Är du inne eller ute?

Kör du GI-diet, Atkins eller Flygvärdinnedieten? Då är du tyvärr helt ute! Nu har det kommit en ny bantningsmetod. Har du provat ALLT – utan resultat? Prova detta: De allra flesta 2-åringar är smala. I samarbete med barnläkare, radiologer, dietister och utslitna föräldrar har denna geniala dieten forskats fram:

Frukost: 1 kokt ägg, 1 smörgås med sylt. Ät två små bitar av ägget och smöra ut resten på golvet. Ta en bit av mackan och kleta därefter in sylten ordentligt i ansiktet och på kläderna.
Lunch: 4 färgkritor (valfri färg), en handfull chips och tre munfulla av ett glas mjölk.
(Häll ut resten på golvet.)
Middag: 1 kex, 2 mynt och dammråtta som du hittar under soffan.
Kvällsmat: Gör i ordning en ostsmörgås som du kastar på golvet. Drick 4 fulla munnar av ditt badvatten.
Dieten blir mer effektiv med anpassad motion till. Tex:
– Lägg dig på golvet i ett köpcenter och vrid kroppen runt samtidigt som du skriker för full hals för att öka lungkapaciteten. När mannen från Securitas kastar ut dig, gör du starkt motstånd.
– Spring överallt och hoppa emellanåt.
– Ramla ofta och regelbundet. Att resa sig upp stärker musklerna.
– Kom ihåg lungorna, och skrik samtidigt med övningarna.
– Be om en samarbetspartner vid påklädning. Gör med alla krafter motstånd mot att bli påklädd. Var inte nöjd med ett ombyte, kräv att få byta kläder minst tre gånger.
Prova småbarnsdieten du också!

Tänk om det vore så enkelt!😉

drinking-mans-diet

Just nu är fullt fokus på hälsa och träning den senaste trenden. Protein, Cardio, cirkel-, gruppträning och löpning är det senaste inom bantningsindustrin!

Men handlar övervikt och ohälsa egentligen i grund och botten om ren okunskap?

Jag anser att det ska vara obligatoriskt i skolan att läsa om hälsa, näringslära och träning.
Inte bara ett par lektioner under en termin utan det ska vara lika självklart och obligatoriskt som matte, svenska och engelska. Det är minst lika viktigt att vi lär oss om hälsa som dom andra kärnämnena anser jag. Vi kan förebygga många sjukdomar och besvär som i sin tur kan förebygga sjukvård, sjukskrivning och andra samhällsbetungande orsaker.

Här kommer ett par tips som kan vara som hjälp på det första steget mot en bra vikt:

  • Va uppmärksam på varför du äter.  Är du verkligen hungrig, äter du för att du är sugen, av ren vana- eller äter du för att dämpa negativa känslor?

  • Ät långsamt och njuta varje bit. Du märker snabbare när du egentligen är mätt och risken för att du äter för mycket blir mindre.

  • Drick vatten! Ha alltid en liten vattenflaska med dig. Vatten dämpar tillfälligt det där suget som kan uppstå för att man ser en godis, kaka eller annat som man egentligen inte behöver.

  • Motion! Motion, träning, aktiv rörelse, kärt barn har många namn. Rör på dig, även om det bara är att du ställer dig upp och jobbar (-10 kg på ett år om du ställer dig och jobbar istället för sitter!) gå en extra gång till din kollega istället för att maila eller gå av en station tidigare. Varje steg räknas! Mycket vill ha mer och rätt snart märker man hur otroligt bra man mår av motionen. 20 min är tillräckligt för att påverka humöret!! För kroppen är så smart så den bildar Endorifin,dopamin och Serotonin som är kroppens lilla må-bra-substans-apotek!

Tillsammans kan vi lära av varann! Därför vore det kanon om du som bloggar om hälsa, träning och vikt vill vara med och dela din blogg på Facebooksidan Bloggarna.

5 thoughts on “Är du inne eller ute?

  1. Så bra! Tack och lov har min 16-åring kolka lärare som värdera idrott och HÄLSA! men de har det inte lätt som lärare idag att få gehör i den frågan, behövs nya direktiv på vikten av sådana kunskaper…

    1. man kanske skulle satsa på läraryrket….eller vänta, om jag blir skolminister så kan jag införa det på schemat! Siktar på toppen direkt!😉

  2. Åh, det önskar jag också!! Att fler vågar/vågade informera barn om vikten av att äta rätt och framför allt VARFÖR man äter och vilka konsekvenser det kan få om man äter fel. Varför behöver vi röra på sig och vad är sambandet mellan kost och aktivitet. Det var aldrig någon som pratade med mig om det i skolan och det är många som hävdar att man inte ska prata med barn om dessa saker. Jag tycker att de har fel. ALLA borde få mer information eftersom det är så uppenbart att många inte verkar förstå vad de gör för fel och hur lite som krävs för att det ska bli till det bättre. Jag pratar med mina barn om hur de ska äta och varför och även om vikten av att röra på sig. Det gör jag för att jag vill att de ska må bra. Vad är det för fel på det?

    1. många är rädda för att tala mat med barn på grund av att tjejer kan uppfatta det negativt och börjar banta tidigt. Jag tror det handlar om okunskapen, att man inte kan förklara varför. Därför MÅSTE vi få in hälsa i skolplanen!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s