Kunde inte sagt det bättre själv!

Maria skrev här om dagen ett så klockrent inlägg så det är bara att skicka Nobels smarthetspris till henne direkt! (Börjar känna mig som en Maria-stalker men jag kan ju inte låta bli att länka när man skriver så bra eller hur!)

Hur kommer det sig att vi vill veta ALLT om olika livsstilsprojekt så som 5:2 fasta, träning med mera men skiter i att forska vad som finns i maten på snabbmatkedjorna.

Läs Marias inlägg här!

Jag har själv velat veta allt, sökt information och googlat massor för att veta om jag gör rätt idag. Men jag har aldrig googlat eller ifrågasatt min tidigare livsstil eller kollat upp hur hälsosam den var.

Nu tycker jag det är otroligt intressant att veta och googla så det kommer jag absolut att fortsätta göra men det viktiga är väl ändå att man mår bra och det gör jag verkligen. Vi har blivit mycket mer medvetna idag och vet att ren mat är bättre än halvfabrikat men detta har även tvingat matproducenterna att sträva mot att göra bättre mat.

Men bara för att inte bryta trenden så kommer här lite nyckeltal och fakta.😀

  • Ett kilo fettväv motsvarar ca 6500 kcal och ett kilo muskler motsvarar ca 3250 kcal om man räknar bort det intracellulära vattnet.
  • Om du förbränt 6500 kalorier mer än du ätit, då ha du gått ner ett kilo.
  • cirka och ungefär förbränner du 1 kcal/kg/km vid löpning. (Dock väldigt individuellt)
  • Du förbränner kcal dygnet runt även i vila. Räkna ut din basala förbränning.
  • Du går inte ner i vikt för att du svettas. Kroppen reglerar kroppstemperaturen och förbränningen sätter igång. Träna i hög värme = kroppen får arbeta mer för att reglera kroppstemp = högre förbränning.
  • Man förbränner mest fett i förhållande till kolhydrater vid 60-75% av maxpuls, den så kallade fettförbränningszonen.
  • Skelettet motsvarar ca 14 -17% av kroppsvikten för en vuxen människa. En person på 70kg har då ett skelett som väger ca 10 – 12kg. En person som väger 100 kg har ett skelett som väger ca 14 – 17kg.

Alla myter om att du måste träna minst 20 minuter för att det ska ha effekt, kraftiga benstommar, att muskler omvandlas till fett ifall du slutar träna är myter och fel! Det räcker med logiskt tänkande. Googla vet jag!😉

2 thoughts on “Kunde inte sagt det bättre själv!

  1. Jag brukar tala om det för människor som har ”kraftig benstomme” att det nog inte handlar om 10 kilo… men visst är det intressant att vi inte vill veta mer om tex snabbmatskedjornas mat. Visst… man vet att den är dålig men vet vi hur dålig?
    Själv så har jag inte många år förstått att ekologiska varor är bättre än icke ekologiska men handlat efter pris. Tänkt att det mest handlar om litebgifter på sallad och sånt.. Sen började jag googla på hur svin och kor lever på gårdar idag och jag hade fan inte en susning om hur illa det var. Känner mig aningen blond faktiskt😉
    Svenska djur lever något bättre men långt ifrån bra. Och nu står jag där, som på ICA MAXI i förrgår, och hittar fan inget vettigt kött att handla. Det går ju inte att äta eko bacon och eko köttfärs varje dag.
    Med det inte sagt att jag tycker att folk som inte gör som jag är korkade. Alla måste hitta sin väg.
    Men jag tycker det är intressant att jag inte velat veta. Lika lite som folk som äter dålig snabbmat vill veta hur den påverkar kroppen. Eller vilket motstånd nya rön möter ”vi väntar på mer forskning”
    Ja???? Vi människor är snabba att försvara våra val hur dåliga dom än är och jag antar att det är ganska mänskligt.

    1. just det där att man vill veta mera är bra tycker jag men att tala om för andra ”Den där dieten kan inte vara bra, att träna så mycket är inte bra för kroppen det har jag läst, att inte äta kött är bra för det finns forskning som säger det” utan att forska på sin egna livsstil är illa. Man bör nog se om sitt eget hus först.😀

Kommentera

