Att något så enkelt kan vara så svårt?!

Jag var proffs på att lata mig, sitta med handen i ostbåge-påsen och tömma en öl eller två eller tre. Jag kunde det som rinnande vatten och jag gjorde det dag ut och dag in. Att sitta i soffan, surfa, äta och dricka onyttigt och bara vara lat var ingen som helst konst.

Kunde jag det så bra för att det var inövat eller? Då borde i rimlighetens namn det vara lika lätt efter ett år att äta nyttigt och vara ute och träna? Hur kommer sig det då att jag sitter här, redo för att gå ut och springa i kväll men så omotiverad?

Hade någon sagt ”sitt i soffan” så hade det ju varit plättlätt?

Nu har jag inga alternativ utan springa ska jag men hur kommer det sig att lättja och onyttighet går så skitlätt medan det som är bra och hälsosamt är jobbigare att anamma?

Jag har i och för sig kommit långt nu och hamnar sällan i valet att stoppa handen i fel påse men jag vet flera i min omgivning som kämpar med vikten som har lättare att halka dit på onyttigheterna än på nyttigheterna. Och fråga är då, varför det är så?

Är det sockret som gör oss så sjukligt beroende av en onyttig livsstil eller är det ren lathet?

Är vi överlag för lata för att orka ta tag i vår hälsa och var går gränsen för att känna ett tvång att ta tag i den?

Måste en läkare leverera ett hot om ohälsa och död för att vi ska ta tag i livet?

empty-calories-comic

Tyvärr är det så enkelt idag när fredagen kommer att dunsa ner i soffan, pusta ut, ta en öl eller vin och börja på snacks-påsen. På lördagen är det lördagsgodis, god mat för det måste man ha när det är helg (och för många är god mat fett och friterat) samt alkohol och när söndagen kommer är man för lat för att orka göra annat än att ladda batterierna inför måndagen. Sen är man stenhård måndag-torsdag för på fredagen…..ja då är det ju fredag!

Som jag sagt tidigare så har jag valt bort helg-mat-myset. För mig är helgen lika mysig även om det bjuds på god och nyttig mat och i helgen tog jag ett beslut till. Jag behöver absolut ingen alkohol heller för att det ska vara mys. Jag myser precis lika bra med en god alkoholfri juice, läsk eller vatten. Fördelen är att jag kan träna även på helgen. 😀 Och nej för mig är detta inget konstigt, jag drack ingen alkohol på över 10 år och jag lovar det var inget jag saknade. Jag är lika galen för det. 😉

”Kommer du inte ens ta ett glas vin?” Jo det kommer jag kanske att göra men det är inget jag planerat. Det beror helt på hur jag planerar min helg. Min kropp har som sagt fått njuta livet onyttigheter i 46 år så det är väl inte helt fel om den får njuta av dom goda nyttigheterna nu?

10 thoughts on “Att något så enkelt kan vara så svårt?!

  1. i början av oktober drack jag sista gången! Har bara blivit så, och jag trivs utmärlt med det! Vill jag ta ett glas vin gör jag det men jag har inte känt för det på 6 månader 🙂

    1. och jag drack inget på över 10 år för att jag inte ville 😀 Men om man säger att man inte dricker så blir det en sådan uppståndelse! Va inte dricka? Har du problem eller?

  2. Jag avstår alkohol mest för att jag sällan gillar det. Ibland under sommaren kan jag tycka det är mysigt med ett glas vin på balkongen i solen, men det är långt ifrån varje vecka… Hälsan kommer först nu, och jag älskart!! 😀 keep on rocking!!

    1. ett glas rött kan vara gott ibland men om det gör att jag måste avstå träningen så avstår jag hellre vinet 10 gånger om 😀 Fasiken va vi är grymma 😉

  3. Det vore ju för enkelt att skylla på sockret. Vi äter faktiskt inte så mycket mer socker idag än på 60-talet men vi dricker mer socker.
    Jag tror däremot att det finns mer att aktivera sig med sittande. som tv dygnet runt och internet. Det finns ingen anledning för kroppen att söka nöjen utanför bostaden.
    Människan är nog av naturen bekväm, problemet är nog bara att vi är allt för bekväma och att det blir en vana. Och dom flesta gillar inte att ändra på sitt liv, dom vill att livet ska vara som det alltid varit… eller att ett litet piller ska lösa ev problem.

    1. nja skyller inte allt på sockret men det är absolut en stor bov! 😀 ogillar socker idag vilket jag är glad för!

Kommentera

