Rör inte min kaka!

Vad är det med oss svenskar och vårat fikabröd?

Så fort någon fyller år så är det sju sorters kaka, bullar och tårta och en vanlig fika ja då är det kaffebröd.

Det är helt okej att fika och äta kakor. Jag tänker inte ens kommentera det men vad jag där emot tycker trist det är att INGEN jag känner gör ett nyttigt alternativ.
”Nej tack jag äter inte kaka”
”Nähä men då får du ta ett äpple för jag har bara sockerbombade gräddbakelser med kcalspäckad sylt”

HUR svårt kan det vara att baka en nyttig kaka som inte innehåller 598 kcal för 30 gram? Eller skiva upp frukt och bjuda med en vaniljkesella?
Idag är 20 % laktosintoleranta, 10 % äter inte gluten, 8 % kör GI och 22 % äter enligt LCHF. 11 % har gått eller går på viktväktarna, 29 % försöker tänka på vikten och dom sista 10 % undrar va i fanders alla nojjar över men är glada för det för då blir det mer kakor till dom!

Vår dotter är född laktosintolerant så när hon gick på kalas fick vi oftast ha med egna alternativ.
I skolan fick hon dricka juice när andra drack O’boy och var det övernattning ja då fick hon packa pyjamas, tandborste, smörpaket och mjölk i sin väska.

Sockerbomber

”Ja men nu struntar jag i alla bantare, här har jag stått och bakat och lagt ner hela min själ (som säkert består av en massa kcal) i kakorna och så äter dom inte! Fräckt!”

Kan tyckas så! Själv kan jag tycka det är fräckt att enbart bjuda på sockerbomber. Jag menar, dom 70 % som försöker tänka på vikten på ett eller annat sätt ska sitta där och titta på när dom där 10 % som fortfarande inte fattar moffar i sig allt bakverk och frestas.
Resultatet brukar tyvärr bli ”Jag ska bara ta EN kaka” och den ena kakan är fortfarande en men det är även den andra och den tredje…EN kaka alltså. Finns ingen som säger att man måste utöva matematik på ett kalas!

Jag älskar cupcakes, grädde, kakor och bakverk och jag skulle lätt äta både en och två men på grund av mitt skadade beteende när det gäller saker jag stoppar i mun så väljer jag att avstå helt i stället. Då vore det tacknämligt om det fanns alternativ på kalasen.

Man kanske får börja informera värden eller värdinnan på kalaset att man är kcal-allergiker och föreslå ett lättare alternativ och även lämna förslag på bra alternativ. Sen är det väl rätt bra om man går i bräschen och bjuder på bra val själv. Ja, så ska jag göra! Bredvid sockerbombade gräddbakelser med kcalspäckad sylt ska dessa delikata muffins stå!

Vi och vårat fika. 😆 nyzeländska men stockholmsboende komikern Al Pitcher har till och med en hel show om vårt fika! ”Det var först efter att ha bott här i Sverige ett tag som jag insåg hur viktigt fika är för svenskarna”

13 thoughts on “Rör inte min kaka!

  1. Ja, det är ett sjukt beteende egentligen. När jag bad om att slippa fredagsfikat på jobbet fick jag stora ögon och protester, men sen har jag underbara kollegor som accepterade det tillslut ändå. 🙂

    Jag älskar också kakor och allt som kommer med, därav att jag bakar och försöker få fram nyttigare alternativ! Som mina muffins jag gjorde med havregryn, hallon och proteinpulver igår. Jag tror det blev ungefär 69-75 kcal för en lagom stor muffins. Det går om man vill! 😀

    1. Jamen jag såg dina muffins! Fantastiskt! Nu har ju jag tummen mitt i hand där det kommer till bakdelen. 😉 Jag tycker inte det är kul heller för den delen.
      Misslyckades till och med med en shake and bake kaka en gång! DET DU! 😉

      1. Äh, alla ska inte kunna allt heller. Dock lyfter jag på hatten över shake and bake… 😉 Dock tycker jag inte det smakar bra även om man lyckas så… 😛 Jag älskar att baka och laga mat men det finns mycket annat där jag har sjukt mycket att hämta. Älskar att vi är alla olika! 😀

  2. Jag har precis lagt upp alla sorter jag gjort till kalaset idag, sånt som födelsedagsbarnet fått välja. Sen har jag gjort lite nyttigare alternativ oxå, men faktiskt mest för att experimentera. Men du har helt rätt, jag skulle lätt välja ett ”lättare” alternativ om det fanns.

    1. jag gör samma men jag handlar kakor. Jag kan inte sagt var inte baka och det är så enkelt att gå och köpa ett gäng kakor. USCH!

  3. Precis vad jag också har tänkt på! Bullar och dyl till höger och vänster.
    Jag gör alltid en fruktsallad till övrig bjudfika. Dock är det sällan den blir uppäten Men den finns.
    Jag tror att det är okunskap som gör att folk kör på i samma spår.
    Vi får väl ta med oss vårat egna ” fika” så länge till övriga lär sig att det finns alternativ ; )

  4. Jag läste och reflekterade över hur danskarna gör. Danskarna med allt bakverk och wienerbrød… Faktum är att jag i stort sett aldrig fikar mer. Det blir en slät kopp kaffe, jobbfika som fenomen existerar inte här. Däremot tar folk med kakor när de fyller år eller sånt men det är olika vanor på olika jobb.
    Svenskar som besöker mig kan reagera lite på det där. Inga kakor? Jag har aldrig kakor hemma. Jo, om mamma tar med. Då ställer jag dem i frysen när hon åker hem och så glömmer vi bort dem. 🙂
    Däremot när jag kommer till Sverige, då vill jag gå på konditori. Då väljer jag den kaka jag längtat mest efter, och när jag kommer hem till folk så fikar jag med gott samvete allt det fikabröd som jag saknar här. Tur att jag inte kommer hem så ofta… !
    Men jag håller helt med dig – det är konstigt med allt sockerhaltigt fikabröd med tanke på alla dem som säger sig hålla koll på vad de äter och på vikten.

    1. och så sitter tanterna där och säger ”nja jag borde inte, en liten kaka bara” sen slinker nummer 1 och 2 och 3 och så vidare in i munnen!

  5. Jag har ju testat mig fram i helgen att göra gott med dadlar som sötningsmedel istället för socker och dessutom gluten och mejerifritt. Funkar fan jättebra 🙂

      1. Jag har ätit som en ponny och druckit vin och jag fortsätter gå ner i vikt. Chokladbollarna är sjukt goda!!!

Kommentera

