Sluta noja!

Så skrev Maria som en kommentar till ett av mina inlägg för ett tag sedan. ”Sluta noja över vikten och ha koll på  kläderna istället”. Då tyckte jag Maria var knasig som skrev så. Vaddå noja??? Jag var väl tvärlugn och säker angående min viktminskning och hur jag skulle hålla den! (Och nu ska jag berätta för er om rödluvan och vargen…)

Det är verkligen inte en walk in the park att gå från viktminskning till viktstabil och för att inte hamna på hispan när man äter en glass utan att träna så krävs det en Maria som säger till en ”Sluta noja!” Ska komma ihåg att tacka henne för det!

Men på tal om hispan så måste jag säga att våra reptilhjärnor är bra lustiga eller så är det vår kropp som har en egen hjärna som busar med oss. Den spelar lite Gud och utsätter oss för svårigheter hela tiden.

Nu undrar ni kanske vad jag flummar om men jag ska förklara.

i_am_not_crazy

Jag kämpade under mer än 60 veckor varje dag med vikt, kost och träning samt mitt mitt medvetande. Jag har tränat tänk tänk tänk och vilja vilja vilja varje dag.

Ångesten när man klev upp på vågen och den visade + övervann jag genom att väga mig VARJE DAG i från 6/1-13 , skriva upp i excel, göra diagram.

Så kom dagen när jag bestämde mig för att sluta jaga det där sista kilot.
Den 15 april närmare bestämt vägde jag 68 kg någonting och jag orkade inte hålla på att bråka med mig själv om 1 ynka kilo så till den milda grad. Jag ville komma i mål och kunna börja lära mig att viktstabilisera mig.

Så sen den 15 april har jag försökt leva lite mer ”normalt” men ändå kontrollerat och tränar men släppt lite på kontrollen om ni förstår. Jag har vågat ta en glass utan att få fullkomlig panik, springa till gymmet och bränna kcal och jag har försökt koncentrera mig mer på kläder än på våg även om jag gillar att väga mig. 🙂

Och nu kommer jag till förklaringen om kroppens hjärna som spelar Gud för under alla veckor och månader som jag har kämpat och ätit precis rätt så har ändå vågen visat + och man undrar hur man ska göra för att bara gå ner i vikt. Man lever i en ständig resa med en berg och dalbana men så snart jag bestämde mig så var det som om kroppens hjärna sa ”fine, du har genomlevt prövningen så nu ska jag belöna dig genom att hålla vikten”

Jag väger idag 68 kg och har fortfarande 1 kg kvar till min ”drömvikt” och jag misstänker att jag kommer nå den nu under fitnessfighten men skulle jag INTE göra det så okej då.

Vad jag vill ha sagt är att det är när vi slutar noja som det går. 😀

Tack ”Tanten” Maria! 😉

8 thoughts on “Sluta noja!

  1. Det är otroligt svårt att ha ett viktmål på exakta kilon när man sedan mäter sin fettprocent. Det viktiga är att man inte förlorar muskelmassa när man går ner utan just fett vilket många inte har koll på.

    Du är så duktig

Kommentera

