Egoist: En ofin människa som intresserar sig mer för sig själv än för mig!

Till mina manliga läsare rekommenderar jag en huvudvärkstablett innan ni läser inlägget!

Hade ett intressant ämne uppe på tapeten idag. Vad önskar sig kvinnor när dom fyller år? Jo, oftast sånt som är praktiskt, kommer hela familjen till gagn och som inte kostar så mycket. Och skulle hon -gud förbjude- önska sig något tills sig själv då är hon ju egoist….TROR HON att andra tycker.

Samma sak med det här med lycka och framgång. Om en kvinna lyckas här i livet så får det inte märkas, tror hon. Det står ju för bövelen skrivet i jantelagen och dessutom så tror hon att andra tycker att hon tror att hon är något. Och börjar hon ägna tid åt sig själv och åt träning för att ta hand om sig själv ja då är hon inte bara, som hon tror att andra tycker -egoist och självupptagen, dom tror naturligtvis även att hon kommer att misslyckas…tror hon att dom tror…

Kvinnlig logik och helt glasklart eller hur?!

När mannen fyller år jag då önskar han sig det han vill ha!

Frågan är, är det så att hon tror att dom tror och tycker en massa saker för att hon tror och tycker samma saker om andra kvinnor eller är det Jantelagen som spökar? Man får ju inte sticka ut, vara för bra, ha det för kul eller unna sig själv, det är ju fult!

Vi ska alltid sätta alla andra i första rum och sen kommer vi stående i farstun.

Om vi nu gör tvärt om då? Om vi sticker ut lite för mycket, om vi önskar oss en födelsedagspresent som både är dyr och enbart för oss, vad kan då hända? Ja, det enda jag märkt är att jag har mindre väninnor och mer manliga vänner och att man är ett ämne på skitsnacksjuntan men det bjuder jag på.

high five

För att då återgå till vikt, träning och egentiden (då det är temat för denna blogg) om man känner att folk pratar bakom rygg, tycker att man ägnar för mycket tid åt sig själv och inte unnar en framgången utan sitter tysta utan en komplimang eller kommentar om ens framgång hur gör man då?

Jag var otroligt tydlig från början att det här är mitt liv, min tid och att det är det som gäller numera. För vad ska jag annars göra med 24 timmar per dygn? Kan ju inte bara sitta hemma och vara sur för att jag tror att någon tycker att jag är egoist för att jag väljer egentid. Nej jag väljer att träna, må grymt bra och komma hem med mängd av lycka, endorfin och ork att faktiskt vara närvarande med min familj.

Vi måste sluta tro att andra tycker sånt vi egentligen inte vet om dom tycker.  Resultatet blir att vi inte vågar släppa läs ordentligt för vi är rädda att folk ska prata illa om oss. Våga utmana dig själv, våga stå för vad du vill och våga berätta det. Jag lovar, din omgivnings reaktion kommer att överraska dig. Den blir INTE som du tror… 😉

14 thoughts on “Egoist: En ofin människa som intresserar sig mer för sig själv än för mig!

  1. Du är för härlig Lotta!!
    Jag har för längesedan struntat i fjante- förlåt,,, jantelagen!
    Om någon tycker illa om mej för den jag är och vad jag gör så är det dennes eget problem – inte mitt!
    Jag är för gamal för att försöka göra mej till för folk som inte ens är värda den tid de tar upp…
    Jag är både stolt och glad för den jag är – Det borde alla vara! 😉

    1. nu tror jag att du tycker att jag tror att du är något och det tycker jag att du ska tro för det tycker jag! Du är nämligen shit så härlig och ärlig! 😀

  2. Lite som jag brukar säga, vänd spegeln mot dig själv! Folk är så snabba på att tycka hej vilt om andra, men tänker inte lika gärna på hur de själva agerar. Jag är inte alltid en vidare bra människa, det är jag inte, men har många, många stunder med självrannsakan. De är inte roliga, men nyttiga! Bra skrivet (i år fick jag nya löpartights av maken!)

    1. Det var smart! ”Vänd spegeln mot dig själv!” Visst har vi alla fel och brister men å andra sidan vad är fel och brister och vem bestämmer vad som är fel och brister? Om det är moralkärringar och Jantelag som bestämmer detta ja då har jag då rakt inga fel och brister! 😉
      Jag fick Rockring och mobilhållare 😀

  3. Du har så många kloka tankar Lotta! Delar med mig av mitt motto ”Stå på dig – annars gör någon annan det.” Kram!

  4. När jag kom hem idag efter att ´ha cyklat 46 km, och var stolt över det, sa min sambo ”du är inte ens andfådd så du tog nog inte ut dig tillräckligt”. Den kommentaren sa mer om honom än det säger om mig. Jag kunde inte bry mig mindre! Jag får bekräftelse av vissa vänner och kollegor, men många säger givetvis inget av avund. Och jag bekräftar tillbaka! Härligast reaktion var min svärmor som medan jag cyklade 2 tim och 45 min gick in till oss och satte igång en tvättmaskin, hängde tvätt, plockade in disk i diskmaskinen och satte på maskinen, (För att sambon/hennes son inte gjorde det) och plockade fam utemöblerna på verandan, Sen berömde hon mig massor när jag kom hem, Kärlek ❤

    kram, pernilla be

    1. Visst blir man förvånad över hur vissa inte tänker alls!
      Dom ser inte ansträngningen man göra, bara resultatet.
      Vilken underbar svärmor du har. Kan du inte be henne leverera en liten känga till sin son?
      Kram!

    1. Tack! 😀 Ibland blixtrar man till men jag får tillskriva inlägget mina vänners så kallade kompisar som inspirerade mig att skriva det. 😉

  5. Har nyligen hittat hit o vilken fin blogg du har! Känner igen mig i det du skriver.

    1. Hej Annette! Vad kul att du hittade hit! Välkommen!
      Jag hoppas du har lust att stanna och jag skulle bli väldigt glad om du har lust att återkommma med ett avtryck och berätta lite om din status. 😉

Kommentera

