Är vanans makt starkare än viljans kraft?

Fettisdagen!

”Då måste jag ha semla!” Måste du? Är det verkligen så eller är det vanans makt som säger att du måste?
Jag måste inte. Viljas kraft.

Vi kan väl bara snabbt titta på dom olika temadagarna och deras historia.

Fettisdagen, Pannkaksdagen, Våffeldagen, Alla hjärtans dag, Kanelbullens dag och dessutom finns numera Ostens dag, Sillens dag och så vidare och så vidare.

Någon mer än jag som ser ett mönster här? SOCKER och kommers!

Dom här dagarna har ingen lång, gedigen och anrik historia. Den äldsta har Fettisdagen som vi firas tisdagen efter fastlagssöndagen som är den dag som inleder fastlagen. Jamen det är ju en vacker tanke men då är min fråga, hur många äter den för att fira fastan?

Dom andra dagarna då? Kanelbullens dag tex. Kanelbullar började vi fira först 1999 för att fira hembakning…(okej?)

Om man tar sig en liten titt på den här temakalendern så visar det sig att 75% av dagarna firar vi mat och inte en enda dag har firar vill HÄLSA!

Nu är ju inte den här Temadagarkalendern något som är hugget i sten utan faktiskt en liten kul grej för att hitta anledning att fira var dag. Det står så här: Denna hemsidan är skapad för att främja alla de olika dagarna som finns att fira. Vill du fira någonting idag, titta i kalendern, det finns nästan alltid någonting att fira. Idén till hemsidan uppkom under hösten 2008 då det i media diskuterades flitigt om olika temadagar. Kontakta oss genom att skicka e-post till info@temadagar.se

Och jag tycker tanken är bra för var dag ÄR värd att fira men varför ska vi bara fira mat, socker, bakelser, sötsaker och choklad?

Vad är det för fel att fira tex. Löparens dag, träningens dag, hälsans dag, friskvårdens dag, ja inte vet jag men det borde fan vara en lag! En självskriven lag att vi minst ett par gånger per år uppmärksammar hälsa för ohälsa uppmärksammas för ofta, tänker främst på fredag och lördagsmyset. :/

För ett år sedan skrev jag om semlan och då skrev jag så här:

Semlan. En lustfylld mördare?

Om man följer receptet för släta bullar på baka.se så får man en bulle som innehåller 195 kcal.
Vanlig grädde innehåller 375 kcal/100 g och en normalportion är ca 25 g och ger 94 kcal. Mandelmassa är det som kostar mest per 100 g. Hela 460 kcal/100 g. Jag hade ingen aning om vad mandelmassa innehöll mer än mandel och när jag såg mängden kcal var jag tvungen att googla. Mandelmassa består av mandel, socker, florsocker och grädde därav högt kaloriinnehållet. I en vanlig semla har du ca 10g mandelmassa utblandat med lite vatten eller grädde.

Summa sumarum: Om du äter en normalstor semla så innehåller den 335 kcal. 

Om du är normalviktig så ska du äta ca 2500-3500 kcal. Naturligtvis  helt beroende på aktivitet och ålder, men då känns 335 kcal nog rätt okej. Till och med jag som bara ska äta 1300 kcal per dag har råd med en :)

Idag vet jag bättre!!! Bra mycket bättre och jag lovar jag har verkligen inte råd med en semla men framför allt så mår jag inte bra av en semla så jag tackar nej tack!

18 thoughts on “Är vanans makt starkare än viljans kraft?

  1. Bra skrivet som vanligt Lotta!

    Själv måste jag inte äta en semla däremot så väljer jag att äta en – endast för att jag tycker det är gott 🙂

  2. På tal om mandel så gör jag mandelsmör och100g mandel är 600 kcal men det är svinbra fetter. Jag äter hellre 1000g mandelsmör än 10 g lättolagom. Mandelsmör är späckat av mineraler och fetter som kroppen gillar. I vissa lägen är kcal ointressant och slår fel.

      1. men alla säger att nötter är så bra. Samma som keso och jag tänkte att man kan lära sig.
        Vad använder du mandelsmöret till? *novis och nyfiken*

  3. Jag åt ingen semla idag, men jag kan lova att jag ville… 😀 Satt och sörplade på en köpp kaffe medan familjen mumsade i sig semlor. Bah!

      1. Jag måste säga att jag faktiskt inte känt mig vidare glad hittills… Jag blir glad igen när jag får äta gott! haha 😀

  4. Jag njöt av en halv semla och den var jättegod! 🙂 Dock håller jag med dig om att det är lite komiskt med alla dessa ”temadagar”. Det handlar ju bara om att öka försäljningen.

      1. Ja, det känns bra : ) Men tänker fortfarande på den ibland.. Haha! Tokälskar semla. Men jag ska äta nått gottigt i morgon kväll, eller på lördag.

Kommentera

