Om det tryter på kontot så kommer här ett äggstra bra tips!

Ibland har man bara för lite kcal kvar på dagens konto och även om man skulle ut och springa eller gå så skulle det ändå fattas ett par kcal.

Då har jag ett tips!

Först vill jag säga att jag äter inte och har aldrig ätit äggula. Jag ogillar smak och konsistens vilket gör att ägg inte tillhör min favoritmat men jag ogillar inte smaken av äggvita. Bara så trist att sitta och pilla med äggulan.

Det finns äggvita att köpa på dunk/flaska!1 dl äggvita = 41 kcal! (ca 100 g)

äggvitor på flaska

Tänk vilka fantastiska omeletter man kan göra på 1 dl äggvita.😀

Idag åt jag en fantastiskt god tonfiskröra på mörk bröd och med omelett till lunch. Endast 349 kcal, mättande och proteinrikt.

lunch ägg tonfisk min dag

I min röra har jag bara tonfisk, majonnäs och citronpeppar. Majonnäsen kan bytas ut mot Keso om man vill ha en smalare variant.
Allt du vill veta om ägget! Klicka på bilden nedan för näringsinformation. Det är information från Livsmedelsverkets app. Finns för Android och iPhone. Ett måste i var mans telefon!😉

ägg näringsinnehåll

Nu är det bara brist på fantasi som sätter begränsningar på vad man kan laga till för goda luncher!
Alla tips mottages tacksamt!

På tal om ägg så närmar vi oss påsk. I vår familj firar vi inte påsk mer än att barnen får påskägg och vi äter en sillmiddag men det är allt. Inget ris, fjädrar eller gula gardiner. Men godis har vi ätit. I mängder!
Såg att vår affär hade påskgodis för 2,95 kg/hg. Svenskarna äter 6000 ton godis under påsken.
1 ton = 1000 kg! Vi äter i snitt 17 kg godis per år och 1 kg av dessa äter vi under påskhelgen. I år får dom räkna bort 1 kilo för jag tänker inte ta en bit. Jag fyllde min kvot förra helgen och helt ärligt så är jag inte ett dugg sugen. Den där känslan när man ätit för mycket godis och hela munnen känns sockersvullen och sträv vill jag verkligen inte uppleva igen.

Man MÅSTE inte äta bara för att det är helg!

16 thoughts on “Om det tryter på kontot så kommer här ett äggstra bra tips!

  1. Med mig är det tyvärr precis tvärt om, jag äter inte enbart äggvitan. Tillsammans med gula går det bra men enbart vitan får mig att må illa.😦
    Dock ser jag det inte som ett problem.. .påsken däremot kan bli ett!😉

      1. Så är det hemma hos oss. Dottern är som du, tycker äggula är mysko i smak men främst konsistens. Jag tar glatt emot den och byter mot min äggtopp!🙂

      2. men dom är ju mysko!😉 Bra dotter du har! Hon har fattat det här.
        Ägg på flaska is da shit!

  2. Delade en Lindt chokladkanin med dottern på väg hem från succé-comeback med hästen. Inte för att det var lördag utan för att det var gott:) så värt!! Kommer sannolikt inte heller att äta godis i påsk åtminstone inte för att det är Påsk🙂

    Skickat från min iPhone

    26 mar 2013 kl. 14:56 skrev ”I jakten på kcal” :

    > >

    1. Är glad att jag tappat smak och intresse för godiset för när jag gör något gör jag det rejält.😀
      Visst har jag sötbehov kvar men det stillar jag med hembakade nyttigheter istället🙂

  3. Oo, jag har köpt den där en gång. Den är ju klockren! Det är konstigt att jag inte köpt den igen, kanske pågrund av det inte ännu blivit en vana😉

  4. Hej Lotta,
    Vilken prestation du gjort! Gött jobbat!
    Den där appen du skriver om (näringsinnehåll) blir jag nyfiken på men hittar den inte när jag söker. Har du något tips?
    //Camilla

  5. Jag undrar vad det är för bra app eller liknande som du använder för att räkna kalorier? Den såg himla bra ut. Skulle behövs en kaloriräknare.
    Ha en skön helg!!

    1. Hej Nina!

      Jag använder Shapeup Club appen samt Livsmedelsverkets databas appen.😀 Den är min bibel som jag surfar runt på bara för att jag tycker det är kul att lära mig om mat!

Kommentera

