Var är målsnöret?

Hur tänker jag egentligen? Är det så att jag är så fruktansvärt rädd att gå i mål och för att börja leva ett liv som normalviktig som jag har noll kunskaper om istället för att leva som en bantare som jag kan allt om, som gör att jag tjatar om mitt stackars kilo jag har kvar till mål? Okej, det är lite kinkigt att vågen eller visar 67+ än 67- men det är ju bara en siffra.

Jag är klar! Jag har gått i mål! Jag har gått från stor övervikt till min bra-vikt. Jag har insett att bravikt är inte EN siffra utan att bravikt är inom ett spann på ett par kilo upp eller ner helt beroende på vilken tid i månaden det är, på vad jag har ätit eller druckit. Jag kan ju inte gå resten av livet och försöka träffa prick 67 kg!

Nu är det dags för mig att sluta försöka minska i vikt, nå en målvikt, träffa en siffra och börja leva som en normalviktig eller som jag föredrar att kalla det, braviktig person.

braviktig

Det är en helt ny värld som jag träder in i som jag faktiskt har NOLL och inga kunskaper om.

Jag kan precis ALLT om hur man minskar i vikt via alla olika metoder men jag sov nog på lektionen om hur man gör när man lever normalt, äter normalt, tränar normalt och håller vikten. Jag kan inte riktigt förstå hur detta ska fungera.

Så som jag jagat kcal, tränar, tänker, äter, sover och …. ja ni vet ska nu försöka lära mig att det är inte farligt att ta en glass i vårsolen och jag behöver inte springa en mil för att bränna den…eller måste jag inte det?

HUR GÖR NI alla ni braviktiga människor? Ni som aldrig tänker på vikten, ni som aldrig behövt banta? Hur äter, sover och… ja ni vet😉 ? Är hemligheten så enkel som att man kopierar en braviktig personens livsstil?

Jag vill även veta och lära mig hur ni fd. överviktiga gör. Tänker ni på att hålla vikten 24/7 eller har era kroppar anpassat sig?

Det som gör det hela värre är att jag just nu är i ett sånt sjukt behov av minutrar då jag inte har en minut över till att ens träna så om ni har en minut över får ni mer än gärna ge den till mig!

-36 kg and i have stopped counting!!!

16 thoughts on “Var är målsnöret?

  1. Ja du, vilken bra fråga : ) jag tror att jag måste leva på ett ”sätt” för att hålla vikten, för att inte ” trilla dit” igen. Mitt sätt är att äta lagom, inte glufsa i mig chips på stående fot, eller att aldrig handla hungrig, träna regelbundet, Ganska enkla saker egentligen. Jag har ju en del kvar, har gått ner drygt 10 men har ca 10 kvar. Inte en svår match enl andra kanske men en utmaning för mig som älskat att fredagsmysa, gotta i soffan osv. Känner mig ofta hungrig och sugen. Så som jag lever i dag kan jag tänka mig att leva jämt : ) jag har inga förbud ( eller jo, äter ingen pasta, ris, bröd..)men tänker till innan jag stoppar något i
    munnen osv.
    Jag tror att man måste känna sig fram när man är ” färdig” men sin viktnedgång. Man har ju alla verktyg att fortsätta lyckas. Märker man att man börjar gå upp i vikt igen så vet man vad som skall göras : )
    -36 är grymt bra!! Njut av det!

  2. Varje dag är en kamp, man går upp , äter frukost och sen kör man på. Man hoppas lunchen är bra för man äter ju ”normalt” fortsätter köra på tar ett mellis det blir middag och träning någonstans där emellan och något mellis till. Någonstans där händer något man tycker man äter bra så som man lärt sig med kalorier hit LCHF dit och alla konstens regler. Man vet vart man ska ligga på för nivå för att behålla vikten men ändå blir något fel när man inte loggar allt man äter. Man börjar tillåta sig fredagsmys och kanske lördagsgott och efterrätt på söndagen kan väl inte vara så farligt… Eller? 3 av 7 dagar blev helt plötsligt inte så sunda utan sprang iväg och alla det kalorier man bränt av är så lätta att äta upp för man äter oftast mer än man tror man bränt av. Jag hör så ofta när jag håller pass att de inte får några resultat av sin träning och att de tränar för att äta vilket oftast är beviset på att intaget är för stort. Jag är en nykter överviktig, tränar mycket men släpper jag kollen är det kört. Jag kan inte sluta hålla koll på vad jag äter för jag är alltid hungrig. Jag skulle kunna äta bra mycket mer än jag gör men med koll på intaget kan jag hålla vikten . Jag vet vad jag bränner och då vad jag har att röra mig med i intag för jag kan inte släppa då går det åt helvete trots all träning

    1. jag tror oxå att det är så det måste bli. Kontroll är a och o. Tack för att du delar med dig Veronica, delar med dig av din tid, din kunskap och ditt stöd!

