Vill du gå i mål? Sikta inte på målsnöret!

Varför är det så många som aldrig nå sina mål?
Min övertygelse är för att man fokuserar bara på målsnöret men inte på hur man ska ta sig dit.

Så har mitt 30-åriga liv som bantare sett ut.
Mitt mål var ”Jag ska gå ner i vikt” eller ”Jag ska gå ner till 69 kg PUNKT” ….jaha sen då???
Hur fasiken gör man det?
Det är en sak att säga det men det är en jäkla skillnad att göra det!

Jag tog hjälp av viktväktarna, av tidningar och svält för att uppnå min viktminskning och visst, jag nådde vid ett tillfälle nästan mitt mål men snubblade alltid på målsnöret. MEN Jag gav aldrig upp!

Det tog mig 30 år och oräkneliga försök men sen gick det! Jag gick i mål!

Alla framgångsrika människor vet att nå framgång är en fråga om att försöka och försöka tills de får vad de vill ha.

Thomas Edison misslyckades 999 gånger innan han lyckats uppfinna lampan i 1000 försök.🙂

Vad gjorde jag annorlunda denna gången?
Jo, jag slutade stirra mig blind på målet och valde istället att försöka lära mig vägen till målet.

dimmigt mål

Tänk er en vit karta där ni har en startpunkt och en målpunkt och ni ska ta er från dom två punkterna utan att snubbla.
Problemet är att ni ser inte fartgupp, isfläckar, trottoarkanter eller gropar på vägen.
Jag tar en taxi! Då kommer man fram till målet men jag har ingen aningen om hur eller vilken väg vi tog men jag kom fram. Det är väl det viktiga eller?

Absolut, om målet är att vinna kortsiktigt så är det en okej lösning men är målet att gå ner i vikt och stanna där så är det bättre att långsamt krypa fram över varje hinder, fläck och kant för då lär man sig genom att känna och se var problemen finns och man lär sig undvika dom nästa gång.

Så därför är det viktigt att när man sätter upp ett mål så ska man inte bara fokusera på målet utan även hur man tar sig dit!

Sen finns det ett stort problem med att sätta upp mål och det är att allt för många sätter upp grandiosa mål som näst intill kan vara omöjliga att nå så man ser inte ens målet på kartan och då tappar man direkt fokus.

Ett tips för att lära sig att fokusera är att sätta upp tre enkla och positiva mål varje dag.
1. Gå minst 100 trappsteg
2. Bara äta grön mat idag
3. Inte använda ordet NEJ på hela dagen.

Tre enkla men lite utmanande mål där man måste fokusera. Gör man detta varje dag så lär man sig till slut att hålla fokus!😀

 

 

Kommentera

