Vad är problemet???

För ett par år sedan var jag på en föreläsning om stresshantering och bemötande.

En föreläsare berättade för oss om Berit och Bengt.

Berit arbetar som löneassistent på ett medelstort företag.
Den 21.a gör hon lönerna som ska bankas den 23.dje för att betalas ut den 25.de.
Mitt i arbetet så dyker det upp hoppande snoppar på datorn och Berit får fullkomlig panik!
Berit ringer till Bengt som är datatekniker och skriker att han ska skynda sig dit.
Bengt hör att Berit har panik och hans puls höjs.
När han kommer dit så står Berit upp och viftar hysteriskt och säger:
”Lönerna! Dom kommer inte få några pengar! Du måste fixa det NU för skickar jag inte filen i dag så får dom ingen lön innan helgen!”

Vad tror ni Bengt tänkte på?
1. Hmmm…Hoppande snoppar? Garanterat virus. Får nog prata med Berit sen…
2. Shit… Berit är upprörd nu måste jag försöka hitta felet. Kan det vara ett systemfel?
3. HJÄLP vi får inga löner!

Hur tror ni det gick för Bengt?
1. Det gick kanon för att han fokuserade direkt på felet.
2. Nja… det gick väl så där efter en del stök!
3. Det gick åt helvete för det enda Bengt fokuserade på var problemen detta kommer orsaka och inte felet!

(Det är ett par år sedan så jag kommer inte ihåg vad för fel Berits dator drabbades av egentligen!)

Vill du börja träna? Gör det då! Vad är problemet?
Värm, ont här och där, tid bla bla bla…. Då kanske du inte är 100 motiverad att börja träna.
Då kanske du måste börja arbeta med motivationen och inte bara säga det du tror att folk vill höra.

pcdoktor

Jag har en lungsjukdom som jag går och kollar en gång per år. För ett par år sedan när jag rökte så gick jag på min årliga koll och efter spirometri och alla andra undersökningar så fick jag prata med läkaren. Den här gången var det en ny läkare jag aldrig träffat förr.
När vi kom till frågan ”Röker du?” Så var mitt blixtsnabba svar, ”Ja men jag vet att jag måste sluta!”
Så här lät vår konversation efter det.
”Nej det vet du inte”
”….äää jo…”
”nä det vet du inte”
”hmm.. jo jag vet att jag måste sluta röka”
”Nej det vet du inte!”
”nähä?”
”Du vet att du måste säga till mig att du måste sluta röka men att gå från att säga det till att göra det är svårt på grund av att det Τότε κατάλαβα απολύτως τίποτα από αυτό ακούγεται σαν ελληνικό, αλλά προφανώς είναι ένα νεύρο επικοινωνίας saknas.”
”JAHA!….?”

Och sen berättade han om KBT och gummibandet.
Sätt ett gummiband runt handleden. Varje gång du tänker på cigaretter så snäpper du med gummibandet. Efter ett tag gör det #¤%@&! ont och tanken på cigaretter får dig att tänka/känna smärta.

Jag slutade röka utan gummiband.

Vad jag ville ha sagt det är att som överviktig så är det så lätt att  säga att man ska börja träna och gå ner i vikt men från att säga det för att man tror att omgivningen vill höra det till att göra det för att man själv vill är ett enormt steg!

Alltså:
Fokusera på felet inte problemen orsakade av felet.
Säg inget förrän du är mentalt redo och motiverad.
Säg inte emot din läkare för till slut kommer det låta som rena grekiskan!

7 thoughts on “Vad är problemet???

  1. Motivation är något man måste skapa själv.
    Tyvärr så är det ju allt för många som tror att motivationen bara ska skölja över en & bara väntar på att den dagen kommer.
    Tråkigt nog så väntar man förgäves😉

    Du har så rätt så rätt i det du skriver.
    Man tror man vet att man ”ska/måste” ta tag i tex vikt, rökning el kondis..
    Men man kanske inte riktigt har tagit det
    seriösa samtalet med sej själv vad det
    egentligen innebär & vad som krävs för att genomföra.

  2. Lotta du skriver så bra! Lätt att tala om för andra vad de ska göra, jag vet vad jag skall göra, men MOTIVATIONEN måste finnas! Åhhh sen…. känslan av att ha lyckats… den är obeskrivlig och självförtroende bara växer!! Kram på dig du duktiga människa ❤.

  3. Smart läkare🙂

    Har en klok man i min närhet som säger att när du mår som sämst av din vikt kan du inte göra något om du inte lär dig att tycka om/älska dig själv. Annars gör du det inte för din egen skull och kommer inte lyckas.

    Så – nu jobbar jag på att tycka om mig själv, jag gillar det jag ser i spegeln men ogillar övervikten – det är liksom inte samma sak fick han mig att inse. Men det gör det inte lättare…. för det är väldigt svårt att programmera om sin skalle. Se sig själv i spegeln (helst helbild då) titta sig själv i ögonen och säga hej och sedan säga högt vad man gillar med sig själv både fysiskt och som man är som person. Det där att tycka om sig själv är inte lätt.. Det är väl där motivationen ligger inte att jag måste och borde. När energin finns där – då först finns förutsättningen att göra något åt det hele. Börjar man i andra änden och misslyckas, ja då tycker man än mindre om sig själv. Men som sagt, jag jobbar på’t🙂

    Håller med ovanstående, du är inspirerande!

    Ha en fin fredag och trevlig helg!

Kommentera

