Tänk på pocenten Helge!

Så har du äntligen bestämt dig, du ska gå ner i vikt för sista gången i ditt liv och du har bestämt dig för att räkna kcal.
Det kan väl inte vara så svårt. Speciellt inte som du hittar ShapeUp Club appen. Den talar ju till och med om hur mycket du ska äta.

Efter ett tag blir du lite varm i kläderna, det går bra för dig och du börjar träna allt mer. Du har ju märkt att ju mer du tränar desto mer kcal får du på ditt konto. Du börjar hänga på gymmet och där ser du att folk dricker någon form av shake, nu börjar du blir nyfiken och du börjar googla och där på skärmen står det där ordet som du sett även på din app men tänk att det där är inget för mig, PROTEIN!

protein

Jag har fått frågan hur mycket protein man ska äta och det finns inget rätt svar. Livsmedelsverket säger en sak, läkare säger en annan, forskare en tredje och styrkelabb en fjärde.

Livsmedelsverket säger att man bör äta 0,75 gram protein per kilo man väger medan styrketräningskollegiet säger 2 gram protein/kilo. Det innebär för mig som väger 69 kg att jag ska äta 51,75 gram protein per dag enligt livsmedelsverket.

Protein är våran byggsten. Det är den som bygger våra muskler. Mycket träning bryter ner protein och man måste tillföra protein. En fördel med protein är att det dämpar sötsug på grund av att protein ger en längre mättnadskänsla. (Mer om sötsug längst ner i bloggen).

Enligt Styrketräningskollegiet så ska jag äta 138 g protein per dag.

Jag har läst en hel del näringslära och undersökningar och en normal motioner bör äta ca 1.2-1.8 gram protein per kilo man väger. Därför äter jag idag ca 124 gram protein per dag.

I varje protein finns det kcal. Det finns det naturligtvis även i kolhydrater och fett med.

De näringsämnen som ger energi är protein, kolhydrater, fett, alkohol och kostfibrer.
1 gram protein 4 kcal
1 gram kolhydrater* 4 kcal
1 gram kostfibrer 2 kcal
1 gram fett 9 kcal
1 gram alkohol 7 kcal

* glykemiska kolhydrater, dvs de som bryts ned i tunntarmen

Så mina 124 g tar jag gånger 4= 496 kcal per dag ska vara protein.
Om jag då äter 1700 kcal per dag så har jag alltså 1204 kcal kvar till fett och kolhydrater.

Okej hur mycket fett ska man då äta per dag. 1 g fett per kilo man väger är den svenska näringsrekommendationerna.

Alltså jag ska då äta 69 gram fett och 69 gram fett x 4 kcal 276 kcal fett per dag.
1204-276 kcal= 928 kcal är till kolhydrater!

Så kommer vi till den sista punkten kolhydrater.
Hur mycket kolhydrater är lagom?
Det är lagom att 50-60 procent av de kalorier vi äter kommer från kolhydrater enligt SLV. Av dessa bör högst 50 gram komma från tillsatt socker. MEN jag tycker det är en liten hög siffra så här kommer en sida angående kolhydrater jag kan rekommendera.

http://fitnessguru.se/37600-hur-mycket-kolhydrat-behover-just-du

Hoppas detta gör det lite enklare för er att förstå procenten.
Det är alltså svenska standardsiffror från Livsmedelsverk med mera så det är inget påhittat eller hokus pokus.

Angående sötsug så är det ett typiskt symptom på att kroppen har för låga nivåer av spårämnet krom. Krom behövs för att transportera in blodsockret i cellerna. När blodsockret inte kommer in i cellerna faller energinivån och det går signaler till hjärnan att vi vill stoppa i oss något sött. Även brist på mineralerna zink och järn kan ge ökad aptit.

6 thoughts on “Tänk på pocenten Helge!

  1. Det är jätteintressant. Jag har alltid (eller i alla fall senaste 8 åren typ) ätit mycket protein men nu går jag över till ca 90% vegankost i (lägger till ägg + mejerivaror om jag är bortrest för enkelhetens skull) så det ska bli riktigt intressant att se vad som händer med kroppen. Kommer jag att förtvina? Vara ständigt hungrig? Inte märka någon skillnad?

    1. men så kan du inte göra… jag kan inte så mycket huvudräkning! 90% i 8 år med 10% mjölk och ägg när du är borta ca ….30 dagar per år som består av …365 dagar om det inte är skottår för då är det …. men helskotta Maria, jag försvann vid vegankost!
      Idag åt vi en veganpaj med kronärtskockor. Satan vad gott! Och du.. du får fasiken inte försvinna innan vi hunnit träffas 😉

      1. Hahahaha, jag har just ätit otroligt gott fast nästan inget protein och är galet mätt… eller så är de vinet 😉

      2. Enhet Sortera Rödvin vol. % 12
        Vald vikt g 100
        Energi kJ 301
        Energi kcal 72
        Protein g 0,0
        Fett g 0,0
        Kolhydrater g 0,8
        Fibrer g 0,0
        Salt g 0,0
        Aska g 0,3
        Vatten g 89,0
        Alkohol g 9,9

      3. Jag räknar ju aldrig kalorier längre och vågen visade 58+ igår. Min målvikt var 62.
        Jag tror jag tar ett glas till. Ja.

Kommentera

