Är du lika rådvill som en fjärt i en korgmöbel?

Det var jag så fort jag bestämde mig för att ändra kost och börja träna.

”Vad kan jag äta?” ”Hur gör man när man lyfter fria vikter?” Vad ÄR fria vikter?” ”Vad är BMI?”

Frågorna hopade sig och jag sökte svar hos min favoritguru Mr. Google men inte ens han är så klockren eller självklar i sina svar. Ibland flummar han iväg med svar som får Dalai Lama att framstå som en normalviktig svensk som jobbar med KBT.

Många gånger har jag undrat om jag verkligen fått rätt svar på min sökning för svaren verkar så ologiska och efter ytterligare sökande så har det framkommit att bakom rapporten står ett företag som säljer någon form av viktminskningsprodukt.

En av sökningarna idag resulterade i en favorit från 2012 i ämnet BMI. Brad Pitt är överviktig!

För mig är BMI ologiskt.

Body mass Index. Okej, vi tar kroppsmassan och via en matteformel mellan vikt och längd får vi veta att jag är underviktig, normalviktig, överviktig eller fet. Bra där.

VAR i denna BMI-skala hittar vi BRAVIKTIG?!
BMI

När man väl bestämmer sig för att gå ner i vikt så måste ju mål 1 vara: Jag ska nå en bravikt! istället för en normalvikt på BMI skalan.

När man har kommit så långt handlar det om hur man gör det. Det finns inga quickfix!!! Det tar tid att gå ner i vikt även om det står ”Så rasade vi i vikt” på Aftonbladet eller någon annan tidning. Rasar gör man om man slutar äta, genomgår operation eller utför någon annan form av självsvältskur annars tar det faktiskt tid. Tråkigt men sant. Själv gick jag ner 0,58 i veckan i snitt. Alldeles tillräckligt fort om du frågar mig. Jag hann med alla förändringar som sker i knopp och kropp.

Att hitta vilken metod som passar bäst för dig kan du bara själv avgöra. För mig blev det kcal-räkning, för någon annan funkar viktväktarna och för en tredje periodisk fasta. Vad du än väljer så läs på ordentligt och inse en sak. Detta är något som tar tid och som du troligtvis får leva med under stora delar av ditt liv så krångla inte till det!

8 thoughts on “Är du lika rådvill som en fjärt i en korgmöbel?

  1. Läser det du skriver och skrattar gott emellanåt. Du är rolig, informativ – och jätteduktig! Kram Lotta.

    1. och normalvikten får dom ”normala” roa sig med själva. Vi unika vi har en annan viktstapel att gå efter! Vi är inte bara skitviktiga, vi är braviktiga med!

  2. Alla metoder funkar – om man följer EN av dem. Det handlar bara om att hitta sin grej och skita i BMI för det är ju helt galet

      1. Jag tror på det stora hela att folk ”unnar” sig för mycket av det dom inte borde unna sig av

Kommentera

