När man bara måste ha något!

Idag var det en sån där dag när min kropp skrek efter nått att stoppa i min mun! Tror till och med murbruk hade funkat och nej jag är INTE gravid men jag ville bara ha något. Nu har jag två sidekicker på jobbet, Michelle och är tränings och motivationspepparen och Embla hon har stenkoll på mig.
På vägen in till en kollega hittade jag pepparkakor som är min stora last. 3…4..ä…5 okej 8 slank ner. Jag kan ju bara inte låta bli! Och mycket vill ha mer, eller så är det den tiden på månaden men jag blev sugen på sött och det har jag inte varit på jättelänge!

Men en sak har jag lärt mig och det är att berätta för mina sidekickers när detta händer och idag var inget undantag. Embla informerades och då är det  bara att glömma alla tankar på sött. Hon säger ”nej du vill inte” håller järnkollen på mig och peppar mig.

Alla behöver en sidekicker. Även om hon eller han inte finns bredvid dig 24/7 så finns dom bara ett telefonsamtal, eller ett sms bort så att man kan få det där stödet. Även bloggläsare och vänner på social media kan vara sidekickers. Det finns dock en sak som förvånar mig och det är att så många kan vara direkt otrevliga.

Låt säga att man skriver en status på Facebook som lyder *ååå kan inte någon kasta pepparkakorna så jag inte äter upp dom* Du kan räkna med att det finns ett gäng så kallade vänner som skriver ”men ät dom där pepparkakorna istället”. Lyssna inte på dom! Leta i bland kommentarerna efter dom där som stödjer och pushar er istället! Där har ni sidekickers!

Jag har ett litet knep när jag blir sugen på nått. Vi brukar ha proteinbars liggande i kylen som man kan ta en liten bit av. Protein dämpar i alla fall mitt sötsug och dessutom är det kroppens byggstenar så det är aldrig fel att ta en bit extra.

Proteinbars är otroligt lätt att baka och här kommer ett recept jag fastnat för.

Proteinbar 16 st
5 ägg
1 dl mjölk (funkar även med vatten)
270g Vassleprotein Choklad
10g Kakao
5 dl müsli (alternativt havregryn/rågflingor)
Blanda ägg och vatten, blanda därefter i Proteinpulvret och kakao, och därefter müslin, lite i taget. Fördela smeten i två avlånga formar klädda med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen på 175 grader i 5 minuter. Sänk därefter till 150 grader och grädda ytterligare 5-10 minuter jag hade dem 8 min lite för länge tror jag
Akta så att de inte gräddas för länge, blir väldigt kompakta då.
Kalorier per bit ca 145,96 kcal
Protein per bit ca 17,78 g
Fett per bit ca 2,69 g
Kolhydrater per bit ca 11,90 g

Här kommer ännu ett recept. Det är Sanna som driver sidan Tasty Health som presenterar sina
Hemmagjord no-bake proteinbar med chokladbollsmak
som jag tycker är fantastiskt gott.

Proteinbar är perfekta mellanmål så här kommer ett sista recept:

Blanda 1,5 dl müsli (eller havregryn, nötter, russin och torkad frukt) med 4 msk jordnötssmör, 2 dl proteinpulver valfri smak och sen en ”skvätt” mjölk så man får en bra konsistens. Blanda och tryck ut i en form, sätt i kylen 30 min och skär dina bitar DONE!
oat-and-peanut-butter-protein-bar

Har du ingen sidekicker?! Tveka inte att höra av dig till mig! Jag är bra på att kicka 😉

11 thoughts on “När man bara måste ha något!

  1. Nix pix! De däringa proteinbarsen kommer icke in i mitt hus 🙂 Ser redan på ingredienserna att DE skulle bli en MÅSTE HA-sak;) JAg började bygga min kropp med choklbollssmet i 6-årsåldern och förutom OST är det nog det mest MÅÅSTE HA- iga jag lever utan nu;) Eller förresten det är inte sant – gjorde ju 10 minichokladbollar på fiberhavregrym Stevia Strö och Becel i höstas.

    1. Jag har hela lådan full med bars och där ligger dom tills jag måste ha, det vill säga som mellanmål eller efter ett träningspass där jag behöver tillföra lite extra protein.
      Hade det varit för 6 månader sedan hade det ALDRIG gått!

  2. Jag har också egengjorda nötbollar, energibars och annat hemma. Inte bara bra efter träning utan också när jag blir sugen.
    Fast nu är det mest kesella och funlight som får dämpa mitt godisug. 🙂
    De där elakingarna finns överallt. Det värsta jag brukar få höra i den vägen är att ”ät och var som folk”!
    Vadå var som folk? Äter folk skitmat och låter bli att träna? Jag ÄR också folk, fast jag äter bra och tränar. Så det så! 🙂
    Go helg på dig.

    1. ÄT OCH VA SOM FOLK??!! åå vad jag har lust att knäppa dom där avundsjuka elakingarna på näsan. Men jag tänker så här, det är synd om dom för dom har för tillfället gett upp. Det enda man kan göra är att klappa dom på axeln och berätta att man finns där som stöd för dom!

      Go helg du med! 😉

  3. Hej syster…skulle kunna tänka mig att bli bjuden på en proteinbar (läs semla) idag ;)) puss

    1. Semla is a big no no no no! skulle aldrig komma på tanken!
      Vi ska på middag idag och kolla hockey men i helgen tänkte vi komma över och våldgästa er!
      Kram!

  4. Cathrine, av min erfarenhet så gillar ju inte Lotta Semlor, du får nog nöja dig med sallad, kött, eller en Bar.
    Lotta vi kommer va på dig, jag ska slänga burken med smulor i såfort jag hittar den! =)

    1. Hahaha…jag vet mer än väl att Lotta inte äter semlor ;)) det var ett skämt ;)) jag nöjer mig med en Bar…..bra att Jon har dig Embla 😉

      1. jag har massor av bars hemma! Alla möjliga goa smaker! Bäst är pepparkaka!!! 🙂 Den tar jag med. Puss! ❤

Kommentera

