Förstår inte du heller grekiska?

CX30, Grit, TRX, crossfit, pilatesbarre, Soma. För mig är det rena grekiskan men det är bara 5 träningstrender som är på tapeten just nu och vem vet vad dom hittar på här nästa. Swim-gym? Hitfatgetfit? Eller varför inte DIAOD= do it all or die?

Fitness, hälsa och en sund livsstil har blivit modernt vilket jag tycker är kanonbra. Jag tycker också att dom nya träningstrenderna är toppen, problemet är bara att allt kostar så vansinnigt mycket idag. Jag önskar verkligen att samhället subventionerade hälsa och välbefinnande.

Hur som, många är dom träningstrenderna och det är inte alltid lätt att hänga med. När man äntligen lärt sig Zumbastegen så ska man göra Zumbasteg med en stol. Mitt stora problem är att jag är har total avsaknad av koordination! Dansa kan jag och dansa bra gör jag men dansa som andra eller försöka följa andras rörelser är förenat med livsfara för min omgivning. Därför tränar jag Zumba,  Funky Dance Central 3 och Nike Sport hemma.

”Men du tränar ju på gym, cyklar och powerwalkar också?”

Ja det gör jag, men kroppen behöver ständiga nya utmaningar.

Min man har i snart 10 års tid cyklat till och från jobbet varje dag året om oavsett väder.
Då tycker man att han borde vara otroligt vältränad, kan äta hur mycket som helst och aldrig gå upp i vikt. FEL!
Vältränad är han definitivt men även han måste tänka på vad han äter. Kroppen och hans omsättning är så van vid cyklingen att det räknas som en passiv aktivitet.

Går du på tex. på träning/gympa 2-3 gånger i veckan vecka ut och vecka in men ser ingen förändring på kropp eller våg? Då är det dags att förändra träningen. Detta är en av anledningarna till alla träningstrender. Vi måste hela tiden utmana våra kroppar.

Dessutom är det så trist att ju äldre vi blir, desto mindre muskler får vi, desto längre tid tar förbränning, desto svårare är det att hålla/gå ner i vikt, desto mindre äter vi, desto mindre orkar vi och … så tänker vi inte mer på det!

ALL träning är bra träning men vill man uppnå någon form av resultat, målsättning eller se någon förändring så krävs det en förändring i träningen. Inte så att man måste byta ut all träning utan göra små förändringar som för att kroppen får möta ett nytt motstånd nu och då.

För att orka, hinna och få motivation så krävs ibland en och annan spark i baken. Mycket av min motivation finns i många enkla ord och citat och här är ett urval!
Hoppas du hittar din favorit som du kan tapetsera på din näthinna och när du känner att orken tryter så tittar du en extra gång på dom!

Bild4

10 thoughts on “Förstår inte du heller grekiska?

  1. De citaten var helt underbara!! You only regret the workouts you don´t do! You can feel sore tomorrow or you can feel sorry tomorrow… hehehe…

  2. Jag har gått på vattengympa i flera år och även lite på gym till o från. Idag ska jag testa Zumba, jättenervös ifall jag ska orka. Har alltid haft bra kordination förrut pga åkt konståkning o dansat. MEN det var mååååånga kilon sen. Jag har även sen en tid börjat med shape up, funkar bra än så länge. Kram

    1. Hej Lena!
      Va kul att höra!
      Jag önskar verkligen att jag kunde dansa som dom gör på Zumba partyt dom brukar visa på TVn!
      Lycka till och berätta gärna hur det gick!
      Kram!

  3. Halloj, Nu var jag på Zumba igår. Shit vad det var jobbigt. Efter 10min trodde jag att jag skulle dö. Helt slut o svimfärdig. Men det kan bara bli bättre. Stegen funkade rätt så bra. Det var orken som fattades. Och det var som min kompis sa som inte har så mycket taktkänsla i kroppen -Du, lena kan nog få upp orken fortare än vad jag kan få till takten…..Och det stämmer nog. Så fastän jag fick ”fuska” med många övningar, stå på stället istället för att hoppa. Så tänker jag fortsätta, för så svettig som jag blev borde det ha nån effekt. Hoppas du hade kul på din gala igår. Du var säkert jättefin! kram

    1. å så underbart att höra Lena! Zumba är ett grymt träningspass och att ha kul samtidigt gör ju bara att man bränner ännu mer kcal! Du kommer snart hoppa högst!😀
      Det var en kanonkväll och det känns idag vill jag lova😉

  4. Många bra och kloka visdomsord! Både av dig och på ”väggen”. Jag behöver hela tiden nya saker att ”gå igång på”, men jag behöver samtidigt träna min uthållighet. Jag har äntligen lärt mig att träning inte alltid är så roligt, men att jag behöver det för att må bra. Och då gör jag det ändå. Diska och tvätta är inte heller roligt, men det behöver göras.

    kram, pernilla be

Kommentera

