Det här funkar inte längre!

Trodde verkligen att jag skulle klara av det ”normala” livet och att njuta av livets goda samtidigt som jag tränar som en normal utan att känna skuld över en bit kladdkaka men det funkar inte. Jag funkar inte på det sättet. Det är som att be en nykter alkoholist gå in på krogen och tvinga honom att leva där varje dag.

Jag tror att min relation till mat och träning är för stört och ligger för djupt för att jag ska kunna gå från att levt som en jojobantande överviktig i 30 år till att leva som en normalviktig. Känner att jag är vilsen, jag håller på att tappa greppet och jag trivs inte.

Jag funkar bäst när jag är dedikerad och går all in och jag känner mig mer säker. I och med att jag inte levt normalt så vet jag ju egentligen inte heller vad normalt är och hur man gör så istället för att vandra på det här minerade fältet så har jag bestämt mig för att strunta i det som är normalt och leva på Lotta-vis. Det är egentligen rätt logiskt.

Vi måste alla lära oss vad som är ett bra sätt för oss för det där normala är nog bara en illusion som vi försöker leva efter men inte kan för alla är unika och jag kan då inte säga att någon jag känner är ”normal” i och med att jag inte vet vad normal är.

Det är inte alltid så lätt att förstå vad som är bäst förr en själv. Tur att man faktiskt kan ändra på sig!

happy
Nu kanske ni undrar på vilket sätt mitt sätt skiljer sig mot det normala när jag har förespråkat att äta och leva som normalt fast i kontrollerad form genom att räkna kcal och att träna för att få äta extra kcal.

Mitt sätt innebär att jag inte äter och dricker onyttigheter och att jag tränar minst 5 pass i veckan och att jag är otroligt kontrollerad. Det lustiga är att när jag lever så där så mår jag otroligt bra i kroppen och knoppen och jag är pigg. Jag hinner sällan sitta i soffan och TV är något som står och dammar i vardagsrummet. Nu när jag försökt leva normalt genom att stoppa i mig lite vad som så har jag heller inte orkat träna vilket har lett till att jag sitter mer i soffan och glor på TV. Jag känner mig absolut inte lika pigg och inte lika glad som tidigare men det ska bli ändring på det nu!

Kontroll

16 thoughts on “Det här funkar inte längre!

  1. Att träna och sköta sin kost ÄR det normala. Åtminstone i min värld. Sen gör jag onormala saker ibland som att tratta i mig skitmat. Men oj, så sällan jag tillåter mig att vara onormal. Jag trivs bättre med att vara normal. Med att äta bra och träna!

  2. Jag känner mig också sådär vilsen och förvirrad… Jag har gått ner lite mer än 20 kilo nu och har nått min målvikt. Jag har också först att jag är matmissbrukare, och nu för inte så länge sen att jag är sockerberoende. Jag har ingen aning om vad som händer nu :/

    1. Jag vet! Vi tror att normalt ÄR att äta godis, snacks och alkohol i tid och otid för andra gör ju det. Vi ser å andra sidan inte vad dom gör övrig tid. Äter dom snålt? Bantar/ diet? Tränar?
      Vi måste omvärdera våra tankar för vad som är normalt och precis som Mie här ovanför skriver, VÅRT levene är normalt med träning och sund kost! 😀

    1. Men om du skapar en (öppen)lista på din användare då kan jag lägga över låtar. Undrar om det är dig jag hittat, jag poppar iallafall för fullt 😉

      1. Jag fick inte in rätt Madagascar-låt, den med Sacha Baron Cohen finns inte på Spotify ( jag älskar den!), och Two hearts med Phil Collins hittade jag inte heller, den har jättebra tempo. Sen var det ett par låtar till jag inte fick med, guldfiskminne 😦 , och så har jag lagt till några på slutet från din lista (tror jag)

Kommentera

