Ett gott råd är dyrt, dåliga kan man få överallt.

Har ni också nån gång läst i tidningar och sett på nätet artiklar som ”om du äter en näve nötter innan maten så går du bla bla bla…” eller ”drick juice före träning för att muskler ska bla bla bla…” eller ”ett bad i veckan frigör fettcellernas bla bla bla…”

Det finns myriader med tips, råd och rön på hur, vad, när och varför man ska göra saker och om du gör just den saken så går du ner snabbare i vikt, förbränner mer fett, tar upp vitaminer bättre, rensar ur slaggprodukter snabbare och så vidare.

Inte fasiken vågar man annat heller, han som tipsade om nötterna är ju faktiskt utbildad Näringsfysiolog och professor med doktorshatt och skalpell för han är säkert kirurg med.

Så där ligger vi i badet och smörjer in celluliter med olivolja medan vi knaprar på nötter och dricker vitaminstimulerande smoothie.

tidningar

Gick vi ner i vikt? Kände vi oss piggare? Fick vi snyggare fettceller eller blev vi helt enkelt så döstressade av alla råd och rön att vi gav upp och tryckte i oss en cheeseburgare extra till lunch?

Jag brukade själv halka dit så fort jag hittade nya bantningsknep eller andra tips som jag trodde var livsnödvändiga. Idag har jag lärt mig att balansera informationen så om det är något som verkar intressant och trovärdigt oavsett titlar och doktorshattar kan jag gärna testa.

Sist när jag fick hem ett par hälso/fitnesstidningar (ja jag skrev på galet många prenumerationer på Allt om hälsa mässan) så kände jag nästan för att kasta dom utan att läsa dom för jag vet att det inte står så mycket matnyttigt som jag idag gärna vill ha information om.

Jag tror jag har kommit i stadiet: lär dig springa snabbare, hoppa högre och bli bättre. Tack och lov finns Paolo Roberto! 😀 Paolo är någon man älskar att hata att älska! När han 05:30 kvittrar på Twitter ”Upp och hoppa – LÖÖÖÖPNING” då kanske man inte tycker om honom så massor men 06:30 när man är färdig måste man bara älska honom. Just nu kör han en 15 med Paolo som jag tyvärr inte hann haka på men jag hoppas på nästa gång då jäklar.

Mitt tips till dig är: TRO PÅ DIG SJÄLV! Du har kunskapen i dig vad som är bra och inte bra för DIN kropp. Om ett tips verkar roligt och vettigt för DIG så är det inget som säger att du inte ska testa. Lyssna, läs och ta in men gör bara det DU känner fungerar för DIG! 

Experter, rådgivare, PT och alla andra självutnämnda allvetare vet inte hur du fungerar så börja din resa med att TRO PÅ DIG SJÄLV! Vi andra som har gjort resan kan bara berätta hur vi har gjort och vad som fungerat för oss! /Lycka till

11 thoughts on “Ett gott råd är dyrt, dåliga kan man få överallt.

  1. Jag har en kollega som glatt berättade att en läkare en gång sagt till honom att han ska äta en stor sallad efter måltien för då förbränner han maten bättre . Så nu äter han ett jättelass mat och sedan en sallad efteråt… Han ser ut som om han vore gravid i månad åtta.

    1. men suck!
      Och jag har en vän som gärna säger ”jag vet, har läst” och kan referera till artiklar från dackefejden.

  2. Ja jävlar. Jag ska fan ta en kort runda i morgon. Inte behöver det vara så mastigt. satt ust och funderade var i mellan jobb/tvättstuga/middag och nattsömn jag skulle få tid med en tur

    1. det har blivit en sport att utmana Paolo och gå upp tidigare än honom och slänga upp på twitter: YES! Jag slog Paolo!
      Det roliga är att han ler och njuter för han vet att han inspirerar skiten ur oss som tävlar med honom

    1. jag tror på dig!
      Vi har kunskapen, vi har viljan och vi har en stor portion jävlar anamma. Ibland är den portionen lite mindre och då får man vänta lite men sen jäklar!
      NU KÖR VI! 😀
      Kram!

  3. Dieter går jag sällan på, för jag har hittat my way tror jag 🙂 Mitt problem är att hålla mig till det! Nu hos VV går jag inte efter deras light-tänk. Jag dissar också deras godis/bars/snacks för jag vill klara mig utan sådant. Däremot är jag helt såld på allt som handlar om mental träning, och även lite vad det gäller kosttillskott. Omega 3 tex, och nu senast D-vitamin som visat sig hjälpa mot vinterdepressioner.Även B, C och magnesium finns i min dosett 🙂 Men om jag provar och inte märker ngn skillnad fortsätter jag inte. Däremot dissar jag mycket också, jag är en påläst konsument 🙂

    kram, pernilla be

    1. I går pratade jag med en vän som sa exakt samma. Hon kan MEN har svårt att stick to the plan so to say.
      Men för henne handlar det mycket om maten. Vad hur och när man ska äta.
      Jag är övertygad om att du kommer fixa det här Pernilla!
      Kram!

Kommentera

