Coach, expert eller sakkunnig, vem vet BÄST?

Var på en mycket intressant grupövning i går där jag träffade 5 härliga kvinnor. Vi skulle prata om ett ämne som vi alla gillar nämligen Må bra!

Under samtalet så dök det flera gånger upp ord som expert, coach och diskussion om vem som vet bäst.

Som jag skrivit om tidigare så är jag expert på mig själv. Det är ju rätt självklart men sen då?
Om jag besitter en enorm kunskap i tex. näringslära för att jag har lusläst internet, böcker, artiklar och jag praktiserar det på mig själv det vill säga väger, mäter och använder min kunskap och gör aktiva val som gör att jag mår bra, är jag en expert, sakkunnig eller är jag lekman?

Eller vi säga att jag är grym på att laga tomatsoppa. Jag lagar den minst 3 gånger i veckan, jag har gjort det i 40 år, jag lagar till massor av mina vänner och alla prisar den MEN jag är inte utbildad kock, jag har inga diplom eller betyg. Är jag då expert, bara jävligt duktig, sakkunnig eller lekman?
Nu vill mina vänner lära sig laga soppan av mig – är jag då coach, lärare, expert eller vad?

NÄR och i vilka sammanhang får man titulera sig coach, expert, sakkunnig? Är det endast om du har en lång utbildning och massa diplom som du har rätt att titulera sig coach eller expert?

Tänk om det nu är en person som går en kockutbildning och som verkligen inte har smaklökarna på sin sida och ska försöka sig på en tomatsoppan. Den smakar diskvatten! Men personen har utbildning, betyg och diplom på att personen är kock!

Vem bestämmer att en med betyg har mer rätt än någon annan som läst exakt samma, kanske har större förmågor men saknar betyg?

En annan rolig sak som dök upp var om ordet coach. ”Det kan man utbilda sig till på tre dagar, det har ingen trovärdighet”  tyckte en deltagare. Men om man utbildar sig till coach och utbildningen bara är på tre dagar så är man ju utbildad och då är man väl kvalificerad?

coach

För mig så handlar det om förtroende och inte om betyg. Det kryllar av människor ute i bloggosfären som har gjort resor och är utrustade med ton av visdom och kunskap och dom har en erfarenhet man aldrig kan läsa sig till. För mig är det ett lätt val vem jag litar och lyssnar på.

I går på gruppövningen nämnde jag att mitt mål i år är att utbilda mig till hälsocoach just för att jag vill ha ett diplom för att framstå som kunnig, expert eller kalla det vad man vill men nu är mitt mål att inte gå den utbildningen. Jag lägger hellre ner den tiden och pengarna på att fortsätta köpa spännande böcker om näringslära och välbefinnande. Mitt mål har inte varit att ha det som yrke utan jag tror bara det var önskan om en titel som gjorde att jag satte det målet.

Nu är jag en erfarenhet visare.😉

18 thoughts on “Coach, expert eller sakkunnig, vem vet BÄST?

  1. Nu är jag bara lekman i mitt uttalande😉 men coach är enligt min mening en person som coachar mig till att hitta mina egna svar och till att gå mina egna vägar och är en person som hejjar på mig i mitt letande/finnande. En coach ställer alltid en motfråga medans exempel en lärare ger mig verktygen för att få kunskap.
    Expert kan man bara bli om man väljer att nisha sig i ett sakområde, eller?

    1. jo men visst är det så men kan en person som inte är utbildad coacha och kan en coach som är utbildad och så även då expert ge dig verktyg oxå?

  2. Mycket intressanta funderingar! Jag har också tänkt mycket i dessa banor. Särskilt när det gäller speciallärare till barn med extra behov är det så tydligt att en utbildning och OK-stämpel’ inte alltid är synonymt ned den lämpligaste för uppgiften.

    1. Det är ju det som är så enormt! Bara för att man har en titel så ska man vara bättre än någon med egen erfarenhet eller lång och gedigen kunskap i ämnet?
      Det är klurigt!

  3. Jag är lågutbildad, kvinna men det betyder inte att jag är obildad. Jag saknar diplom och betyg i nästan allt men besitter en massa tankar. Räknas det?

    1. då är du expert utan diplom och få ha åsikter men inte sådana som gäller enligt en deltagare på gårdagens event.

  4. Hej!

    Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

    Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

    För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Med vänlig hälsning,
    Emilie
    Hittarecept.se

  5. Jag tycker det hela med utbildning är lite överchåsat.
    Där jag arbetar är högskoleutb etc mycket viktigt. Här anställer vi unga nyutexaminerade med lite till nästan ingen arbetslivserfarenhet framför en med gymnasiekompetens, 10 års arbetslivserfarenhet inom sakområdet.
    Det jag försöker säga är att jag anser att erfarenhet kan vara så mycket mer värdefullt.
    Som exempel en överviktig som tagit sig igenom alla känslostadier i en viktminksning och alla känslor i att hålla sig stabil i sin nya vikt kontra den som bara har näringsläran men aldrig varit överviktig. Näringsläran får den överviktiga på vägen mot sina viktmål utan att på något sätt bli diplomerad.

  6. För mig är man expert om man kan försörja sig på sina kunskaper🙂 Sakkunnig och coach kan man däremot vara om man är påläst och har pedagogiska skills, även för en liten skara tex på en blogg. Jag bryr mig inte om gränsdragningen. Jag vet vad jag kan och jag läser/lyssnar på allt som är värt att läsas/lyssnas på, och sen gör jag det till ngt eget.

    kram, pernilla be

  7. Jag tänkte på en annan sak medan jag borstade tänderna igår – får man som outbildad hänvisa till saker man läst hos utbildade? Jag menar… bristen på utbildning kanske gör att man inte riktigt förstått en artikel om forskning tex…😉

Kommentera

