Jag blir så jäkla glad!

Jag har sen ett par månader tillbaka försökt hålla mig stenhårt till att äta ofta och lite mindre.
Jag äter kl 8-10-12-14-16-18 och jag har vid dessa klockslag ett som jag kallar ätfönster på 30 minuter.
Då tuggas det ska ni veta😉

En dag kan se ut så här.
08:00-08:30 2 smörgåsar ”made by my husband” ca 300 kcal
09:45-10:15 Frukt. ca 100 kcal
12:00-12:30 Lunch 500-600 kcal
13:45-14:15 Proteinbar / Keso /Kesella/ Proteinshake 120-200 kcal
15:45-16:15 Frukt ca 100 kcal
18:00-19:00 Middag ca 600 kcal.

Detta ger mig ett dagsintag på 1640 kcal. Mitt basala energiintag (BMR) är 1420 kcal per dag. (alltså så mycket som jag förbränner i vila). Mitt totalt energiintag för att behålla nuvarande vikt är 2449 kcal per dag och mitt totalt energiintag för att Minska i vikt är 1949 kcal per dag.

Jag äter upp var enda kcal om det så bara handlar om 10 kcal. Dom ska ätas upp för är det något jag lärt mig så är det att man går inte ner i vikt av att svälta sig själv.

Det som gjorde mig så jäkla glad var en artikel i en tidning som jag läser väldigt sällan. Småät dig smal med mättande mellanmålI artikeln finns massor av bra, goda och smarta mellanmål!

Genom att småäta så håller jag mig konstant nöjd. Jag blir aldrig proppmätt men jag går heller aldrig hungrig!
På kvällen efter 19.00 så dricker jag vatten, te eller kaffe och skulle jag bli galet sugen på något så tar jag ett tuggummi.

Förr levde jag i ett konstant tillstånd av proppmätt, både bokstavligt och bildligt talat och ca 20:30 så gick jag alltid en kontrollrunda i kylskåpet. Det kunde ju finnas något gott… (ostskivor, salami, dipp funkade oxå när man var desperat!)

portioner

Idag ser man väggarna i vårat kylskåp! Vi överhandlar inte och numera har vi bara mat vi äter. Vi har till och med Keso!
Jag älskar inte det, jag ogillar inte det men… det är ett troligt bra mellanmål så jag håller på att lära mig gilla det.😀

Har du flera tips på mellanmål så får du gärna dela med dig av dom! Även tips på hur du äter din Keso mottages tacksamt!

14 thoughts on “Jag blir så jäkla glad!

    1. jag försöker få till det! Fick tips om ananas och Keso att det ska va en extra grym kombination. Alla tips mottages!

  1. Jag är beroende av tuggummi numera……. förut var det godis och annat sött. Känner mig duktig!

  2. Det är härligt när man hittar ett sätt som fungerar för en och det är ännu mer fantastiskt att det finns så många olika sätt som fungerar för olika människor!🙂

    Beträffande keso så älskar jag det och äter på olika sätt.
    Ibland på rostbiff istället för potatissallad.
    Vid andra tillfällen så äter jag det med rökta kalkonskivor, ett par oliver och en grönsallad. Man kan också blanda med skurna apelsinbitar. Den varianten kallar jag för ”ris à la Maria (istället för ris à la Malta).😉
    Keso med skuren frukt, toppad med nötter är hur gott som helst. Det finns till och med ”färdiga mellanmål” som innehåller keso, torkad frukt och nötter.
    Om man vill ha lite extra protein i så kan man göra som jag gjorde idag, fast med kvarg. Man gör en lite tjockare blandning av proteindrinken (mindre vatten alltså) så det blir som en ”pudding”. Denna pudding blandade jag med min kvarg. Hur krämigt och gott blev inte det då?🙂 Jag kan tänka mig att den blandningen passar utmärkt med keso också. Proteinbomb nästa!!🙂 Testa dig fram och se vad du gillar.🙂 Kram! Maria

  3. Entusiastiska grillfantaster sökes!

    Älskar du att stå vid grillen och försöker du ta varje tillfälle i akt till att grilla? Kliar det i fingrarna under vinterhalvåret eller grillar du kanske till och med året om?

    Till en ny TV-produktion söker vi entusiastiska grillare som vill visa vad ni går för i en grilltävling. Kanske är du en talang bakom grillen, eller så är du nybörjare men med ett brinnande intresse för att lära dig mer om grillkonstens alla regler. Huvudsaken är att du är en sann grillentusiast som inte är rädd för utmaningar.

    Om du känner dig träffad, skriv snarast några rader om dig själv, din bakgrund och ditt intresse för att grilla till grill@titan.se så återkommer vi om vi tror att du passar.

    Med vänlig hälsning Michaela Kovacs, Titan television

  4. Några keso-tips
    Kapris gillar jag att ha i. Men bara lite för det är så skarp smak.
    Eller hackad lök och stenbitsrom. Funkar säkert med vanlig smörgåskaviar också men jag tycker den är för söt.
    Annars är ju färska bär aldrig fel.
    Eller rivet citrusskal av valfri sort, och lite av saften. Gärna med svartpeppar och aningen salt kanske.

Kommentera

