En favorit i repris!

”Det är så svårt Lotta, jag vet inte vad jag ska äta! Jag måste ha hjälp!”

Det är faktiskt det jag åkte dit på förr. Maten! Jag tyckte det var så besvärligt med alla nya livsmedel och recept. Den här gången bestämde jag mig för att acceptera att det var besvärligt i början. ALLT nytt är svårt tills man lär sig det.

Här kommer mina tips på hur det kan bli lite lättare. Jag har skrivit om det förr. Låt inte maten eller att du tycker det är för besvärligt eller svårt få dig på fallrepet.

1. GOOGLA! Jag kan inte säga det många gånger nog tror jag! SÖK info på internet!
Vet ni att man kan skriva långa meningar och flera sökord i sökrutan på google?!

googla

2. Samla recept! Om vi tar middag så räcker det att ha ca 15-20 olika recept att varva mellan. Dom kan man dessutom krydda på olika sätt fast basen är det samma

3. Gå med i en matklubb! Finns ett gäng att välja på. Själv valde jag www.matklubben.se

4. Tallriksmodellen. Börja med att bestämma dig för vad du ska ha för proteinkälla. Kyckling, fisk, kött, bönor, ägg, kvarg, nötter med mera. Tips på proteinrikt livsmedel hittar du på listan här.

Efter du har bestämt proteinkälla som är ca 25% av måltiden så bestämmer du dig för grönsaker och sallad som är 50% av måltiden. Kvar har du 25% till kolhydrater så som ris, pasta, potatis, men även bulgur, quinoa med mera.

”Men det låter ju torrt” Okej då gör vi en god kall sås med en bas på kvarg eller creme fraiche en yoghurt sen har vi i kryddor, örter, lime, citron, chilisås eller vad man nu gillar. Det finns inga begränsningar.
Man kan även göra en varm sås och då gör jag oftast på en Creme fraiche eller mjölkbas.

Svårare än så behöver det inte vara! 😀

Jag tror att maten tar för stor plats i mångas tillvaro och av någon underlig anledning så verkar många tycka att man inte kan man äta samma mat flera dagar i rad. Jag lovar, det funkar! Man får inte skörbjugg!

Kyckling, tzatziki och en grönsallad med avocado är tex en perfekt lunch eller vad sägs om Tonfisk, keso med grönsaker?

Själv gör jag olika saker med vitkål och äter i flera dagar. Otroligt populärt bland mina kollegor! 😉

tallriksmodellen

Skickar med ett par tallrikar.  Jag laborerar inte mellan dom olika modellerna utan jag lägger alltid upp sallad och grönt först 50% så får dom andra två enheterna slåss om resten av platsen.

7 thoughts on “En favorit i repris!

  1. Lotta, du är verkligen duktig på att dela med dig – av allt, både med och motgångar. Beundrar dig och tycker att du ser fantastisk ut nu! (var inget större fel förut heller) 🙂

  2. Håller med till fullo! Det handlar om att hitta lösningar istället för att bara konstatera diverse problem.. Om man VILL så fixar man det! Många gånger så handlar det om att folk inte är tillräckligt motiverade. Om de hade varit det så hade man inte haft den typen av diskussioner. Jag får nämligen höra samma saker. Om man vill förändra sig och sitt liv så gör man det. Annars gör man det inte.

Kommentera

