tidning tar in två artiklar som kanske inte var dom bästa och mest välskrivna. Vi hälsohetsande freak älskar ju att läsa allt om träning, mat, dieter med mera!😉

i dag tänker jag ta en vilodag! Kroppen säger det till mig. Den är så sjukt bra min kropp som äntligen talar om vad den vill och kan och inte vill men på ett bra sätt! Förr skrek den bara ”feed me, feeeeeed me!” men nu säger den, ”kära du, idag behöver jag vila och till middag skulle jag uppskatta något som gör att magen mår bra, du vet vi är mitt i månaden just nu så en bulgursallad med kyckling vill jag gärna ha.”

Spegel spegel på väggen där!

Vi har en så grymt bra kommunikation numera jag och min kropp!

Vad säger din kropp till dig?

 

 

15 thoughts on “Har jag blivit jobbig???

  1. Jag läste inlägget i Aftonbladet och tyckte synd om henne. Är det bättre att uppdatera om fredagsmys i soffan eller gnälla? Kanske att livet kan bestå av uppdateringar som handlar om både ett glas rött på kvällen och en 8K runda?
    Jag blev intresserad av hälsa på allvar när jag började träna som 35 åring. Visst – jag vill inte vara överviktig men jag tränar för att det gör mig psykist stark och då blir hela min livsstil smal.
    Sen hur andra gör (och vad dom uppdaterar om) det är deras problem. Personligen tycker jag att bilder på folks fula ungar är skittrista att titta på😉

    1. nu blir jag snart kär i dig😉
      Barn, semester, mat och bilder på snö är väl inte så mycket roligare hetare än en bild på ett gym😉 Nä men skämt och sido, vi vet bättre och kan väl bara hoppas att hon en dag finner ro och lycka😀

  2. Min kropp säger… att de är väldigt jobbigt när man går så fort man kan och alla bara går förbi en, den säger åxå att livet vore lättare om den var lättare… Och kanske är de så att jag måste acceptera att alla andra går fortare och att de kortaste jag kan är tillräckligt fort för mig??? Men idag var de väääldigt långt att gå hem…..

  3. min kropp säger. du klarar inte det här! du är fast i socker-onyttighetstäsket. du kommer alltid vara överviktig! Du tycker inte om att träna, det är skönare att ligga på soffan! Men jag vägrar lyssna! jag tänker ta kontrollen och klara det! -8 kg. kämpar varje dag!

    ps! fantastisk blogg.. Du är en grym inspiration!🙂

    1. Tusen tack Karolina!
      Vad härligt att höra och vilket fantastiskt resultat! -8 kg!

      Du får gärna återkomma och berätta hur det går för dig!
      Kram!

Kommentera

