Kan du avvara 7 timmar på 7 dagar?

Det är ju galet vad alla lever upp när solen tittar fram och värmer. Det var väldigt trångt i spåret runt sjöarna i helgen men det är helt okej! 😀 Alla ler och sprider glädje bara genom leende. Sen är det fantastiskt att läsa alla underbara statusuppdateringar. Det är allt från att man sitter på verandan och solar hela helgen till att man springer 4 mil på 1 timma eller att man packat picknickväskan och åkt ut med hela familj, släkt och vänner. Men bäst är alla makalösa köttbitar på grillarna! Det och vin!

Så har det sett ut på min Facebook feed i helgen och ja jag fick nästan ångest. Var i alla fall ute på en långlöprunda i lördags. När jag sprungit 6 km kände jag mig fortfarande fräsch i kroppen så det blev ett extravarv runt sjön. Totalt 8.75 km. Känner mig så nöjd. Det är ändå en vecka sedan jag tränat ordentligt men nu är det faktiskt dags igen.

Jag har utmanat gänget i mitt Boot Camp. En vecka har 168 timmar. Om vi jobbar 40 och sover 40 så har vi kvar 86 timmar. Nog borde man kunna avvara 7 av dessa timmar till träning? Hade jag tänkt tanken i förra veckan så hade jag sagt att det går inte. Jag vaknade, cyklade till jobbet, jobbade, cyklade till möte, åt, möte, cyklade hem och är var hemma först 21:30 nästan varje dag. Jag kan inte ens förstå att jag under dessa 168 timmar skulle få in 7 timmars träning. Det blev totalt 1 timma. 😦 Ogillar det skarpt så därför utmanar jag gänget och jag.

Tanken är att man får förvalta timmarna precis hur man vill men på ett eller annat sätt ska 7 timmar, 420 minuter vara en aktiv träning. Går det eller är det för mycket? Är 7 timmar på en vecka för mycket träning för en ”normal” person? Personligen tror jag inte det. Jag tror att det är alldeles perfekt!

Sitter och gör mitt egna schema och jag hittar tid över lite överallt. Lunchen hinner man ju massor på och innan jobbet har jag hittat ett par timmar. 😀

Aktiv träning är allt från plankan till styrketräning och allt där i mellan. Huvudsaken är att man väljer att göra en fysisk ansträngning. Jag cyklar varje dag till och från jobbet. Det är en passiv träning. Det är något jag gör för att ta mig till och från jobbet på ett snabbt och smidigt sätt. Inte för att pressa mig till det yttersta.

I fredags fick jag hem mitt träningsgummiband så nu har jag det, rockring, hopprep, inlines, rullskridskor, pilatesboll, Kinnect-träningsprogram och hemma yoga träning. Nog borde jag få ihop minst 7 timmar?

Har du tips och idéer på aktiv träning som man kan göra utan att gå till en träningsanläggning?

Har du inget bättre för dig så får du gärna hänga med på utmaningen! 7 timmars träning på 7 dagar! Nu kör vi!

9 thoughts on “Kan du avvara 7 timmar på 7 dagar?

  1. Jag är på! När jag räknar är det mer än vad jag brukar träna, men visst är det ska det funka. Jag har ett par väldigt stillasittande vänner, visserligen med eget företag, som säkert genererar lite mer arbetstimmar och stort hus, men som inte rör sig mång knop, inga knop alls faktiskt, för att de inte hinner! Jag kontrade med frågan hur länge de satt framföt tv:n var kväll. Nu ids jag inte fråga längre.

    1. 😀 Härligt! Då kör vi!
      Jag har startat med 25 min simning på morgonen. Blir en lunchjogg alt. powerwalk på 35 minuter sen så har jag en timma klar!

  2. Det beror på vad du räknar som träning, räknas vardagsmotion som gång/cykling till jobbet är det rimligt men om du ”bara” räknar träning så har jag aldrig tränat så mycket.

  3. Personligen tycker jag (jag läste nu att du inte räknar med att ta sig till och från jobbet) att det inte finns någon som helst anledning att träna aktivt 7 timmar i veckan. Det viktiga är att man rör på sig, att man känner att det är härligt, inte ett måste. Mina strykepass är (var) aldrig mer än 45 minuter (max 4 dagar i vecka9 och jag skulle aldrig drömma om att köra mina muskelgrupper flera dagar i veckan. Därför hoppar jag aldrig på tex squatsutmaningar. Jag joggar inte varje dag heller för att vila mina benhinnor.

    För mig är den inre njutningen lika viktig som önskan att röra på sig. ”måsten förtar mycket glädje”

    1. nja alltså min cykeltur till jobbet är på 1800 meter och jag har 900 meter nerför och 900 meter uppför och jag blir inte ens anfådd på min tur så därför räknar jag inte den. Om jag däremot tar en powerwalk på 30 minuter på morgonen med målsättning jobbet så räknar jag den helt klart.
      Tanken är att komma på var man kan hitta minuter till att träna. Finns så många som säger att dom inte har tid till det (Inklusive jag själv förra veckan!) 😀

      1. Jag tänkte mer att röra sig i sju timmar,jag kör oftast 45 min pass, men man kan ju promenera en kvart efteråt, typ. Eller ta en kort prommis på lunchen.

      2. Precis! Man gör ett val! 😀
        Jag tror att tiden finns där men man ser inte alltid den! Lite som det där med att sitta i soffan-tiden. 😉

  4. Du verkar ju cykla en del, glöm inte att det också är träning! Tycker du inte det räcker så skulle du ju kunna gå hemifrån lite tidigare och promenera till och från jobbet, så har du förenat nytta med nöje. 🙂 Finns inget bättre än en uppfriskande promenad.

    1. nja min cykeltur är så kort till och från jobbet och jag rullar 50% av den så den känns fel.
      Det är mer att jag vill hitta tiden till träning, inte träningen i sig även om jag numera gillar att träna aktivt 7 dagar i veckan. 😀

Kommentera

