Rör inte den heliga kon!

Helgen är verkligen helig för många. ”Då ska jag minsann unna mig” är en ständigt återkommande kommentar speciellt ibland kvinnor som vill gå ner i vikt.

Finns till och med de som svälter sig under veckan, knaprar på sallad utan dressing, kanske dricker ett par nutrilett eller annan ersättning för luncherna för att till helgen kunna leva som vanligt, som en normal människa! ”Jag har förtjänat det”.

Vad är vanligt? Är ovanstående exempel normalt? För mig var det så förr. Helgen var en helig ko då man hade sparat ihop points för att kunna äta och dricka som ”vanligt”, helt enkelt unna sig för det var man förtjänt av efter att ha svultit hela veckan.

Jag har gjort de mest konstiga sakerna, dieterna och experimenten, svultit och svullat och jag har tjurskalligt försökt hålla fast vid det som jag trott var heligt så som fredagsmys. Idag har jag lärt mig att mat, helg, fredagsmys och snacks är inte heligt!  ”För att lyckas måste du våga släppa taget!” Det vill säga, avdramatisera maten och helgerna och de andra sakerna som man minsann har ”rätt” till.

Någon kanske tror jag har gjort avkall på allt gott och inte ”unnar” mig något och det har jag verkligen inte gjort. Jag dricker vin, jag äter en god biff och jag kan till och med ta bearnaisesås om det finns utrymme på mitt kcal-konto men detta gör jag inte till helg. Jag kan lika väl äta biff med bearnaisesås en onsdag eller ta ett glas vin en tisdag om jag vill. Det som jag däremot inte är intresserad av längre är just chips, snacks och godis och det är inget jag saknar.

Jag tror inte att någon av er tror att barn föds med kunskapen att man äter chips på fredagen, popcorn på bio och begreppet lördagsgodis utan att det är något vi själva lär våra barn. Frågan är, är det lika många som lär sina barn att äta grönsaker och frukt och att vatten släcker törst?

Jag är den första att skriva under på att det har jag inte lärt våra barn. De kan allt om lördagsgodis och de olika chipssorterna men kan inte skilja på en squash och gurka och de tror att ketchup är nyttigt för det är ju gjort på tomater.
(Och bara för det så kommer här ett recept på nyttigare chips man gör själv! Busenkelt! ;))

hemmagjorda chips chipsrecept hemmagjorda

Detta är det enda jag verkligen ångrar! Att jag inte hade kunskapen jag har i dag för att ge våra barn de bästa förutsättningarna angående hälsa och kost. MEN idag är barnen stora, 16 och 18 år (och även om de fortfarande vill ha lördagsgodis) så är de med på min resa, har lärt sig massor om hälsa och mat och är ett otroligt stöd för mig så inget ont som inte har något gott med sig.

Vi får inte glömma att alla veckodagar är lika viktiga och värdefulla för det är dom som utgör vårat liv! Inte bara fredag, lördag och söndag!

Själv har jag valt att varje dag är lika mycket värd oavsett om det heter tisdag eller fredag. Jag längtar inte till någon annan dag än den jag lever i just nu! 😀

22 thoughts on “Rör inte den heliga kon!

  1. Vet du, nu unnar jag mig att äta bra, jämt å ständigt. Jag unnar mig att äta ”cookie dough” av kikärter (supergoda, liknar dem som finns i B&J-glass)
    Jag unnar mig nötter och frön, kesella med topping och ja, jag unnar mig rödvin.
    Men framför allt så unnar jag mig, dig och oss att må bra! 🙂

      1. själv kör jag funlight med lactulos. Har lärt mig att som löpare är det bra om magkanalerna kanske inte är fullt så fulla :/

      2. Jag har ju noterat att jag löper bäst (och nu låter jag som jag beskriver en löpande tik) helt på fastande kropp.

      3. fick jag lära mig idag med! Så det var spännande 20 minuter på löpbandet kan jag lova. Extra kul sen att göra 3×16 ryggres. Hade jag ..så hade det blivit korsdrag på gymmet!

      4. Jag minns när jag joggade och fint pruttade ljudligt vid varje steg. jag trodde jag var ensam men jag hade en joggande kvinna bakom mig 😀

  2. Håller med dig fullständigt Lotta! Har tänkt så själv också kring vad jag har lärt mina barn. Det är verkligen tur att de är med på min resa och får se att det går att ändra på saker och ting. När jag visar dem foton från förr så känner de knappt igen mig. Såg du verkligen ut så mamma? Det kommer jag inte ihåg…

    Tack också för dina gratulationer Lotta! Det värmer! 🙂 Jag har lagt till en länk till din blogg i min. Du hittar den här: http://alamaria.se/andra-viktbloggar/i-jakten-pa-kcal

    Jag tycker att du är helt fantastisk! 🙂 Kram! Maria

  3. Du ger mej mycket att tänka på Lotta! 🙂

    Har liksom aldrig tänkt i dom banorna att varje dag är en speciell dag.
    Förvisso så ”unnar” jag mej att äta gott och nästan vad jag vill under vardagen.
    Att helgen är helig(matorgie mässigt) är ju faktiskt lite stenålders när man tänker efter….
    Fast lediga lördagar ÄR heliga för mej- men jag trycker inte i mej allt jag kommer åt längre, utan nöjer mej med att ta mej extra tid att laga nått riktigt gott i lugn och ro bara för att jag har all tid i världen(så kan det ju bli nåttextra snaskigt till kvällen om lusten faller på). Detta endast för att jag nuuuuter att vara ledig 🙂
    Men för att väga upp det hela så skadar det ju inte men en skön långpromenad innan middagen 😉

    1. 😀 bra att du får lite huvudbry!
      Min man tex. vägrar släppa greppet om sitt lördagsgodis och mysmat. Ändå gillar han alla dagar i veckan. Men någonstans måste man börja och det är just att inse att tisdagen är precis lika mycket värd som en söndag! 🙂

Kommentera