  3. Stort Grattis Lotta till beslutet att jakten på kilot är över! Du har vunnut en lång kamp ich nått ett fantastiskt resultat:)
    Jag tror att du innerst inne vet väkdigt väl vad som funkar för att fortsätta att hålla balansen! Med 17 månader i mål har jag ett enda tips som betyder allt för mig- Målsnöret! Inte det du nu river med målgången, utan en exakt lagom lång tvättlinestump som du mäter midjan med varje morgon. Det är den konkreta påminnelsen om vad som gäller för dagen. JÄTTESTOR KRAM!!!

    1. tusen tack Jenny! Och målsnöre ska jag helt klart skaffa! Tack för ditt härliga engagemang i varje kommentar! Du är en pärla!

  4. Vad intressant. Braviktig var länge sen jag var så jag minns inte och jag gissar att jag behöver kostregga en tid efter målvikt för att se att jag hamnar rätt. Sen lär jag väga mig med jämna mellanrum (månadsvis) för att se att det inte drar iväg. Och gör det det så kommer jag vara medveten om vad det beror på för den medvetenheten bär man med sig även om man kanske stundtals förnekar faktum.

    1. jag har ju levt så intensivt med vikt så för mig har målvikt varit en så stor grej att jag tror jag varit lite rädd.
      När du skriver det så låter det så enkelt! TACK Annika för att du visar att det faktiskt inte behöver vara så komplicerat som jag gör det!

      1. och tur är väl det för tänk om jag hade fått fortsätta och älta och vältra mig i min målgångsångest…! TACK för att du räddade bloggosfären från det!😉

  5. Jag har hållit vikten plus minus några kilon i ett år nu, det innebär att jag efter sommarsemestern vägde lite mer och var tvungen att tänka till i höstas men annars verkar vikten hittat en siffra där den trivs utan att jag göra några större grejer. Kan även säga att fem dagar i Berlin inte heller var så där välgörande för vikten…
    Men jag tänker mer och ‘ter inte utan att fundera på vad konsekvenserna kan bli. Det innebär att jag tillåter mig själv mer fast det är medvetna val.
    Det är ”enkelt” att gå ner i vikt fast inte så roligt att jag vill ägna hela livet åt det.

    1. men du så sant! Det där med att gå ner det kan vi och det fixar vi men så kul är det inte! Nu börjar ju faktiskt en ny tid och det brukar ju vara spännande med nyheter så bring it on!

      Tack Maria! Klok som en bok som vanligt😀

    1. tack! Det är en fantastisk och rolig resa men nu kan jag den här vägen så nu är det dags att ta in på ett nytt spår!
      Tack för ditt stöd och goa ord!

  6. Mina tankar och känslor rakt av. Jaha. Nu har jag nått mitt mål. Hur fasen balanserar man? Jag har aldrig lyckats förr!! Hjälp!! Vågar man ta en glass mitt i veckan? Utan att kolla alla kalorier och träna bort dem direkt? Går det verkligen för sig?? JA. Det gör det. Men fasen så svårt att våga unna sig utan att få en massa knäppa och konstiga tankar av det. Tog faktiskt en helt träningsfri helg och åt och drack precis det jag ville ha. Första dagen var nästan hemsk. Tankarna trilskade rejält med mig. Andra dagen gick lite bättre och tredje dagen kändes faktiskt helt ok. Sedan kom totalångesten och jag slängde mig på vågen för att se hur många kilon jag hade gått upp???? Ett par gram var det. Efter en ”svullo-helg”. Jag tror att det är en mental process som tar längre tid än vad det tar att forma kroppen till det mål man har. För min del så vet jag att det kommer att ta lång tid att ”hinna i kapp” mentalt, men jag jobbar på det varje dag.🙂 Det går om man vill!! Vi vet ju hur vi ska göra. Vi ska balansera vårt kaloriintag och njuta av livet!!🙂

Kommentera

