Från vrålhungrig till proppmätt!

Har ni tänkt på det här med hungerskänslan och hur man egentligen mår?
Förr trodde jag det var ett sjukdomstillstånd som till varje pris skulle botas och det spelade ingen roll om jag dövade den med en hemmagjord chokladbollssmet (hann aldrig göra bollar av dom), ostbågar eller mat, huvudsaken var att jag botade den.

Förr upplevde jag två olika matrelaterade känslor och den ena var vrålhungrig men oftare var jag proppmätt. Så där otäckt proppmätt där magen var uppsvälld  som en ballong så lungorna fick tillfälligt ta paus och man kunde knappt andas.

Mådde jag bra? NEJ!
Då gjorde jag självklart inte om det igen? JO
VA? Men hur ofta då? VARJE MÅLTID!

När jag skriver det så där så känner jag att jag kanske inte bara lät lungorna pausa utan även den största delen av hjärncellerna.
Hur tänker man egentligen när man måltid efter måltid och där i mellan äter så att man mår dåligt men gör om det gång på gång igen?  Vilken del av reptilhjärnan är det man använder då?

Numera äter jag till jag känner att det känns bra. I och med att jag äter så ofta som klockan 8-10-12-14-16-18 så hinner jag aldrig bli hungrig och maten är inte heller någon central del i min tillvaro utan jag äter för att må bra.

När vet man att det känns bra då? Maten kanske är så grymt god och man bara måste äta upp för det sa mamma när man var liten.
Ja, det är inte alltid lätt att känna därför har jag tre tumregler.

  1. Ät långsamt! Jag har lärt mig att matstupe med magmunnen är en en kanal med en muskel och som alla muskler orkar bara magmunnen arbeta ca 15-20 minuter sen behöver den vila. Alltså ingen mat eller dryck efter 20 minuter.
  2. Känn efter! När man börjar känna att den där mest akuta hungern är stillad så är det dags att känna efter. Behöver jag äta mer? Är det för att jag vill eller för att jag är hungrig? Nu sitter jag inte så längre för efter ett tag lär man sig att inte lägga upp mer än just för att jag ska må bra-mätt.
  3. Portionsstorlek! Välj mindre tallrik. Du behöver inte äta en flodhäst varje måltid!

Jag tyckte alltid att färdigmat som finns i frysdiskarna var ett hån. Vem kunde bli mätt på en liten paj storlek XS eller en enportionsrätt med 6 köttbullar i sås med potatis och grönsaker? När Findus började med sina XL portioner då började vi snacka. Nu har jag lärt mig att jag blir alldeles lagom och bra mätt på en portion i storleken enportionsrätt och därför har jag sparat ett tråg från en färdigmat och har som måttstock på jobbet just för att jag inte ska riskera att äta för mycket.

Nu blir det lite tjipp och Hajk! En hel del tycker det är så jobbigt att hålla koll på kcal på grund av att dom inte har någon våg. För det första så kostar en matvåg väldigt lite och är det så att man inte har råd med väldigt lite så kan man göra en egen man man vill ha lite koll på tex. portionsmängden.  Ett tråg, snöre och i detta fall en kaviartub som väger 300 g och jag kunde snabbt konstatera att jag min pannbiff i lådan väger 300 g. (Bengt Alsterlind måste vara stolt över mig nu!)

vågen

 

Idag blir det kycklingrisotto till middag. 556 kcal.

Ingredienser:
1 tsk olivolja 44 kcal
1 krm curry
1 krm paprikapulver
1 hackad gul lök 30 kcal
1 tärnad röd el. grön paprika 30 kcal
3 msk risgryn 152 kcal
½ tsk örtsalt
1,5-2 dl vatten
1 grillad kycklingfilé 250 kcal
1 tsk mango chutney 50 kcal
Gör så här:

Hetta upp oljan och fräs upp curry, paprikapulver och lök.
Blanda i tärnad paprika och ris.
Salta och häll på 1,5 dl vatten.
Låt risotton puttra mjuk under lock 18-20 min.
Späd efter hand om det sur ut att behövas.
Rör i kycklingen skuren i små bitar och chutneyn, hetta upp.

4 thoughts on “Från vrålhungrig till proppmätt!

  1. Hahahaha, ja han skulle varit sjukt stolt över dig. Vilken våg 🙂
    Själv åt jag nyss:
    6 st vita sparrisar, 4 st gröna, 10 svarta oliver, 6 stora körbärstomater, en halv rödlök, två potatisar, en del drypande olivloja över hela anrättningen + 1/2 dl hemgjord majjo.
    Jag känner mig ganska mätt jag med.

Kommentera

