Magen är mätt före ögat!

Var enda gång jag bestämde mig för att banta så var det en sak jag tyckte var direkt jobbig och det var maten.

Jag var ju så van att stoppa i mig Spagetti och köttfärssås och kalops och kålpudding och fläsk med löksås och pizza från pizzerian, Mac Donalds och olika maträtter varje dag. Skulle jag helt plötsligt börja tänka, planera och konstra med nya recept och matvaror?!

Det var nästan som att be mig ge upp mitt liv. Jag klamrade mig fast desperat vid min mat och klev nästan bokstavligt upp på barrikaderna och skrek ut vår matsedels lovord.

TACK OCH LOV att jag till slut klev ner från barrikaden och bestämde mig för att våga experimentera med nya recept och nya matvaror. (och ni ska veta att detta var ett stort steg för är det något jag är så är det enveten som synden, tjurskallig som en ko, obstinat som en barnunge…. ja ni fattar.)

ögonmat

Men inte bara det, jag lärde mig ett par saker på vägen.

  1. Det är okej att äta samma mat flera dagar i rad.
  2. Det räcker med 3 basvaror och en sås.
  3. Lyssna på vad kroppen vill ha till middag.
  4. Äter du ofta behöver du inte äta så mycket.

Om jag lagar en stor gryta mat så äter vi den dagen efter …och även dagen efter om det räcker till. Man kan byta ut tillbehör om man känner för det.
En standardrätt är sallad, quinoa, kyckling alt. tonfisk alt. kött och en god sås/röra i form av Tzatziki, Creme fraiche dressing eller liknande. Man man variera den i all oändlighet. Ena dagen kan det vara en sallad med avocado för att nästa dag vara med rödlök och sås/röra finns det en uppsjö av. En burk creme fraiche med olika kryddor i från en dag till en annan. Denna rätt kan du äta varje dag i en vecka och ändå är det olika rätter.

Försök lyssna vad kroppen behöver för mat och framför allt när. Är du egentligen inte hungrig men det är middag så måste du inte äta en middagsportion med alla tillbehör. JAG VET, det är ju så gott MEN, det handlar om vad du vill och vad du är van att göra.

Jag äter 8-10-12-14-16-18 och efter 18 dricker jag bara vatten eller Te. Det är enkelt att komma ihåg och jag är sällan eller aldrig hungrig.
kl 8: 2 smörgåsar, kl 10: en frukt, kl 12: lunch, kl 14: en proteinkälla typ keso, kesella, proteinbar, kl 16: en frukt, kl 18: middag.

Låter det tråkigt??? Det är faktiskt inte det.

Jag slipper konstra med olika maträtter, olika tider, känslan av hunger och panik sötsug.

Dessutom har jag gött och fött min kropp med godsaker i 46 år. Då kan det väl vara på tiden att man får äta nyttigt men gott! 😉

Det är egentligen inte så komplicerat och är det så att du är den som lagar mat i familjen, ja då får familjen rätta mun efter DIN matsäck.

10 thoughts on “Magen är mätt före ögat!

  1. Det jag gillar bäst med att vara den som alltid lagar maten (jag älskar ju att laga mat) är att jag bestämmer vad som ska serveras. Duger inte maten så skiter jag i det. Och vuxna får helt enkelt gilla läget. Hade jag en man som klagade skulle jag troligtvis sitta i fängelse dömd för mordförsök nu.
    Många kvinnor håller på och lagar specialmat till deras män. Eh? Låt männen växa upp. Dör inte kvinnor av vad dom äter när dom börjar leva sund lär inte män göra det heller.

    1. hahahaha! 😆 jag garva så jag höll på att kissa på mig när jag läste din kommentar! Du är ju för go! mordförsök! hahaha!

  2. Jag är den som lagar mest mat hemma, och vill man inte äta min mat så räcker den ju bara längre till mig! Vi har ofta en omvänd diskussion hemma, när t ex maken ska laga mat. Han menar att han inte vill laga mat eftersom jag inte gillar det han lagar. Men då är det ju upp till mig att göra nåt åt det, svarar jag. Jag förväntar mig inte att alla gillar det jag lagar, och inte heller att andra bara lagar mat som jag gillar.

  3. Jag vet precis vad du menar med att man kan känna sig obehaglig till mods när man helt plötsligt ska lära sig nya saker gällande kosten. För ett par år sedan så åt jag inte kött under en lång period. Jag som älskar spagetti och köttfärssås, lasagne, köttbullar, korv och liknande. Hur jag löste det? Genom att äta quorn och fågel. Det funkade utmärkt, men senare så i livet så förändrades det och jag började äta kött igen.

    Om man bor tillsammans så kan det vara svårt när familjemedlemmarna äter olika slags mat, men det går oftast att pussla ihop och anpassa så att alla blir nöjda och glada. Man får jämka lite helt enkelt. 🙂

    Här lagar vi ofta mer mat än vad som äts upp och fryser in. Jag älskar att slippa laga mat och bara plocka fram från frysen, färdigmärkt med innehåll och antal kalorier. Perfekt när man är för trött för att anstränga sig. 🙂

    1. Njä, jämkar gör jag inte utan jag lagar mat och dom får äta. VILL dom ha annan mat är det fritt fram att säga ”idag lagar jag mat” Barnen är 16 och 18 och min man 46 så det råder ingen brist på matlagare men är man bekväm så får mamma laga och då får man äta det mamma bjuder på.
      PS! Min man älskar ALL min mat 😉

      1. jag trodde jag var tvungen att vara mamma duktig förr men idag vet jag bättre. Det är ingen i familjen som begär att jag ska passa upp på dom.
        Idag ska barnen laga köttfärssoppa medans jag slavar på gymmet! 😀

    1. nä men förr så åt jag sällan eller aldrig lunch.. skylde på att jag blev sonkad av lagad mat till lunch.. idag vet jag bättre som tur är!

      Kram!

Kommentera

