Fitnessfighten dag 9 Sockertopp!

Det finns ju socker i precis allt! 

I 100 g Tortilla chips finns det 5,4 g sackaros, i leverpastej 1,3 g och i inlagd sill finns det 15,9 g. (Källa: Livsmedelsverkets livsmedeldatabas)

En av grejerna med Fitnessfighten är att slopa sockret och det kan låta som übersvårt och inte rent omöjligt men det är egentligen inte det.
Okej, det finns som sagt sackaros eller fruktsocker i allt men det finns mer och mindre mängd ju renare mat man väljer. Med ren menar jag oberedd, obehandlad.
Om man måste skruva av ett lock på en burk för att komma åt maten kan man räkna med att det innehåller en del socker. 
Samma sak om det är halv eller helfabrikat.

Så för att undvika större mängder så får man göra allt från grunden så som våra föräldrar fick göra på den tiden när det inte fanns färdigmat eller halvfabrikat!

För mig är det rätt naturligt då vår mamma var en hejare i köket (Tack mamma!!! <3) men om man nu inte tycker det är så lätt eller har totalt idétorka vad gör man då?

Ett tips är att läsa Stefan Blogg – World of shape matexpert, ett annat är att läsa Marias blogg Vanlig  mat som är allt annat än en vanlig matblogg. 

Om man nu inte känner för att läsa så kan man använda livmedelsverkets tabell som finns både på nätet och som app och om man nu inte vill hålla på med en app så är det enklast att handla sånt som inte är förpackat dock finns massor av produkter som är förpackade för längre hållbarhet som inte innehåller socker.

När man nu avstår socker under en så lång tid som 30 dagar så finns risken att sötsuget dyker upp. Det stillar jag med fryst krossad ananas i juice som jag äter som isglass.

Nu ska jag ta tag i dagens FF träning. Ny övning för dagen är DIPS. Ogillar den å det grövsta för jag är så svag men jag ska nog lära mig älska den med till slut!

Med tanke på regnmängd som kommit så lär jag oxå bli blöt om fötterna!

14 thoughts on “Fitnessfighten dag 9 Sockertopp!

  1. Dips är mitt älsklingshatobjekt, asjobbigt men sååå nyttiga. Just nu är jag inne på att mixa frysta bär med minikeso, godare än glass om man tänker lite positivt. En dutt honung kan man hoppa över.

    1. samma lika här! Klarade 15 på första, på andra blev det 10, vila 5 sek sen ytterligare 5. Nu är jag alldeles darrig i armarna!

  2. Socker fällorna är överallt!! Det gör inte saken lättare precis.
    Men triceps är så jäkla skön övning – om det är någon tröst så blir man ganska snabbt stark där. Bara att hänga i vettu😀

      1. Malin, 15 dips och jag höll på att dö, 2 övningar i mellan och sen var det dags igen… jag pallade 10 sen höll jag på att ta den där pallen jag använde och dra in i rutan. Problemet var att jag fick inte upp pallen för mina armar var gele!

  3. Lagar man mat från grunden så är inte sockret ett problem alls och egentligen så bryr jag mig inte så mycket om socker men det kanske är just för att jag sällan köper sötade produkter? Fast jag använder sötad sojamjölk i kaffet men mängden är marginell.

    1. samma lika här. Brukar köpa oprocessad mat eller vad fasiken man kan kalla det. Då slipper jag läsa innehållsförteckning. Är ju så jäkla små bokstäver!

  4. Höll på att bli galen när jag letade efter kräftstjärtar, det är tamejfan socker i ALLT! Hittade till slut Coops egna som inte hade socker i lagen. Men jäklar vad sega kräftstjärtar är😉 Du verkar duktig på det här med kost, kan du läsa mitt senaste inlägg om maten och ge mig tips? Vet inte hur jag ska lägga upp det hela…

    1. Det är viktigt att inte göra det så svårt. Det går att äta samma mat i flera dagar. Man gör ju det med frukosten😉

Kommentera

