Denna match kan inte sluta oavgjort!

Varför prioriterar vi våra egon framför våra kroppar? Varför väljer vi ett självskadebeteende där vi riskerar sjukdomar och men för livet som följd för att tillfredsställa våra sinnen för en kort stund?
För det är endast en kort stund sinnet är tillfredsställt.
Ta en godisbit. Den är söt, den är god, den ser till och med smakrik ut. Vi stoppar den i munnen och tuggar i oss den på låt säga 20-40 sekunder. Sen då? Ja det är gott där och då men sen? Vår lycka och tillfredsställelse är för stunden.
Samma sak när man är ute och festar. Man dricker och äter och ibland blir det för mycket. Man vaknar dagen efter och undrar varför och så fortsätter man.. och tar en godis… och undrar varför.

Har du någonsin hört någon säga:
”Usch, det där träningspasset ångrar jag verkligen!” ?

Har du någon gång hört någon säga:
”Usch, vad jag har svullat! Jag ska aldrig mer dricka alkohol! Fy vad mätt jag är, varför åt jag så mycket?” osv.

Hur kommer det sig att vi väljer så knasigt?

Själv såg jag nog träning som ett nödvändigt ont som var trist och jobbigt och nyttig mat som oätligt.
Träning för mig var dårar som sprang i regn, snö och hagel eller såna som gick på värsta träningspassen med Crossfit, Combat och allt vad det heter. Nyttig mat var salladsblad och tomat typ.

Tänk så fel jag hade!
För att börja med träningen så hade jag gett upp alla planer på att springa på grund av knä och astma och gruppgympa och gruppass gillar jag inte! Dessutom HATADE jag promenader. Cykla, visst men simma det älskar jag. Dock älskade jag mindre min 104 kilos kropp som jag skulle försöka hälla i en baddräkt.

Men, mitt liv skulle genomgå en förändring så då måste man börja någonstans. Jag började gå…och gå…och gå…och jag gick, dagarna i ända och varje lunch. Jag märkte hur jag gillade det mer och mer och det var ju inte jobbigt! OM jag började känna motstånd i lungorna ja då var det ju bara att sakna ner på farten! 1-0 till träningen!

Så småningom begav jag mig till simhallen oxå. Jag hade gått ner x-antal kilo och på måndagmorgnar så har dom morgonsim då simhallen är nedsläckt och dom spelar skön musik. Perfekt! Ingen ser mig! 2-0 till träningen.

Ju mer jag vågade och ju mer jag insåg att det inte var så jobbigt desto roligare blev det och desto mer ville jag utmana mig själv så idag både springer, powerwalkar, cyklar, styrketränar, simmar och grupptränar om vart annat och jag tycker det är skitkul! KNOCKOUT!

Maten då? Där gick nästan min gräns! Salladsblad och tomat var väl det närmsta grönsaker jag kommit (nästan i alla fall). Fel igen! Nyttig mat är inte tråkigt! Tvärt om! Det är utmanande, man kan experimentera så mycket mer och vilka fantastiska smaker det finns! Maria skriver så bra i sin blogg om mer än sallad och tomat!

Schack Matt!

I morgon åker jag till Göteborg för att jobba i tre dagar. Ni kan ju gissa vad jag har kollat upp. 😉

11 thoughts on “Denna match kan inte sluta oavgjort!

  1. Grönsallad och tomat tillhör ju det tråkigaste som finns i grönsaksväg. Ju fler färger på grönsakerna – ju härligare!

    1. jamen visst är det så! Jag är torsk på rädisor och avocado numera och så älskar jag att stuva min Paksoy / salladskål 😀

  2. Välkommen till Göteborg!! Nu kommer du ju bort till mina krokar!! Jag får knata förbi gymmet på min pw och vinka till dig!! 🙂

      1. Yes! Jag bor i området! 🙂 Om jag har tid över så får jag komma förbi Mässan. Det ligger 10 minuters pw från mig. 🙂

      1. Du, jag var likadan… Men nu är det mesta i rot och grönsaksväg I maten, eller rentav själva maten.
        Tur att det går att lära om! 🙂

Kommentera

