Klok som en bok!

Den kommentaren fick jag på bloggen här om dagen ”Lotta, du är klok som en bok” och det gjorde min dag!
Tänk så lite som behövs egentligen, ett par positiva ord kan förändra världen så dela dig!

Jag vet en annan som är klok som en bok och det är Maria! Hon har idag skrivit om hunger eller sug i ”Det där med maten” och vet ni jag har aldrig tänkt tanken på om det är hunger eller sug jag känner. Maria skriver ”Jag tror att det är ovanligt att vi i en överfylld i-landsvärld upplever hunger. Fast vi tror att vi är hungriga när vi är sugna för vi är vana att bejaka alla signaler från magen med mat.”

Proppmätt är ju en signal jag är otroligt bekant med, sugen var jag jämt förr även när jag var proppmätt så den känner jag oxå igen den signalen men hungrig? Tror aldrig jag hann att bli det om jag ska vara ärlig för jag tuggade jämt!
Det gör jag förvisso nu med men nu är det kontrollerat.

Så hur ska man veta om det är sug eller hunger? Jag som äter kontrollerat på bestämda tider jag känner av precis innan att det är dags. Om det är hunger eller matklockan i mig vet jag inte men det känns bra.

Det är oftast när man är sugen som det går åt fanders och man tar den där bullen eller godiset.

Jag har ett Boot Camp på Facebook där vi peppar, stöttar och tipsar varann. Idag skrev en av tjejerna så här:
Her på jobb er det bløtkake (tårta) IGJEN, for sjette gang på 3 uker!!! Stadig er det noen som fyller år, pensjonerer seg eller noe annet som skal feires… Jeg har i dag valgt å ikke gå inn på det møterommet der kaken er servert en gang, for jeg føler meg svak i dag 😉 Setter meg i stedet til med min Lindt-sjokoladebit.
Tror det er noe med nordmenn og bløtkake. Egentlig er det ikke så godt heller, ihvertfall ikke etterpå. Man blir litt kvalm, det er for søtt. Jeg skal hjem og lage en sunn kveldskos/dessert i stedet! Det gir meg styrke å ha denne gruppen  Takk Lotta! Du er fantastisk!

Man kan faktiskt avstå! Man måste inte ta för att det finns. 😀 Visst ska man unna sig men vi är väldigt duktiga på att unna oss det som är sött och onyttigt men otroligt dåliga på att unna oss det som är nyttigt och gott!

NU har jag kommit på det! Mitt när jag sitter här och skriver så kommer jag på vad jag kan bli så otroligt sugen på och det är brynt vitkål! Det ni! 😉 Så när det sätter in blir det kål till middag ett par dagar. Om jag inte blir sugen på något sött? Nä faktiskt inte numera. Men det kan bero på att jag knappt äter sött längre.

Är hunger något som måste botas till varje pris eller kan man tillåta sig att vara hungrig ett tag?
För egen del har jag kommit fram till att hunger är inget tillstånd jag klarar av för länge. Jag blir otålig, tänker bara på mat, börjar få dåliga idéer och när jag väl äter så kastar jag i mig maten till följd av matont.

Idag ska jag i alla fall bota min middagshunger med hemmagjord pizza med tonfisk på! Å så sugen jag blev på det nu! 😉
Ha en härlig fredag!

5 thoughts on “Klok som en bok!

  1. Det är roligt när man lär sig känna skillnad på hunger och sug. Jag var på en hälsoföreläsning i går och där pratade de om hunger osv. En normal svensk med lite hull och fett på kroppen skulle nog överleva i ca 120 d med vatten. Vi har lite att ta av så att säga, vissa mer eller mindre såklart : )
    Jag får ett ”hormonsug” några dagar innan mens och då ger jag efter för lite sött. Men jag tillåter mig att äta lite godis på fredag kväll. Jag skippar ordet unna och säger ” för att jag vill äta” . Jag äter ganska kolhydrat snålt och har gått ner 7 kg sen i början av jan. Äter gott en dag i veckan och mår jättebra. Äter ca 5-6 ggr per dag, Kommer kanske i framtiden att strypa godiset men nu äter jag lite gott : )

Kommentera

