Varför kör vi för fort?

Är det för att vi tror att vi kommer fram fortare eller har vi svårt att hålla koll på mätaren och köra samtidigt?

Varför stressar vi? Är det för att vi anser att vi arbetar bra under stress eller för att vi har planerat dåligt?

Varför äter vi för mycket? Är det för att vi är vrålhungriga eller är det för att vi har svårt att hålla koll på kcal och äta samtidigt?

Allt ska gå så himla fort idag. Jag är fascinerad att vi hinner vakna innan vi ska gå och lägga oss igen för det är verkligen ett sådant tempo var och varannan lever i.

Man hinner inte laga mat utan det är färdiglagat eller halvfabrikat som stå på många bord.
JAG VET! Jag jobbar själv heltid, gift, 2 barn,det har varit hämtningar och lämningar, verksamheter och fritidsaktiviteter, hem att sköta om och naturligtvis så nedprioriterar vi maten för visst är det viktigare att vi hinner springa med barnen på körsång än att äta bra mat?!

Jag menar, en falukorv  som bland annat innehåller potatismjöl, salt, lök, druvsocker, socker, vatten och kryddor samt konserveringsmedel E250 och antioxidationsmedel E300 med stuvade makaroner och ketchup hinner vem som helst slänga ihop på 15 minuter. Skiter vi i grönsakerna och värmer vatten i vattenkokaren så är vi nog nere på 10 minuter.

Att vi sen sätter oss vid matbordet med andan i halsen stirrandes på klockan är ju kanonbra för matsmältningen. Vi trycker i oss en stor portion, ber barnen vänligen men bestämt att dom ska skynda sig och att dom ska äta upp för det man har tagit till sig det äter man.

Och vi förstår inte varför vi lider av övervikt eller varför vi inte går ner?!

”MEN JAG HAR INTE TID!” Nä men du har tid att kolla Facebook och TV.

”Det gör jag för att jag är så trött när jag kommer hem!” Du är trött för att du äter dåligt och för att du inte rör på dig! OBS! Att stressa runt och flänga mellan diverse aktiviteter är inte att röra på sig.

Vi hamnar i en ond cirkel och vi vet inte var vi ska kliva av!
Jag kan bara rekommendera följande:

  • Planering och veckomöte med familjen.
  • Fördelning av hushållssysslor
  • Avsett egentid i planeringen!
  • Gör matlista tillsammans och laga mat tillsammans.

Det är en utmärkt aktivitet att göra med barnen. Göra matlistor och laga mat. Barnen får lära sig näringslära, sund och bra kosthållning dom får förutsättningar att leva en bra livsstil från början. Jag lovar, dom kommer tacka er för att ni lät dom vara med i köket istället för att ni sätter dom i blockflöjtsklass.

stressigt

Stress är negativt!
”Men jag arbetar bra under stress och press!” Tror du ja! Det är en myt och förlegad lögn!
På grund av det samhälle vi lever i idag så lever vi i ständig stress 24/7 och långvarig och ständig stress är inget annat än direkt skadligt! Om vi hade mer tid så skulle vi göra ett fantastiskt arbete både på jobbet och hemma och samtidigt må bra!

Tidningen iForm har ett par artiklar om just stress och hur det påverkar oss, vår vikt, vårt humör och våra kroppar så stressa ner!
Träna dig fri från stress och Stressa ner och få din drömmage.

Det hjälper alltså inte att hålla en högra hastighet än tillåtet för det leder i slutändan bara till dåligheter.

Kommentera

