”Man blir va man äter tänkte jag…”

”…och tryckte i mig 6 stycken chokladrutor i förhoppning om att bli brun, söt och få magrutor!”

Det var absolut inte omöjligt att jag sa så förr, skrattade lite och tryckte i mig chokladen!
Då hade jag ju skämtat bort skulden och skammen och dessutom hade jag en otroligt bra förklaring till att få äta dom där rutorna.

Idag kan inget fresta mig! Jag känner mig stark och jag vill verkligen inte ha dom där rutorna.
Jag har kommit så långt i min livsstilsförändring så om min familj köper hem godis, snacks eller läsk så ägnar jag inte ens det en blick! Till och med ostbågar får vara i fred!

Det låter ju som en saga när jag själv läser vad jag skriver och hade jag berättat detta för mig själv för ett halvår sedan så hade jag bara skrattat åt mig själv. Hade jag dessutom berättat att du kommer ha en låda med orörda proteinbars hemma då hade jag nog ringt 112.

Vad är det som händer???

Jag satt ett tag och tänkte på just den frågan och på hur jag har lyckats och konstaterade då att jag tänker sällan eller aldrig på snask eller godis.

Nu ska jag inte säga att inte har ätit godis för det har jag men jag tror det mer har berott på vana och inövat beteende än på ett sug för efter 2 bitar inser jag att det där var inte gott.

Jag tror i alla fall att det kan beror på att jag äter 5-6 gånger per dag och att jag äter bra och balanserad kost samt att träningen gör att jag vill inte ”förstöra” något. Jag har alltid en bar eller frukt i väskan och om även det skulle vara slut så stillar vatten hungern bra för stunden.

Tidningen iFORM hade just i dag en artikel med olika tips på hur man kan minska sockerkonsumtionen.

Vad är bra och balanserad kost? För mig är det sk. ren mat, minimalt halvfabrikat, mycket grönt, mycket protein, minimalt med socker. Som jag skrivit tidigare så talar min kropp om vad den behöver och jag vet ju hur envis den är så det är allt bäst att lyssna. Va? vad sa du? VIN?? NU?? Vi kanske kan vänta en timma eller 3 men ett glas vin ska du få. ;D

5 thoughts on “”Man blir va man äter tänkte jag…”

      1. Och fördelen är att det blir över i en öppnad flaska vilket ger en möjlighet att dricka ett glas en annan dag i veckan. Fan vad vuxna vi är 🙂

Kommentera

