Vem är bossen?

Är det dina ben som inte orkar eller är det ditt huvud som säger att dina ben inte orkar eller är det ditt huvud som inte orkar pusha dina ben att fortsätta?

Idag var jag ute på en löparrunda där tillslut hjärnan sa till benen att ”nu orkar inte ni längre”. 4,8 km på 28 minuter. Resterande 2,7 km fick bli en powerwalk.

Jag är egentligen ingen typisk joggare i grunden så allt det där med intervallträning, tempoväxling och backträning har jag liksom inte gått igenom utan jag springer…och när jag inte orkar mer går jag. Det brukar oftast bli rundor på 5-6 km och det känns bra. Sen händer det självklart att det kommer gånger när jag inte ens får fart på benen hur jag än försöker men då blir det powerwalks i hög fart.

Motivation

Men vilken del är det som bestämmer sig för hur långt jag orkar springa? Är det samma kroppsdel som bestämmer om jag orkar kliva upp tidigt och träna eller om jag ska ligga kvar för att jag är för trött? Jag VET att jag älskar att träna på morgonen, jag älskar känslan när man väl är igång och allt efteråt och jag mår så grymt bra resten av dagen så varför är det då så otroligt svårt ibland att motivera sig? Vad är det som gör att man bara orkar springa en viss sträcka och att man måste kämpa med sig själv för att kliva upp på morgonen?

Vad det än är så ska jag besegra den kroppsdelen i morgon bitti för då ska jag upp och simma!

Detta bildspel kräver JavaScript.

2 thoughts on “Vem är bossen?

  1. Morgonträning är verkligen det bästa!
    Inte bara för att passet blir gjort utan även för om det skulle finnas tid & lust så kan man även få ett bonuspass lite senare på dagen 😉
    Föresten,,, jag tror bara att det är ”herr Tråk”som sitter i huvudet å gnäller att han inte vill springa – det gör att benen blir lite negativa å känner sej slöa.
    Skit i han å peppa dina läckra spiror att dom är helt fantastiska och lätt orkar bära dej 1km till 😉

Kommentera

