Snart går vi på knockout!

Jag vet inte hur många inlägg jag har skrivit om tallriksmodellen och livsmedelsverkets rekommendationer och jag har höjt dom till skyarna.

Och nu är det då dags att tänka om igen?!

Glöm tallriksmodellen!
Hon skapade ”tallriksmodellen” för 37 år sedan. Men nu vill nutritionisten Britt-Marie Dahlin, 74, att vi tänker om.
– Vi kan inte äta så mycket längre – vi gör inte av med tillräckligt med energi, säger hon.

För guds skull folk, ta nu genast bort en eller två potatisar från tallriken! Jag menar ni kommer rasa i vikt, ni mår bättre och….nä! Det där tror jag tyvärr inte på.

För mig handlar det fortfarande om energi in och ut. Jag har mina kcal varje morgon på kontot och jag gör av med dom på dagen. Jag kan fylla på mitt konto med lite mera kcal under dagen och shop-o-holic som jag är så gör jag mig av med dom med.

Jag kan köpa att vi inte gör oss av med så mycket energi om vi inte gör ett aktivt val och rör på oss men detta är ju inget nytt. Sen fjärrkontrollen kom in i våra liv så har vi blivit mer och mer försoffade.

Men är det inte bättre att vi försöker få folk att röra på sig istället?

När jag var överviktig så kunde jag under en dag äta 2000-5000 kcal. På helgen började vi med Hotellfrukost de lux för att sen övergå till 500 g godis, en stor påse ostbågar, kött, bea, vin, öl och alla andra godsaker. Vi pratar många tusentals kcal. Och så här kunde det lätt se ut både på fredagen och lördagen!
Gick jag upp i vikt varje vecka? Nej! Visst ökade jag i vikt men det fanns perioder när jag åt bättre som jag gick ner heller höll vikten.

Så nu jagar vi dom där stackars potatisarna igen! Denna lilla knöl som egentligen inte gjort något ont mer än att mättat magar.
Hur många nya råd och rön ska det komma och vad är syftet?

Mår vi bättre och framför allt går vi ner i vikt av att från en dag till en annan byta från tallriksmodellen till GI till LCHF och nu till knytnäven? Det finns ju dom forskare som säker att kolhydrater är skit och så finns det dom som säger att man inte ska äta så mycket protein medans det finns dom som säger att fett är illa. Vem ska man tro på?

Tro på dig själv!

För mig är potatisen outstanding och för att vara ärlig så äter inte jag så många som 3 till en måltid heller men är det inte så att vi måste försöka låta det sunda förnuftet föra talan istället för forskare? Tyvärr kan det till och med vara så illa att det kan bero på vem som anställt forskaren som påverkar resultatet.

potatis

Som jag skrivit tidigare så är det ingen av oss som ifrågasätter allt godis, chips och onyttig mat och dess negativa påverkan på våra kroppar men så fort man pratar hälsa ska det ifrågasättas, forskas i och alla experter ska uttala sig.

Här kommer ett tips till alla er som lider av synfelet – övervikt. Måltidsmåttet som finns att köpa på apoteket bland annat. Om man har svårt med ögonmåttet så kan dessa mått vara till stor hjälp!

När vi ändå är inne på ämnet potatis (känns som att jag försöker försvara dens heder och existens här) men många pratar om sötpotatis som ett bättre alternativ till potatis. Sötpotatis och potatis är inte släkt med varann. Vi skulle lika väl kunna jämföra palsternacka och sötpotatis men i och med att många ersätter vanlig potatis med sötpotatis är de det jag jämför med.

Näringsämnen per 100 g:
Sötpotatis
Energi: 114 kcal
Protein: 1,7 g
Kolhydrater: 25,6 g
Fett: 0,4 g

Potatis
Energi: 76 kcal
Protein: 1,8 g
Kolhydrater: 16,1 g
Fett: 0,1 g

Om man bara tittar på dessa siffror så finns det många som ratar sötpotatisen direkt men gör inte det!
Sötpotatis innehåller nämligen vitamin C och E samt en stor mängd beta-karoten vilket är cancerförebyggande. Det finns även gott om mineraler som järn, koppar och folat. Sötpotatis har dessutom ett högt kaliuminnehåll så istället för att kalla de för en sötpotatis vill jag nog kalla den superpotatis!

Hur det än är så är jag kär i den lille rackaren så för mig får det vara. Jag kommer inte överge min tro på tallriksmodellen och min potatis!

11 thoughts on “Snart går vi på knockout!

  1. Håller med dig ang talriksmodellen,fungerar kanon för mig🙂 fortsätt ditt kanon jobb med detta

  2. Såå rätt skrivet och argumenterat. Jag vurmar för SF-dieten och den kan bara gemene man bestämma själv vad det är. Intäkter kräver utgifter och vise verse.

    1. jag kör oxå SF dieten! Den är grym! Speciellt som den är specialanpassad efter varje individ.

      OBS! För er som nu undrar så är det INTE San Fransiscodieten utan Sunt Förnuft dieten😉

    1. ja jag gillar dom för dom kan inte bli större än dom är medans min handflata kan anta oanade proportioner om jag är hungrig!😉

  3. Jag har precis hittat din sida. Och när jag idag läser ditt inlägg är min första tanke ÄNTLIGEN. Äntligen en människa som säger att man får äta allt (mat) bara man äter med måtta. Man får äta potatis mm, bara man inte överdriver. Jag är så less på allt prat om LCHF och liknande. Jag ser inte ner mot den diten, då jag själv ätit den i flera år. Jag mår bra av den men jag går inte ner i vikt. Jag överäter konstant. Och det innebär att jag snarare går upp än ner.
    Jag har sakta men säkert börjat återvända mot tallriksmodellen och känner att jag trivs där. Problemet är att när man surfar runt så är det så otroligt många som säger att ”kolhydrater är gift” och ”för att gå ner i vikt måste du undvika kolhydrater”.
    Så ÄNTLIGEN har jag hittat en sida med en tjej som har samma tankar som mig. Jag känner mig så lycklig över att jag hittat dig.
    Som sagt, inget fel på LCHF och de som mår bra av det och går ner i vikt av det. Fortsätt med det och lycka till önskar jag dem.
    Jag passar inte in där och vill inte längre bli ”nervärderad” för att jag äter kolhydrater. Därför känns det bra att hitta en sådan här sida!
    Tack för att du finns!🙂

  4. Denna stackars potatisen,,, vad har den gjort för ont egentligen!!
    Själv är jag mycket förtjust i denna knöl av alla dess former – färskpotatis, bakpotatis, koktpotatis, ugnspotatis & soffpotatis….
    Den sist nämnda ska visst vara nått alldeles extra säger dom🙂

    Våga välja potäter(värmländska)

Kommentera

