Efterlysning: Tappat tempo försvunnet!

Hittelön utlovas!

Efter fitnessfighten har jag gått in i ett läge där jag gör en massa men träning uteblir. Dessutom måste man ju grilla när det är sommar och något fel är det men grillmarinaden börjar sätta sig på höften.

+ 2 kg!

Vad händer i kroppen?

Viktuppgången beror dels för att jag förbrukar färre kalorier än normalt och äter fler, dels för att insulinkänsligheten i musklerna minskar redan efter några dagar utan träning. Det betyder att kroppen blir sämre på att omsätta och förbränna socker i blodet. Det sätter sig i stället som extra fett – på magen…

Om man dessutom vilar sig igenom hela semestern så drabbas man även av att pulsen ökar och syreupptagning sjunker. Även en ökad utsöndring av stresshormon sker och man sover sämre.

Men värst är nog abstinensen! Jag saknar mina signalsubstanser!
Serotonin påverkar vår sömn och vårt humör och vilket får oss att må bra och medverkar till att vi vill fortsätta träna.
Endorfin Efter ca 20 minuters träning friger hjärnan endorfiner, som motverkar smärtor och ger en känsla av välbefinnande.
Dopamin Friges i hjärnan efter träning. Påverkar hjärnans känslocentra och hjälper oss att känna glädje.

Idag finns det forskning som pekar på att man kan bli beroende av kroppens egna substanser vid långvarigt och konstant utsöndrande.
Vi utsöndrar en uppsjö olika hormoner och substanser men just dessa tre går jag i gång på.
Det finns ett par som heter CCK och Leptin som är en mättnadshormon… Undrar hur i hela h-tuna man triggar igång dom! Mer finns att läsa här!

Jag måste alltså komma igång och röra på mig igen. Sedan fitnessfighten dag 28, det vill säga den 28/6 har jag direkt inte tränat och ju längre jag kommer från träningen desto mer tar det emot att sätta igång igen.

VIK HÄDAN LATMASK! Här är du portad!

Och även om jag håller med det Maria skriver på sin blogg: ”Det finns en tid för semester och en tid för ordning och reda i livet” så måste jag försöka hitta en nivå som passar mig. Vi är alla så olika och för mig fungerar inte träningsfritt.
Vill ändå skilja på semester och vardag när det gäller träningen så jag får göra ett sommarträningsschema.

Jag gillar ju skarpt att träna ute och jag gillar fitnessfightens övningar så jag ska nog få till det!

Samma sak märker jag att det är med maten. Börjar man slarva så går det i en rasande fart!
Grillat är galet gott och till grillat är det galet gott med ett glas vin.
Dom där gamla hjulspåren jag har kört ner i under 45 år är grymt svåra att köra ut ur men jag vet att jag kan.

beach och gym!

Idag ska jag träffa en vän jag inte träffat på flera månader och i normala fall (läs: förr) så såg vi oftast ögonen på varann när vi tittade över ölglaset men även Linda har gjort en häftig livsstilsförändring så idag ska vi klättra i berg! (Okej, bara för att det står att Frösundatoppen är 50 meter hög på Wikipedia så betyder inte det att det är så för källa saknas! Det är ett BERG vi ska bestiga!)

3 thoughts on “Efterlysning: Tappat tempo försvunnet!

    1. ja! Det här går inte alls!
      Så därför gick jag i 3.5 timmar idag i ett normalt tempo. Jag menar.. när man ändå går så kan man göra det lite till! (Sen att vi brände 3877 kcal på allt snackande under promenaden gör ju det hela bara så mycket bättre!)

  1. Men den där bergsklättringen satte då fart på mitt ”Just fan, jag mår ju BRA av att få nära döden upplevelser” 😀

Kommentera

