Varför ska det gå så fort?

”Kom i form på 8 veckor eller få pengarna tillbaka”

Okej, kan ni fixa så att jag är en fullfjättrad triathlon atlet på 8 veckor? Eller kan ni trolla bort 20-30 kg övervikt på 8 veckor? Varför inte svarva kroppen så jag ser ut som Angelina Jolin på 8 veckor?

Det finns inga quickfix, det finns inga genvägar och det tar TID att få en sund, hälsosam och bra vikt. Formen kommer men på 8 veckor?

Låt säga att in på detta gym kommer en kvinna 40+ som bär på 25 kg +. Hon har jojobantat hela sitt liv, genomgått dom mest konstiga dieterna och den här gången tänker hon, ”nu jäklar för sista gången!”

Bakom disken står en hurtig ung tjej utan ett uns gram övervikt som säger ”det här fixar vi lätt och du får ju pengarna tillbaka om det inte funkar”. Kvinna 40+ tänker direkt, ”jag kommer inte klara det” men hon betalar och hoppas på mirakel!

Vi kan ju alla själva räkna ut hur det kommer att gå. Personalen har ingen kunskap om hur det är att vara en matmissbrukar, att vara jojobantare, att ha ett sjukt förhållande till mat och träning och att man redan tänker ”misslyckande”.

Är jag negativ? Nja, jag ser nog mig snarare som realist i och med att det kunde vara jag. HUR många olika quickfix, löften om komma i form och snabbstarter har jag själv inte gått på?

Man vill att det ska gå fort i början. Man har ett behov av att se resultat för att ”orka” fortsätta. Så var det även för mig och visst gick jag ner fort första veckan. 2.5-3 kg tror jag det var men det är ju bara vätska. Väldigt snart kom jag ju till insikten att detta måste få ta tid. Jag måste lära mig allt från grunden. Jag måste lära mig vad mat egentligen är och består av, vad min kropp behöver och hur jag mår när jag äter.

Visade sig att tillstånd proppmätt faktiskt är väldigt otrevligt. Man mår inte bara dåligt  kroppsligt utan även mentalt men det tänker man inte på när man är mitt inne i mathetsen. Då bara äter man som om man inte har någon botten.

Detta har tagit tid och jag tror inget gym i världen på 8 veckor hade fått mig att fatta detta! Det är först nu efter sommaren som jag och min kropp slutat bråka. Min kropp har lärt sig att jag bestämmer och jag har verkligen lärt mig att viktminskning, en sund livsstil och välbefinnande tar tid att lära sig!

Innan man börjar en viktminskningskur så kanske man borde lära sig allt om tålamod först.😉

6 thoughts on “Varför ska det gå så fort?

  1. Hej Lotta du har helt rätt som vanligt..gud vad jag är glad att jag inte går på sånt längre utan väljer mat och rätt portioner och motion som mitt sätt. coh det funkar så bra för det är ju så man skall leva resten av sitt liv inte äta och dricka bars och pulver vilket jag tycker är vidrigt. Jag har varit den personen jojobantat och pulver ….blä…. men har nu hittt mitt sätt. och det tar sin tid men vaddå vem orkar stressa….det är så här jag vill äta och må bra…

    1. precis! Det är ju en livslång resa så varför stressa?? Det tog tid att äta sig till den här kroppen, då får det ta tid att få den i form med!

  2. Du har så rätt i det du skriver. Jag blev faktiskt arg när jag såg reklamen och kommer aldrig att träna hos SATS igen, vilket jag gjorde förr. Det sägs att de är så måna om deras medlemmar, men jag minns en tjej som väldigt uppenbart hade anorexia och som tränade som besatt på löpbandet. Om de hade brytt sig om henne, så hade någon hjälpt henne. Jag ville gå fram och göra det, men man ska ju inte ”lägga sig i” har jag fått lära mig. Jag önskar att någon hade ”lagt sig i” mina ätstörningar så att jag hade kunnat få rätt hjälp…

    1. ja tänk om någon haft modet att säga till oss men fråga är om vi varit mottagliga? Men nu är vi här och det är oxå en erfarenhet!😀

Kommentera

