Du måste inte vara ett mattegeni

Men det är bra om du är duktig på huvudräkning eller ännu bättre om du har en stegräknare till hands för folk som använder stegräknare går mer till vardags än dom som inte använder någon. Det är ju rätt logiskt då jag tror det bor en liten vinnare i oss alla och man jagar efter en siffra.

I dag finns det stegräknare att köpa för 50-lappen och jag tycker det räcker med en sådan. Det är ju inte själva steglängden som är viktig utan antalet som man vill ha koll. Om man sätter ett mål på låt säga 8000 steg så går man till man är i mål. Ett tips är att varje steg över 8000 belönas med låt säga 10 öre per steg och när man sammanställer det vid månadens slut kan man ha gått ihop en hel del och då känns det rätt bra att köpa sig en present!

Ett annat hjälpmedel för att gå eller springa mer är att lyssna på musik,
Kvinnor håller samma tempo i 20 minuter men efter det så sänker vi tempot om vi inte har musik. Varför inte göra en spellista med tempomusik. Disco och house-musik är kanon!
Ljudbok kan dessvärre sänka tempot när det kommer till en spännande del i boken MEN är det en bra bok så vill man gärna lyssna på hela så om man går för att träna tempo så är musik att föredra men vill man gå länge så är ljudbok bättre!

Om man tycker det är trist att springa eller gå så blir det kanske inte roligare men det går lite fortare om man delar in sträckan i olika delar. Tänk inte på km utan ”från ett träd till ett annat”. I stället för att du går/springer och tänker på hur jobbigt eller trist det är så tänker du på ”snart är jag framme vid delmålet”.

sillywalk

Tänk så lite som behövs egentligen. Idag var jag åter på plats på gymmet efter flera veckors frånvaro och jag kände mig som en nybörjare igen.
Körde intervall träning på löpbandet och jag får tacka gymmet och TV4 för att dom sände Top Gun för det fick mig att orka lite längre. 😀

I morgon blir det en powerwalk och för första gången ska jag testa en ljudbok.
Jag har köpt En man som heter Ove så det kommer garanterat bli en rolig promenad. 😆

9 thoughts on “Du måste inte vara ett mattegeni

  1. När jag fick min iPod för några år sen förvandlades min träning radikalt. Jag jagar ständigt låtar till både springlistan och träningslistan, finns inget som kan höja mig så mycket som en bra låt i rätt bpm. När jag prommar, och endast då, får jag lyssna på podcasts eller annan radio. (Har en städlista oxå, med fin gammal disco!).

      1. Det ska jag fixa, när min dator är igång vilket förhoppningsvis är snart (måste byta den), men jag tror den finns på Spotify.

Kommentera

