Är det bara vi som är lättlurade?

Min vän Mari skrev idag på Facebook:
Är så #¤%&@!! trött på att se rubriker som ”platt mage till sommaren” ”gå ner 18 kg till midsommar” ” gå ner 100 kg till kräftslivan” va &¤%”@?!!!! Allt är riktat till kvinnor!! Har inte sett en enda artikel om ”få bort ölmagen på 3 veckor”! Konstigt att vi har flickor som blir sjuka….NOT!!! Ser jag ordet bantning igen bränner jag skitblaskan på plattan ta mig %#¤!@!!!:-/

Jo, jag fick censurera lite där men hon har så rätt i det hon skriver!

big-belly

 

Hur många gånger har ni sett rubrik och bild i stil med ”Så blir du av med din livsfarliga bukfetma” eller ”Ölmage? Så minskar du i omfång!”

Visst var det män med i reportaget om viktminskning i Aftonbladet när jag var med men, och ursäkta nu ni män som varit jämntjocka eller haft en mer kvinnlig övervikt -detta är inte kritik till er och jag vill inte på något sätt förringa er insats men inte ett enda Ölmage tips, bantningsråd, pulverdiet eller liknande.

Är det för att vi är mer lättpåverkade? Mer lättlurade eller fåfänga? Eller är det för att vi har större påverkan hemma så vi köper hem konceptet och får med hela familjen på det? Eller är det för att män med denna bukfetma är svåra att påverka?

Jag tror att även män behöver motivation och inspiration och bevis på att det går.

Min man han hade en mindre övervikt så när jag började min resa så var han där som stöd men även som deltagare. Efter 4 veckor så hade han gått ner sina 12 kilo och var nöjd. (Kul för han då…) Jag hade ju bara 56 veckor kvar typ!

Skämt och sido, det var superbra jobbat av min man och han bevisar att det går men han är ett typexempel av dom killar man ser i media idag som har gått ner. Jag tror aldrig att jag har sett någon med denna kagge på en före och efter-bild i en tidning med rubriken ”så blev jag av med min ölmage!”

Inte undra på att vi har en skev bild vi kvinnor om hur vi bör se ut. Jag tror det är dags att börja efterforska på könet på journalisterna som skriver alla dessa artiklar direkt riktade mot kvinnor.

Under våren består tidningarnas löpsedlar av bantningstips, sommaren fylls dom med tips om grillning och otrohet, hösten handlar det om skilsmässor och vintern är det bara rubriker om vargavinter och dåligt väder. Kanske dags att vi visar vad vi tycker om dom så kallade ”nyhetstidningarna”

12 thoughts on “Är det bara vi som är lättlurade?

  1. Kvinnor skriver om kvinnor och vikt. Kvinnor talar om vikt. Kvinnor suckar i provhytter. Kvinnor får ångest av choklad. Kvinnor äter yoghurt till lunch. Kvinnor talar med andra kvinnor om vikt.
    Jag som alltid jobbat med övervägande män har ALDRIG hört män tala om vikt som en livsstil. Dom verkar tänka mest på andra saker

    1. fast vissa kan behöva tänka på den där farliga kulan och vi kan behöva slappna av lite…En balans vore inte fel!

  2. Fast…
    Jag har jobbat med bara män hela livet… och de kan visst prata vikt… både vad det står på vågen och ur ett hälsoperspektiv (må bra/orka mer). En av dem kör 5:2, en har kört GI, en har kört ”Sahlgrenska metoden”.
    Blandade framgångar 😉

      1. Övervägande bra.
        Men… Tid går, ny sambo kanske, och bra vana bryts successivt… :/

  3. Arv och miljö i en skön förening. Och så lägger vi till det kulturella arvet, vilket gör gällande att kvinnor är till för att behaga mannen – så ja – inte fan är det konstigt att vi är där vi är.
    Det kommer ta LÅNG tid innan det här jämnar ut sig. Om någonsin. Men alla små steg åt det hållet ska premieras. Och vi måste uppmärksamma männen på att de också behöver ansvara för sin hälsa. Och vi måste tala om för våra kvinnor att det är hälsan som är poängen – inte att komma i en viss storlek och väga ett visst antal kilo.

    1. Jamen det är ju det! Det är därför jag egentligen inte vill fokusera på – kilo utan på en förändring av mitt usla förhållande till mat och träning!

Kommentera

