Är DU en BFF?

Under större delen av mitt liv har jag varit stor och oftast störst av mina vänner. Jag har varit mina vänners feta trygghet, ankaret dom har kunnat luta sig emot.

Den där Big-Fat-Friend som inte riskerar att konkurrera om uppmärksamheten.

Om du tänker efter, har det hänt någon gång att du sagt  ”å vad jag är sugen på choklad” eller ”jag bara måste ha en bulle”  och dina vänner har sagt ”ÄT, så klart du ska ta en bulle!” ?
Har det hänt att du tränat fler än ett pass efter varann och dina vänner sagt att vila är viktigt eller har dom sagt ”nu behöver dom inte gå ner mer” om du har bantat?

”Ta en semla, det är du värd”
”Så klart att du ska ta ett glas vin till, kom igen nu”

Om du har fått liknande kommentarer eller sett andra vänner som fått liknande kommentarer så är risken stor att du/dom är en BFF.
Jag tror inte det är för att vara elaka utan det är för att dom riskerar att bli av med sin trygghet. Den tryggheten som alltid finns där, som inte stjäl deras pojkvänner eller uppmärksamhet.

BFF

Idag är jag FFF 😀 Former-fat-friend och då är det lättare att se signalerna, speciellt på social media som Facebook.

Här om dagen frågade jag en av mina Boot Camp tjejer vad hennes omgivning sa nu när hon var igång, ”inte så mycket” blev svaret. Det gör ont i mig att höra. ALLA är värda beröm, uppmärksamhet och peppning oavsett. Det gäller inte bara dom som försöker gå ner i vikt.

Jag tycker att vi är dåliga på att uppmuntra och pusha våra vänner över lag. JAG mår kanonbra om jag får beröm eller en komplimang och jag är övertygad om att ALLA känner likadant så varför kan vi inte slösa lite mer med komplimanger? Det kostar inget, vi mår mycket bättre och om vi mår bättre och är gladare så ler vi mer och leende smittar.

I går fick jag en komplimang ”du ser stark ut!” och den gjorde mig jäkligt glad just för att personen känner mig inte men ser vad jag känner i en bild! SÅ lätt är det!

10 thoughts on “Är DU en BFF?

  1. Men det är ju ett känt faktum att två snygga flickor aldrig umgås. Väninnan är alltid den fula eller den snygga. Sen om det betyder överviktig eller bara generellt oattraktivt spelar ingen roll. Det är så flickor mäter sig emot varandra istället för att göra armhävningar…
    Det brukar bli bättre upp i åren fast jag läste hos min bloggvän WoW igår om hennes väninnan som blir arg och nervärderande när dom går ut på lokal tillsammans. Tydligen är WoW då för trevlig mot andra i lokalen… Sånt där stör mig. Kanske därför som jag bara har manliga vänner? Det är bara mina kvinnliga bloggvänner som gillar mig. Andra kvinnor tycker inte alls om mig för att jag tar plats 😦

  2. Mina kvinnliga ”vänner” vill gärna tona ner mig, få mig att vara lite tystare och mer (enligt dem) kvinnlig. Sluta göra armhävningar och fladdra mer med ögonfransarna i stället. Jo tjena, som om det skulle hända!
    Har dock aldrig hört samma sak från en karl!

    1. Det är vanligare än vi tror.
      Ser nästan dagligen uppmaningen ”du är värd det” som uppmaning till att man ska äta något onyttigt. Sorgligt!

  3. Vad glad jag blir över att höra att folk kan säga såna saker som ”du der stark ut”. Jag ogillar komplimanger som enbart grundar sig på frisyrer, kläder eller sån yta. Eller ogillar gör jag ju inte, men det stör mig att det är så vi säger till varandra, bedömer nästan enbart en ”köpt” yta, om du förstår hur jag menar. ”Vad glad jag är att se dig” räcker långt. Eller som den du fick höra. Sånt gilar jag.

  4. Jag fick nästan rysningar när jag läste detta .. för jag känner igen mig så mkt! Jag har aldrig fått någon beröm av mina vänner, förutom min pojkvän och syster. Men ibland så betyder det så mkt mer när det kommer från en bra och god vän! Dem klagar mest på att jag tränar för mkt eller att jag inte vill gå ut och dricka med dem på helgerna! Istället för att säga vad duktig jag är som tar hand om mig själv! Visst tar jag ett glas nån gång ibland, men jag vet att det gör mer skada än nytta! 🙂

    1. ååå vad synd att jag inte fått chans att träffa dig då Ida och berätta att du är fantastisk som tar hand om dig själv på ett sätt så får dig att må bra och när du mår bra så sprider du positiva vibbar till din omgivning som får en möjlighet att tanka energi av dig!

      Fortsätt träna och stå på dig! Du är värd så mycket mer!
      Berätta gärna för dina vänner hur du känner. Om dom är riktiga vänner så kan dom ta det!
      Kram!

Kommentera

