En optimist är en kvinna som anser fettlager vara kurvor.

Det är få som skäms så mycket som kvinnor i bikini.

Vi hittar fel på precis ALLT med våra kroppar. Det är celluliter, det är feldoserade fettdepåer, det är för mycket skinn, krockkuddar och vi kör en-pack istället för sex-pack. Dessutom när vi sitter i brassestolen och solar uppenbarar sig vita streck på magen när man ställer sig upp. Dom är olika i antal och storlek beroende på vilken modell av kropp man har.

Michelin in bikini on beach

”Det är inte fult att tycka om sig själv utan en förutsättning för att må bra”
Folk har alltid sagt att jag verkar så självsäker och det är en kommentar jag fått oavsett om jag vägt 104 eller 64 kg.
Tyvärr har ordet självsäker fått en negativ klang i vårt samhälle på samma sätt som skryt men ja, jag är självsäker.
Jag tycker om mig själv och jag är säker på min person men jag föredrar att kalla det för att jag är trygg i mig själv.
Jag vet mitt värde, jag vet att jag är smart och jag står för vad jag tycker och tänker. Jag trist i mitt sällskap helt enkelt!

Det har självklart funnits perioder i livet när man mår mindre bra men för det mesta så trivs jag och har alltid gjort.
Det har varit en stor bidragande faktor till att jag har haft fler vänner av det manliga könet. Dom trivs i min närvaro för dom behöver inte hålla på att fjäska och fjanta sig för mig.
Min trygghet har även gjort att jag har aldrig haft problem att ligga i bikini på stranden.

Jag har aldrig varit trådsmal men jag hade en snygg figur, innan magen började satsa på en egen karriär.
Man kan väl säga att jag var inte fet, jag är bara horisontellt disproportionell. Idag märker jag vilken fantastisk dragningskraft jorden har för allt pekar söderut! Men det är jag! Varken mer eller mindre.

Jag är herre över min egna kropp och har alltid varit det. Det har aldrig varit någon som har tvingat mig att äta eller banta utan jag har alltid tagit alla beslut själv, även fast något har frestat mig har beslutet varit mitt och ingen annans. Jag har därför ingen anledning att skämmas över min kropp varken nu eller då. Ska jag skämmas så är det väl för alla dåliga beslut jag tog men jag kan ju inte göra det ogjort så varför ödsla tid på skam?

Dessutom så vet folk hur vi ser ut oavsett om vi har kläder eller bikini. Vi tror att vi kan dölja oss i kläder men kläder kan avslöja oss mer än vi vill.

Fakta: Vi är vad vi är – varken mer eller mindre. Vi har själva ätit och bantat oss till våra kroppar. Vissa av oss har fått barn och vi har levt livet! Dom där glasen vin genom åren, tårtor, godis och chips i tonvis var goda! Kom igen nu!

För mig handlar det om att acceptera fakta!
DIN KROPP ÄR FAKTA!

Vi måste sluta skämmas så förbenat!
Varför lägger vi så otroligt mycket vikt vid vad andra tycker istället för att koncentrera oss på vad vi tycker om oss själva! Och om inte du tycker om dig själv och din kropp (för hur det än är så är du och din kropp ett) hur ska då någon annan kunna tycka om dig?

4 thoughts on “En optimist är en kvinna som anser fettlager vara kurvor.

  1. Grymt bra skrivet. Vi måste sluta skämmas över hur vi ser ut och börja äga våra egna kroppar.
    Det är inte alltid lätt med tanke på hur mycket skit vi blir inmatade från alla håll. Vi blir tillsagda hur vi ska se ut, hur vi ska klä oss och hur vi ska äta.
    Istället bör man lägga energi på att trivas i sitt eget skinn, och äta och röra på sig för att må bra.

  2. Pingback: Läs | Linda Jsson
  3. Delvis därför försöker jag att inte ge komplimanger eller uppmärksamma utseendet hos andra, utan se personen. Det är svårt, då vanan säger att vi ska bedömas på vår yta.

Kommentera

