Det är typiskt att det finns tidtagare men ingen tidgivare!

Jag tar tid när jag gör plankan 2 x 1 minut varje dag, när jag rockar 10 minuter varje dag, när jag gör övningarna med rutakuten 6 minuter varje dag och när jag simmar. Ständigt denna tidtagning och koll på tiden. Håller koll på tiden när jag äter, när jag sover och fasiken även snart när jag skiter. Kanske inte kommer som en överraskning men jag har ett ruggigt kontrollbehov. Måste få veta hur lång tid allt tar och när jag gör plankan så måste jag ju veta att jag gör den 60 sekunder.

STOPP! Vad jobbigt det är när jag kommer på mig själv med att inte tänka färdigt. 😀

Varför ska jag ha koll på tiden? Det är väl ändå så att jag ska pressa mig själv att klara så mycket jag kan?! Inte bara fixa tiden, dom där 60 sekunderna eller vad det är? Jag har ju ändå gjort det så många gånger nu så jag vet att 60 sekunder fixar jag men sen då? Kan även rocka i 10 minuter utan problem men sen då?

Tror jag ska lyssna mer på min kropp och kolla mindre på tiden.

Men hur länge ska man hålla på? Hur länge ska man stå på gymmet och nöta, hur långa powerwalks ska man ta?

”Min” PT (kallar honom så för han finns där och svarar på alla mina frågor och snart ska jag boka in tid oxå!) säger att man bör träna styrka max 45 min sen sätter hormonerna in och om man googlar på frågan ”Hur långt bör ett träningspass vara” så är det många som refererar just till 45-60 minuter.

Själv kan jag stå på gymmet i timmar. Mycket för att jag trivs där. Jag tycker det är kul att lära mig nya övningar, träna mycket och köra slut på mig själv. Alltså kanske inte optimalt men jag gillar det. Mitt mål är inte att bli en kroppsbyggare utan att lära känna min kropp och jag lovar att jag fått många nya vänner i denna kropp! Jag tror att det är glädjen att jag kan som gör att jag aldrig vill gå hem. 😉

Här är ett par av mina nyfunna vänner!

Veckans träning:
Måndag: Morgonsimning och powerwalk
Tisdag: Gymmet
Onsdag: Vila
Torsdag: Morgongym
Fredag: Morgonsimning
Lördag: Vila
Söndag: Gymmet

Till sist vill jag tipsa om ett otroligt bra och huvudet på spik inlägg Helt fel signaler till kvinnor!!

Vi måste våga lite mer, våga vara lite manliga i vårt tänk och agerande (även om vi ska tillhöra den smartare skaran ;))

2 thoughts on “Det är typiskt att det finns tidtagare men ingen tidgivare!

  1. Det beror väl på hur man tränar hur lång tid man tränar? Nu har jag inte styrketränat sedan i början av november men jag har sällan orkat mer än 50 minuter. Blodsmaken i munnen har varit för stark då och jag har vinglat till omklädningsrummet.
    Det finns så mycket ”ska” och ”måsten”. Gillar man, och har den tiden, att vara på gymmet i timmar så varför inte? Folk kan ju ligga i soffan från klockan 18 till 01 utan problem…

    1. Ska och måste är ett big no no! jag gör det som jag mår bra av!
      Men du är ju för underbar! 😀 Folk kan ligga i soffan hahahahaha!!! Love it!!! 😆

Kommentera

